Ένα σύστημα απόσυρσης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης θα μπορούσε να συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη των κλιματικών στόχων και την πράσινη μετάβαση και, παράλληλα, θα μπορούσε να είναι σημαντικά φθηνότερο από τα συνθετικά καύσιμα, σύμφωνα με μελέτη οργανισμού περιβαλλοντικών ερευνών ICCT (Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές -International Council on Clean Transportation).

Οι ερευνητές υποθέτουν επίσης ότι ένα πρόγραμμα απόσυρσης δεν θα εξοικονομούσε μόνο περισσότερα χρήματα σε σύγκριση με τα συνθετικά καύσιμα, αλλά και περισσότερο CO2 – και συγκεκριμένα έως και το ένα τρίτο της εξοικονόμησης που απαιτείται στον τομέα των μεταφορών έως το 2030. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα απόσυρσης που προτείνεται στη μελέτη προβλέπει τον παροπλισμό οκτώ εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Αυτό θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 11 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2. Στην περίπτωση των συνθετικών καυσίμων, ωστόσο, το λεγόμενο δυναμικό μείωσης των εκπομπών είναι μόνο έως 190.000 τόνους ισοδύναμων CO2.

Τα συνθετικά καύσιμα είναι ακριβά

Παράλληλα, οι επιστήμονες εκτιμούν το κόστος παραγωγής για τα συνθετικά καύσιμα που παράγονται στη Γερμανία -δηλαδή καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας- σε περίπου 910 ευρώ ανά τόνο ισοδύναμων CO2 που θα αποφευχθούν το 2030.

Από την άλλη πλευρά, ένα πρόγραμμα απόσυρσης θα κόστιζε μόνο 313 ευρώ ανά τόνο για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα και 255 ευρώ για τα βενζινοκίνητα οχήματα. Το κόστος θα ήταν επίσης σημαντικά υψηλότερο για τα συνθετικά καύσιμα που παράγονται στο εξωτερικό και εισάγονται στη Γερμανία. Σύμφωνα με τη μελέτη, το εκτιμώμενο κόστος για τα συνθετικά καύσιμα που εισάγονται από τη Βραζιλία, για παράδειγμα, θα είναι περίπου 619 ευρώ ανά τόνο ισοδυνάμων CO2 το 2030.

Το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT) είναι ένας ανεξάρτητος ερευνητικός οργανισμός, που βοήθησε στην αποκάλυψη του σκανδάλου εκπομπών ρύπων της Vοlkswagen στις ΗΠΑ το 2015. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στο ερώτημα ποια συμβολή μπορεί να έχει ένα πρόγραμμα απόσυρσης οχημάτων στην κάλυψη του υφιστάμενου χάσματος στη μείωση των εκπομπών CO2 στον τομέα των μεταφορών. Για τον σκοπό αυτό, οι συντάκτες εξέτασαν τον προβλεπόμενο στόλο οχημάτων για το έτος 2030 – εν μέρει επειδή, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ICCT Europe, Peter Mock, αναμένεται να υπάρχουν αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέσιμα για τους καταναλωτές μέχρι τότε.

49 εκατομμύρια αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης στους δρόμους

Ένα σύστημα απόσυρσης θα μπορούσε να διευκολύνει τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο μέσο μεταφοράς. Θα μπορούσε να μοιάζει ως εξής: Εάν οι οδηγοί πάνε τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά τους στη μάντρα και επιλέξουν αντ’ αυτών ένα αυτοκίνητο με ηλεκτροκινητήρα, θα λάβουν ένα μπόνους.

Το πρόγραμμα που περιγράφεται στη μελέτη βασίζεται σε πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που έχουν οδηγηθεί για τουλάχιστον 15 χρόνια και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που είναι 25 ετών ή μεγαλύτερα. Το πριμ που θα καταβάλλεται θα αντιστοιχεί στο 80% της υπολειμματικής αξίας. Αν η πρόταση εφαρμοζόταν με αυτόν τον τρόπο, θα υπήρχαν 2.000 έως 6.000 ευρώ για ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο και 2.000 έως 3.000 ευρώ για ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο – διαβαθμισμένα ανάλογα με την ηλικία.

Σύμφωνα με τον διευθυντή της μελέτης Kyle Morrison, σήμερα κυκλοφορούν στους δρόμους της Γερμανίας 49 εκατομμύρια αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Αυτό θα έθετε σε σοβαρό κίνδυνο την επίτευξη των κλιματικών στόχων. «Η μελέτη μας παρουσιάζει ένα οικονομικά αποδοτικό πρόγραμμα απόσυρσης που μεγιστοποιεί τα οφέλη για την υγεία της κοινωνίας και επιταχύνει την πρόοδο προς τη μετάβαση στις μεταφορές», εξηγεί ο Morrison.

Η μελέτη βλέπει επίσης οφέλη για την υγεία

Επιπλέον, τα συνθετικά καύσιμα δεν θα συνέβαλαν στη βελτίωση του αέρα και συνεπώς της υγείας των ανθρώπων. Η κατάσταση θα ήταν διαφορετική με ένα πρόγραμμα απόσυρσης. Η απόσυρση των οχημάτων εσωτερικής καύσης – ιδίως των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων – θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στην υγεία των ανθρώπων, μειώνοντας τους ρύπους στον αέρα.

Ωστόσο, το πρόγραμμα απόσυρσης είναι μόνο η δεύτερη καλύτερη λύση όσον αφορά τις βιώσιμες μεταφορές, δήλωσε ο Mock σε συνέντευξή του στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Θα ήταν πιο λογικό να γίνουν τα νέα οχήματα άμεσα ηλεκτρικά και χωρίς εκπομπές ρύπων. Αυτό θα ήταν επίσης φθηνότερο από το να αποσύρονται αργότερα τα παλιά οχήματα και πάλι από τους δρόμους.

Διαβάστε ακόμη