Σενάρια για κρατική ενίσχυση – μαμούθ, η οποία παρομοιάζεται ακόμα και με «Σχέδιο Μάρσαλ» (τηρουμένων των αναλογιών) προς τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία με αιχμή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV), βρίσκονται στο τραπέζι του Βερολίνου, σύμφωνα με πληροφορίες του γερμανικού τύπου μετά από συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν επί του θέματος, παρόντος του Γερμανού Καγκελαρίου, Όλαφ Σολτς.
Ο Σολτς δήλωσε πως «Η Γερμανία είναι μια ισχυρή χώρα που αντιμετωπίζει σήμερα μεγάλες προκλήσεις». Το ζητούμενο τώρα είναι «να τις αντιμετωπίσουμε από κοινού με ένα σύμφωνο για τη βιομηχανία που περιλαμβάνει πολύ συγκεκριμένα μέτρα», συμπλήρωσε.
Η επόμενη συνάντηση μεταξύ του Καγκελαρίου και της βιομηχανίας αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 15 Νοεμβρίου.
Μέχρι στιγμής, ο καγκελάριος δεν έχει αποκαλύψει ποια μέτρα έχει κατά νου για τη στήριξη της προβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, δεν υπήρξαν επίσης συγκεκριμένες προτάσεις στη σύνοδο κορυφής της περασμένης Τρίτης. Αλλά ο κατάλογος των προτάσεων μεγαλώνει κάθε μέρα που η VW βυθίζεται όλο και περισσότερο στην κρίση. Για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας, ο όμιλος θέλει να κλείσει εγκαταστάσεις στη Γερμανία – τρεις από αυτές. Οι άθλιοι αριθμοί της εταιρείας προκαλούν συναγερμό στην κυβέρνηση συνασπισμού – και τροφοδοτούν τη συζήτηση για την ενίσχυση της αυτοκινητοβιομηχανίας, σημειώνει η Handelsblatt.
VW: «Σύμβολο της γερμανικής διαρθρωτικής κρίσης»
Η οικονομία θα συρρικνωθεί για δεύτερη συνεχή χρονιά φέτος – η τελευταία φορά που συνέβη αυτό ήταν πριν από 20 και πλέον χρόνια, όταν η Γερμανία είχε χαρακτηριστεί ως ο «μεγάλος ασθενής της Ευρώπης».
Ειδικά η αυτοκινητοβιομηχανία συμπαρασύρει μαζί της και άλλους κλάδους της βιομηχανίας. Ο κολοσσός των χημικών BASF, για παράδειγμα, αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις του για τα κέρδη δ’ τριμήνου, επειδή αναμένει αδύναμες παραγγελίες προς το τέλος του έτους. Ο εμπορικός σύνδεσμος DIHK χαρακτηρίζει λοιπόν τη VW ως «σύμβολο της γερμανικής διαρθρωτικής κρίσης».
«Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι η ραχοκοκαλιά της γερμανικής οικονομίας και χρειάζεται επειγόντως σταθερές συνθήκες», δήλωσε ο γενικός γραμματέας του SPD Matthias Miersch στην Handelsblatt. Στην περίπτωση της Volkswagen, οι ίδιοι οι εταίροι των συλλογικών διαπραγματεύσεων καλούνται να δράσουν πρώτοι.
Ωστόσο, οι πολιτικοί πρέπει επίσης να διαδραματίσουν τον ρόλο τους στη διασφάλιση της Γερμανίας ως τόπου εγκατάστασης επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον Miersch, αυτό ακριβώς επιδιώκει ο καγκελάριος στις συναντήσεις του με εκπροσώπους του κλάδου: «Ο καγκελάριος έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητα τη διασφάλιση της Γερμανίας ως επενδυτικού προορισμού».
