Η παγκόσμια μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχει «εκτεταμένες» επιπτώσεις στις επενδύσεις, την παραγωγή, το διεθνές εμπόριο και την απασχόληση, ανέφερε την Τρίτη 22 Οκτωβρίου το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο πλαίσιο της επικαιροποίησης των προβλέψεων για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.
Η ανάλυση συμπεριλήφθηκε στις τελευταίες Παγκόσμιες Οικονομικές Προοπτικές του ΔΝΤ, οι οποίες δημοσιεύθηκαν καθώς οι φορείς χάραξης πολιτικής συναντώνται στις ετήσιες συνεδριάσεις του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας αυτή την εβδομάδα για να συζητήσουν τις προσπάθειες για την τόνωση της παγκόσμιας ανάπτυξης, την αντιμετώπιση της δυσπραγίας του χρέους και τη χρηματοδότηση της μετάβασης στην πράσινη ενέργεια, σύμφωνα με το Reuters.
Η κίνηση προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει επιταχυνθεί τα τελευταία χρόνια και θεωρείται ως βασικός τρόπος για να βοηθηθούν οι χώρες να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους. Το 2022, οι μεταφορές αντιπροσώπευαν το 36% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ, το 21% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το 8% στην Κίνα, ανέφερε το ΔΝΤ.
Η αυξανόμενη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων έχει υποστηριχθεί από τον στόχο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών από τα αυτοκίνητα κατά 50% για την περίοδο 2030-2035 από τα επίπεδα του 2021, ενώ η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει παράσχει επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα και σταθμούς φόρτισης.
Το ΔΝΤ σημείωσε ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ξεχωρίζει για τους υψηλούς μισθούς, τα ισχυρά κέρδη, τις μεγάλες εξαγωγικές αγορές και τη χρήση υψηλού βαθμού τεχνολογίας.
Η επιτάχυνση προς τα EVs θα αναδιαμορφώσει αυτό το τοπίο, ιδίως αν η Κίνα διατηρήσει το σημερινό της πλεονέκτημα στην παραγωγή και τις εξαγωγές έναντι των ανταγωνιστών των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Σύμφωνα με ρεαλιστικά σενάρια διείσδυσης των EV στην αγορά, το ΑΕΠ της Ευρώπης θα μειωθεί κατά περίπου 0,3% μεσοπρόθεσμα, δήλωσε το ΔΝΤ.
Τόσο οι ΗΠΑ όσο και η ΕΕ έχουν επιβάλει δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής για να αντιμετωπίσουν αυτό που λένε ότι είναι άδικες επιδοτήσεις από το Πεκίνο προς τους κινέζους κατασκευαστές.
Τον περασμένο μήνα, η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν εισήγαγε δασμό 100% στα κινεζικά EVs, ενώ νωρίτερα αυτόν τον μήνα τα κράτη μέλη της ΕΕ υποστήριξαν οριακά εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικής κατασκευής EVs ύψους έως και 45%.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές EV έχουν μέχρι στιγμής τιμολογήσει τα οχήματά τους χαμηλότερα από τους ανταγωνιστές τους, ένα κρίσιμο πλεονέκτημα δεδομένου ότι τα EV παραμένουν επί του παρόντος ακριβότερα από τα εναλλακτικά βενζινοκίνητα οχήματα και η ζήτηση έχει εξασθενήσει για τα EV σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η γαλλική κυβέρνηση δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα μειώσει την υποστήριξή της για τους αγοραστές EV, ενώνοντας τη Γερμανία, η οποία τερμάτισε το καθεστώς επιδότησης στα τέλη του περασμένου έτους.
Διαβάστε ακόμη