Σημαντικές προβλέψεις σε σχέση με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την αντιμετώπιση του κορεσμού του δικτύου προβλέπει το αναθεωρημένο Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου (ΣΑΔ) του ΔΕΔΔΗΕ για την πενταετία 2024-2028.

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που τέθηκε πρόσφατα σε διαβούλευση παρουσιάζει δύο σενάρια για την εκτίμηση διείσδυσης νέων ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων. Στο Σενάριο Βάσης, η διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων ανέρχεται σε ποσοστό 30% επί των νέων ταξινομήσεων το έτος 2030, ενώ στο αισιόδοξο σενάριο, με οικονομική ανάπτυξη και αυξημένα μέτρα πολιτικής, το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων το έτος 2030 ανέρχεται σε 50% επί των νέων ταξινομήσεων. Ο ΔΕΔΔΗΕ στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου υιοθετεί τον μέσο όρο των δύο σεναρίων και παρουσιάζει ένα σενάριο σύμφωνα με το οποίο ο συνολικός αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων το 2030 ανέρχεται σε 348.000 οχήματα. Παράλληλα, υιοθετεί ένα σενάριο, πιο επιθετικό σύμφωνα με το οποίο ο συνολικός αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων το 2030 θα είναι τριπλάσιος του πρώτου σεναρίου.

Η εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

Η εξέλιξη της διείσδυσης των ΑΠΕ και ο κορεσμός του δικτύου

Ο Διαχειριστής επισημαίνει πως σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές με υψηλή συγκέντρωση σταθμών ΑΠΕ, οι δυνατότητες απορρόφησης ισχύος από νέους σταθμούς ΑΠΕ έχουν εξαντληθεί, με αποτέλεσμα την εμφάνιση συνθηκών κορεσμού. Για τον λόγο αυτό ο ΔΕΔΔΗΕ σκοπεύει να πραγματοποιήσει μέσα στην επόμενη τετραετία ενισχύσεις σε συγκεκριμένους υποσταθμούς. Για την αντιμετώπιση φαινομένων κορεσμού του δικτύου και προς διευκόλυνση της σύνδεσης σταθμών ΑΠΕ έχουν ληφθεί σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ τα παρακάτω μέτρα:

  • Διάθεση μικρού περιθωρίου ισχύος, πλέον του υφιστάμενου περιθωρίου του Δικτύου. Ο ΔΕΔΔΗΕ αποδέχεται την πρόσβαση στο Διασυνδεδεμένο Δίκτυο σταθμών μικρής ισχύος έως 10.8 kW και κατ’ εξαίρεση μεγαλύτερων σταθμών έως 200 kW, ακόμα και σε περιπτώσεις που το Δίκτυο έχει χαρακτηριστεί κορεσμένο. Ο πρόσθετος ηλεκτρικός χώρος προς αξιοποίηση έχει οριστεί σε 10 MW ανά Υ/Σ ΥΤ/ΜΤ που αντιστοιχεί σε συνολικά πάνω από 2 GW στο σύνολο της χώρας.
  • Επιβολή λειτουργίας χωρίς έγχυση στο Δίκτυο σε αυτοπαραγωγούς (zero feed-in). Σε μια εγκατάσταση κατανάλωσης στην οποία λειτουργεί σταθμός παραγωγής, είναι δυνατόν να επιβληθούν λειτουργικοί περιορισμοί ώστε να μην εγχέεται ενέργεια στο Δίκτυο. Το σχήμα αυτό (‘zero feed-in’) καθιστά δυνατή τη σύνδεση σταθμού παραγωγής σε κορεσμένο δίκτυο, εφόσον ο κορεσμός οφείλεται στην υπέρβαση της ονομαστικής ισχύος των στοιχείων του Δικτύου ή στην υπέρβαση των επιθυμητών ορίων της τάσης σε κόμβους του Δικτύου.
  • Επιβολή λειτουργικών περιορισμών με σκοπό την καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών του Δικτύου. Στους ΦΒ σταθμούς που συνδέονται στο Δίκτυο, εφαρμόζεται πλέον μόνιμος περιορισμός ώστε η μέγιστη ισχύς παραγωγής να μην υπερβαίνει το 73% της εγκατεστημένης ισχύος τους, όπως προβλέπεται από το άρθρο 10 του ν. 4951/2022 σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και εξειδικεύτηκαν με την ΥΑ Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/53563/1556 (ΦΕΚ Β’ 3328/19.5.2023).

Διαβάστε ακόμη