Διαφωνίες για την επιδότηση των ηλεκτροκίνητων ΙΧ
Τώρα είναι θέμα δημιουργίας ενός πλαισίου, ώστε η αυτοκινητοβιομηχανία να έχει ασφάλεια σχεδιασμού, συνέχισε ο Miersch. «Πρόκειται για σταθερές τιμές ενέργειας και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να καταστεί η βιομηχανία κατάλληλη για το μέλλον και να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας».
Ο ηγέτης του CSU, Μάρκους Σέντερ (Markus Söder) ζήτησε ακόμη και ένα «σχέδιο Μάρσαλ για τα αυτοκίνητα» στο στυλ του σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Γερμανίας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Την Τρίτη, μια μελέτη της Prognos που ανατέθηκε από τη Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) έδειξε πόσο δραματική είναι η κατάσταση στον κλάδο. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσε να κοστίσει στην αυτοκινητοβιομηχανία άλλες 140.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα δέκα χρόνια, αφού περίπου 46.000 θέσεις εργασίας έχουν ήδη περικοπεί από το 2019.
Η κρίση είναι σε μεγάλο βαθμό αυτοτροφοδοτούμενη- οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες παρέλειψαν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Αλλά και οι πολιτικοί είναι εν μέρει υπεύθυνοι για την κρίση. Η ξαφνική ακύρωση της επιδότησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Δεκέμβριο του 2023 έχει προκαλέσει τεράστια αβεβαιότητα και τα στοιχεία των πωλήσεων βρίσκονται σε ύφεση εδώ και μήνες.
Ως εκ τούτου, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του SPD Sebastian Roloff ζητά «μια σαφή δέσμευση για την ηλεκτρική κινητικότητα, σε συνδυασμό με κίνητρα για την αγορά με τη μορφή αποσβέσεων ή επιδοτήσεων».
Το FDP, από την άλλη πλευρά, απορρίπτει τα σενάρια αυτά. «Η πριμοδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που συζητείται σήμερα είναι αναποτελεσματική και χάνει το νόημα, καθώς θα επωφελούνταν και οι ξένοι κατασκευαστές», λέει ο βουλευτής του FDP Reinhard Houben.
Η Γερμανία διαμαρτύρεται για τους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Είναι απίθανο να υπάρξει νέο πριμ ούτως ή άλλως, επειδή δεν υπάρχουν χρήματα στον προϋπολογισμό γι’ αυτό. Επιπλέον, η ίδια η γερμανική κυβέρνηση θεωρεί ότι είναι πολύ δύσκολο να καταργήσει πρώτα το πριμ αγοράς εν μέσω έντονων αντιδράσεων και αμέσως μετά να εισαγάγει ένα νέο. Ως εκ τούτου, τα αρμόδια υπουργεία αναζητούν άλλους τρόπους για να ενισχύσουν την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι Βρυξέλλες θεωρούνται κλειδί σε αυτό το θέμα.
Κατά την άποψη της γερμανικής κυβέρνησης, η νέα Κομισιόν ματαιώνει την υπόσχεσή της να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας – στην πραγματικότητα αποδυναμώνει τη βιομηχανία με τις νέες αποφάσεις της, ιδίως την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
«Είναι απαράδεκτο οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, όπως η Volkswagen, να επιβαρύνονται περισσότερο από τους δασμούς της ΕΕ σε σχέση με τους Κινέζους ανταγωνιστές τους», διαμαρτύρεται ο γενικός γραμματέας του SPD Miersch και απαιτεί: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει τώρα να βρει γρήγορα μια λύση για να αποτρέψει τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού».
Τα όρια του στόλου της ΕΕ διαδραματίζουν επίσης κεντρικό ρόλο στις εκτιμήσεις της γερμανικής κυβέρνησης. Αυτά περιορίζουν τις μέσες εκπομπές που επιτρέπεται να εκπέμπουν τα νέα αυτοκίνητα ενός συγκεκριμένου κατασκευαστή και, απλουστευμένα, ορίζουν ένα υποχρεωτικό ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Εκπρόσωπος του ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομίας εξήγησε την Τετάρτη ότι η απόφαση για πιθανά πρόστιμα λόγω μη συμμόρφωσης με τους στόχους δεν θα ληφθεί πριν από το 2026 το νωρίτερο. Δεν ήταν σαφές εάν και πώς θα επηρεαστούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ωστόσο, ήδη έχει γίνει λόγος σε κυβερνητικούς κύκλους για πρόστιμα δεκάδων δισεκατομμυρίων για τους Γερμανούς κατασκευαστές.
