Σε κεντρικό πολιτικό ζήτημα της Γερμανίας αναδεικνύεται η κρίση στον κολοσσό της εθνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, την Volkswagen, καθώς έχει αρχίσει να εμπλέκεται ο ίδιος ο καγκελάριος της χώρας, Όλαφ Σολτς, όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπός του. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, πως είναι ξεκάθαρο στο αν και πώς θα μπορούσε να εμπλακεί η κυβέρνηση της Γερμανίας.
Επισήμως, η τοποθέτηση της κυβέρνησης προβλέπει πως δεν μπορεί να λάβει μέτρα η ίδια για τη στήριξη της εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανίας και έτσι το Βερολίνο αρκείται σε συστάσεις για διαβούλευση μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Και αυτό την ώρα που για πρώτη φορά στην ιστορία της, η VW εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει ένα ή περισσότερα γερμανικά εργοστάσια.
Η διοίκηση γύρω από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Όλιβερ Μπλούμε (Oliver Blume) θέλει επίσης να ακυρώσει την «εγγύηση των θέσεων εργασίας» που ισχύει εδώ και 30 χρόνια. Κανένα από τα μέτρα δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά τα σχέδια προκαλούν ήδη τους εργαζόμενους να βγουν στα οδοφράγματα.
Σε μια επιχειρησιακή συνέλευση στα κεντρικά γραφεία του Βόλφσμπουργκ στις 4 Σεπτεμβρίου, η πρόεδρος του Συμβουλίου Εργαζομένων, Ντανιέλα Καβάγιο (Daniela Cavallo) επιτέθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο σε μια εμπρηστική ομιλία. Η Καβάγιο είπε: «Θέλετε να κλείσετε εργοτάξια, να πετάξετε τους συναδέλφους μας έξω από την πόρτα», συμπληρώνοντας πως «επιτρέψτε μου να σας πω τι είναι αυτό: αυτό δεν είναι απλώς ένα κατηγορητήριο. Είναι μια δήλωση χρεοκοπίας».
Η Καβάγιο ξεκαθάρισε επίσης για άλλη μια φορά ότι δεν θα υπάρξουν κλεισίματα εργοστασίων με αυτήν ως πρόεδρο του Συμβουλίου Εργαζομένων του Ομίλου.
Η πρόεδρος του Συμβουλίου Εργαζομένων επέκρινε επίσης τις επενδυτικές αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου, όπως η πρόσφατη συνεργασία με την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Rivian: «Πέντε δισεκατομμύρια ευρώ για μια νεοσύστατη αυτοκινητοβιομηχανία από τις ΗΠΑ. Και εδώ στη Γερμανία, την πατρίδα της Volkswagen, την καρδιά του Ομίλου μας, θέλετε να μας στερήσετε τις προοπτικές μας. Εξηγήστε μου το αυτό».
Aπό την άλλη μεριά, σύμφωνα με τη Handelsblatt, η συμφωνία της Rivian υποστηρίχθηκε από το εργατικό δυναμικό εκείνη την εποχή.
Το ζήτημα, όμως, της κρίσης της Volkswagen δεν είναι μόνο ζήτημα πολιτικής διαχείρισης -ειδικά καθώς ο τρικομματικός συνασπισμός αποσυντίθεται ολοένα και περισσότερο όπως έδειξαν και τα πρόσφατα αποτελέσματα των τοπικών εκλογών στη Θουριγγία και τη Σαξονία – αλλά και διαχείρισης της κρίσης συνολικά της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και όχι μόνο στη Γερμανία.
Στις 4 Σεπτεμβρίου, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την κατάσταση στη VW, ο ομοσπονδιακός Υπουργός Ανάπτυξης, Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι) κατήγγειλε, μεταξύ άλλων, ότι οι συντηρητικοί (σ.σ. Το CDU, αλλά και το AfD) αμφισβήτησαν κατά τη διάρκεια των ευρωεκλογών το αν η κινητικότητα πρέπει να γίνει κλιματικά ουδέτερη.
«Η τεχνολογία επιλογής για τη συντριπτική πλειοψηφία των παραγωγών και των καταναλωτών είναι η ηλεκτροκίνηση. Η αμφισβήτηση αυτού του γεγονότος προκαλεί αναστάτωση στην αγορά. Και αυτό έχει προκαλέσει σοβαρές, τοξικές ζημιές που πρέπει να καθαριστούν γρήγορα».
Προς την ίδια κατεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες του γερμανικού τύπου, ο Χάμπεκ ετοιμάζει τη θέσπιση νέων φορολογικών ελαφρύνσεων προκειμένου να τονώσει τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Γερμανίας, μαζί φυσικά και της Volkswagen.
Ειδικότερα, οι φορολογικές ελαφρύνσεις θα ανέλθουν σε 585 εκατ. ευρώ το 2025 και πρόκειται να αυξηθούν σε 650 εκατ. ευρώ έως το 2028, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Συγκεκριμένα το πακέτο το οποίο σχεδιάζει ο Χάμπεκ προβλέπει κατά τον πρώτον φορολογική απόσβεση. Αυτό σημαίνει πως οι εταιρείες που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να μπορούν να επωφεληθούν από πιο γενναιόδωρους κανόνες φορολογικής απόσβεσης και να είναι σε θέση να διεκδικήσουν έκπτωση φόρου 40% κατά το πρώτο έτος. Στη συνέχεια, το ποσοστό απόσβεσης θα πέσει στο 6% μέσα σε πέντε χρόνια.
Κατά δεύτερον, εξετάζεται η αύξηση του ανώτατου ορίου τιμών για τη φορολόγηση των εταιρικών αυτοκινήτων. Αυτό σημαίνει πως οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως εταιρικό αυτοκίνητο θα επωφεληθούν από χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή από ό,τι για τα οχήματα βενζίνης και ντίζελ. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, αυτό ισχύει μόνο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μικτή τιμή στον κατάλογο κάτω των 70.000 ευρώ. Το όριο αυτό σχεδιάζεται να αυξηθεί στα 95.000 ευρώ. «Προκειμένου να αυξηθεί περαιτέρω η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και η ζήτηση για οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, το υφιστάμενο μέγιστο ποσό θα αυξηθεί εκ νέου, από 70.000 ευρώ σε 95.000 ευρώ», αναφέρεται στο προσχέδιο της ενίσχυσης.
Διαβάστε ακόμη