Οι λιγοστοί και δύσχρηστοι δημόσιοι φορτιστές είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που οι άνθρωποι διστάζουν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έτσι, όταν ο Έλον Μασκ, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, συμφώνησε πέρυσι να ανοίξει το φημισμένο δίκτυο υπερφορτιστών (Supercharger) της εταιρείας σε οχήματα άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών, πολλοί οδηγοί και εμπειρογνώμονες του κλάδου πανηγύρισαν την απόφαση.

Όπως αναφέρουν οι New York Times, πάνω από 12 μήνες αργότερα, το δίκτυο της Tesla, με σχεδόν 30.000 βύσματα ταχείας φόρτισης στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, παραμένει σε μεγάλο βαθμό απρόσιτο για τους περισσότερους ανθρώπους που δεν οδηγούν Tesla λόγω καθυστερήσεων στο λογισμικό και ελλείψεων υλικού.

Οι καθυστερήσεις έχουν τροφοδοτήσει εικασίες ότι ο Μασκ είχε δεύτερες σκέψεις για το άνοιγμα του δικτύου της Tesla, ενδεχομένως επειδή ανησυχούσε ότι η πρόσβαση θα βοηθούσε άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων να πουλήσουν μοντέλα με μπαταρίες και να προσελκύσουν πελάτες από την Tesla, η οποία έχει υποφέρει από μειωμένες πωλήσεις.

Η Tesla μείωσε λίγο αυτούς τους φόβους την Παρασκευή, όταν η μονάδα φόρτισης της εταιρείας δημοσίευσε στο X ότι είχε αυξήσει την παραγωγή ενός κρίσιμου κομματιού υλικού: των προσαρμογέων που χρειάζονται οι οδηγοί της Ford, της Rivian και άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών για να συνδεθούν με τους φορτιστές της Tesla.

Ένα εργοστάσιο της Tesla στο Μπάφαλο παράγει 8.000 από τους προσαρμογείς την εβδομάδα, δήλωσε η εταιρεία, σημειώνοντας ότι εξωτερικοί προμηθευτές παράγουν επίσης το εξάρτημα. Παρόλα αυτά, δεν είναι σαφές πόσο γρήγορα αυτοί οι προσαρμογείς θα φτάσουν στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Tesla δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα για σχολιασμό και οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν απρόθυμες να μιλήσουν λεπτομερώς, προφανώς επειδή δεν θέλουν να ανταγωνιστούν την Tesla και τον Μασκ.

Η αργή εξάπλωση εγείρει ερωτήματα σχετικά με την απόφαση που έλαβαν σχεδόν όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες να εγκαταλείψουν το συνδυασμένο σύστημα φόρτισης, το πρότυπο που χρησιμοποιούσαν προηγουμένως οι περισσότερες από αυτές, και να υιοθετήσουν το βορειοαμερικανικό πρότυπο φόρτισης που ανέπτυξε η Tesla. Η αλλαγή αυτή τους έκανε ευάλωτους στις ορέξεις του Έλον Μασκ, ο οποίος συχνά αλλάζει την εταιρική στρατηγική και τακτική με τρόπους που μπορούν να εκπλήξουν ακόμη και τους υπαλλήλους και τους υποστηρικτές του.

Η Tesla δημιούργησε το δίκτυο Supercharger για να ενθαρρύνει τις πωλήσεις των δικών της οχημάτων. Με το άνοιγμα του δικτύου, η Tesla μπορεί να βγάλει χρήματα από τους οδηγούς άλλων μαρκών αυτοκινήτων, οι οποίοι πληρώνουν ανά κιλοβατώρα για τη φόρτιση. Η εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων κερδίζει επίσης χρήματα από την πώληση προσαρμογέων σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Αλλά η Tesla κινδυνεύει να αποξενώσει τους δικούς της πελάτες, οι οποίοι θα χάσουν την αποκλειστική πρόσβαση στους φορτιστές.

Τα τρία στάδια

Το άνοιγμα των φορτιστών της Tesla σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες επρόκειτο να είναι μια διαδικασία τριών σταδίων.

  1. Πρώτον, η Tesla και κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα ενημέρωναν το λογισμικό στους φορτιστές της Tesla και στα αυτοκίνητα της άλλης εταιρείας, ώστε να μπορούν να συνεργάζονται μεταξύ τους.
  2. Δεύτερον, η Tesla θα κατασκεύαζε και θα προμήθευε προσαρμογείς που θα επέτρεπαν σε άλλα αυτοκίνητα να συνδεθούν στους φορτιστές της, οι οποίοι χρησιμοποιούν διαφορετικά βύσματα.
  3. Το τελικό βήμα υποτίθεται ότι θα γίνει το επόμενο έτος, όταν οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν να αρχίσουν να εγκαθιστούν βύσματα Tesla στα νέα αυτοκίνητα που συναρμολογούν, εξαλείφοντας την ανάγκη για έναν προσαρμογέα.

Μέχρι στιγμής μόνο δύο αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει στο πρώτο στάδιο με την Tesla – η Ford Motor και η Rivian. Η General Motors είχε δηλώσει ότι ανέμενε να ολοκληρώσει τον συντονισμό του λογισμικού με την Tesla την άνοιξη, αλλά τώρα λέει ότι αυτό θα συμβεί αργότερα φέτος. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να ακολουθήσουν την G.M.

Αλλά ακόμη και οι περισσότεροι οδηγοί των ηλεκτρικών μοντέλων της Ford και της Rivian δεν έχουν ακόμη πρόσβαση σε φορτιστές Tesla επειδή οι εταιρείες δεν έχουν λάβει αρκετούς προσαρμογείς από την Tesla.

Πιθανότατα δεν βοήθησε το γεγονός ότι, τον Απρίλιο, Μασκ απέλυσε αιφνιδιαστικά σχεδόν το σύνολο των 500 ατόμων που ήταν υπεύθυνα για το δίκτυο Supercharger.

Τίποτα δεν εμποδίζει τη Ford και τη Rivian να αγοράζουν προσαρμογείς από άλλους προμηθευτές, αλλά μπορεί να μην είναι εύκολο να βρεθούν επιχειρήσεις με την κατάλληλη παραγωγική ικανότητα και τεχνογνωσία. Οι προσαρμογείς από άλλες εταιρείες θα πρέπει να περάσουν από μια εκτεταμένη διαδικασία δοκιμών και εγκρίσεων.

Εκτός από την απογοήτευση των ιδιοκτητών, η συμφόρηση της φόρτισης της Tesla μπορεί να αποθαρρύνει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες αυξάνονται με πιο αργούς ρυθμούς από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Οι υπερφορτιστές της Tesla θεωρούνται ευρέως ως οι πιο αξιόπιστοι και συχνά βρίσκονται σε μέρη όπου οι άλλοι φορτιστές είναι σπάνιοι, διαβεβαιώνοντας τους οδηγούς που έχουν πρόσβαση σε αυτούς ότι δεν θα μείνουν αποκλεισμένοι με άδεια μπαταρία.

Διαβάστε ακόμη