Μια αναθεώρηση των οριακών τιμών προγραμματίζεται για το 2026. Υπάρχει ευρεία συμφωνία στην κυβέρνηση ότι η Γερμανία θα πρέπει να εργαστεί για την επίσπευση της αναθεώρησης για το 2025 στις Βρυξέλλες.
Ο ηγέτης του FDP Κρίστιαν Λίντνερ θέλει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να αναστείλει τα όρια. Το αίτημα αυτό έχει προέλθει και από το SPD.
Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και η υπουργός Περιβάλλοντος Στέφι Λέμκε (και οι δύο Πράσινοι) είναι αυστηρά αντίθετοι σε αυτό. «Εάν ανασταλεί το προγραμματισμένο στάδιο των ορίων του στόλου CO2, θα τιμωρηθούν όλοι οι κατασκευαστές που έχουν συμμορφωθεί με την ισχύουσα νομοθεσία», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Χάμπεκ.
Εάν τα όρια δεν αναπροσαρμόζονταν, τα πρόστιμα θα έπρεπε τουλάχιστον να χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους. Για παράδειγμα, οι πληρωμές δεν θα μπορούσαν να πηγαίνουν στον προϋπολογισμό της ΕΕ, αλλά τα χρήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση ενός προγράμματος στήριξης της ηλεκτρικής κινητικότητας.
Το πρόγραμμα «Electrify America» της Volkswagen θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως πρότυπο. Η VW χρησιμοποίησε τα πρόστιμά της από το σκάνδαλο ντίζελ για να δημιουργήσει ένα δίκτυο φόρτισης στις ΗΠΑ.
Το δίκτυο φόρτισης είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων
Υπάρχουν και άλλες ιδέες για το δίκτυο φόρτισης. Από την άποψη των κατασκευαστών αυτοκινήτων, η ανεπαρκής υποδομή φόρτισης αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο πρόβλημα. Όσοι δεν φορτίζουν το ηλεκτρικό αυτοκίνητό τους στο σπίτι είναι ακριβότεροι από τους ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε αυτό προστίθεται και η ζούγκλα των τιμολογίων για τους σταθμούς φόρτισης.
Γι’ αυτό το λόγο κυκλοφορεί στη γερμανική κυβέρνηση η ιδέα να γίνουν φθηνότεροι οι σταθμοί ταχείας φόρτισης. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τους φόρους, τις εισφορές και τα τέλη.
Ωστόσο, αυτό είναι νομικά δύσκολο λόγω των κανονισμών της ΕΕ. Επομένως, η γερμανική κυβέρνηση θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στην Επιτροπή της ΕΕ ώστε να αναθεωρήσει γρήγορα τους κανονισμούς για τους σταθμούς φόρτισης.
Εκτός από την επαναφορά της πριμοδότησης αγοράς, το «σχέδιο Μάρσαλ» του ηγέτη του CSU Σέντερ προβλέπει επίσης φθηνότερη φόρτιση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει επίσης να επιτρέπεται να σταθμεύουν στα κέντρα των πόλεων δωρεάν για ώρες κάθε φορά. Ο Σέντερ προτείνει επίσης ένα ταμείο μετασχηματισμού για τους προμηθευτές αυτοκινήτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Η δημιουργία νέων ειδικών ταμείων και μεγάλων πακέτων διάσωσης της οικονομίας αποδοκιμάζεται στην πραγματικότητα στο CDU/CSU. Ωστόσο, η κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι προφανώς πολύ μεγάλη.
Διαβάστε ακόμη