Ο Καναδάς θα επιβάλει νέους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, το αλουμίνιο και τον χάλυβα, στοιχιζόμενος πίσω από τους δυτικούς συμμάχους και λαμβάνοντας μέτρα για την προστασία των εγχώριων κατασκευαστών, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η κυβέρνηση σχεδιάζει να ανακοινώσει επιβολή δασμών 100% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 25% στον χάλυβα και το αλουμίνιο, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα, οι οποίοι μίλησαν υπό τον όρο να μην κατονομαστούν, επειδή το θέμα είναι ακόμη ιδιωτικό. Ο πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό αναμένεται να παρουσιάσει την πολιτική αυτή στο Χάλιφαξ της Νέας Σκωτίας, όπου έχει συγκεντρωθεί με το υπόλοιπο υπουργικό συμβούλιο για μια σειρά συναντήσεων για την οικονομία και τις εξωτερικές σχέσεις.

Ο Καναδάς, μια οικονομία που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο εμπόριο με τις ΗΠΑ, παρακολουθεί στενά τις κινήσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν να υψώσει ένα πολύ υψηλότερο δασμολογικό τείχος κατά των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών, ηλιακών κυψελών, χάλυβα και άλλων προϊόντων. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας του Καναδά είναι σε μεγάλο βαθμό ενσωματωμένος με αυτόν του πλησιέστερου γείτονά του: Η συντριπτική πλειονότητα της παραγωγής ελαφρών οχημάτων του – που ήταν 1,5 εκατομμύριο μονάδες πέρυσι – εξάγεται στις ΗΠΑ.

Η υπουργός Οικονομικών Κρίστια Φρίλαντ, το πιο ισχυρό πρόσωπο στο υπουργικό συμβούλιο του Τριντό, υπήρξε μία από τις πιο εξέχουσες φωνές υπέρ μιας πιο σκληρής προσέγγισης των κινεζικών εξαγωγών οχημάτων και υπέρ του να γίνει στενότερος εμπορικός σύμμαχος με τις ΗΠΑ.

Τον Ιούνιο, ανακοίνωσε δημόσια διαβούλευση σχετικά με πιθανά μέτρα που θα δυσχεράνουν την πώληση ηλεκτρικών οχημάτων από κινεζικές εταιρείες στην καναδική αγορά. Η αυτοκινητοβιομηχανία, είπε, «αντιμετωπίζει αθέμιτο ανταγωνισμό από την εσκεμμένη, κρατικά κατευθυνόμενη πολιτική της Κίνας για πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, η οποία υπονομεύει την ικανότητα του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων του Καναδά να ανταγωνιστεί».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε επίσης ότι πρότεινε νέους δασμούς στα σημαντικά ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, αν και σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που προτείνουν οι ΗΠΑ και τώρα ο Καναδάς.

Τα προϊόντα που κατασκευάζονται από την SAIC Motor Corp. αντιμετωπίζουν πρόσθετους δασμούς 36,3%, ενώ η Geely Automobile Holdings Ltd. και η BYD Co. αντιμετωπίζουν δασμούς 19,3% και 17% αντίστοιχα, σύμφωνα με σχέδιο απόφασης που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα. Η Tesla Inc. θα δει μια επιπλέον επιβάρυνση 9% για τα κινεζικής κατασκευής οχήματα.

Σύμφωνα με το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων Xinhua, οι Κινέζοι ηγέτες σχεδιάζουν να θέσουν το θέμα των δασμών όταν ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ Τζέικ Σάλιβαν επισκεφθεί τις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα. Ο Σάλιβαν πρόκειται να συναντηθεί με τον υπουργό Εξωτερικών Γουάνγκ Γι και ενδέχεται να συναντηθεί επίσης με τον Κινέζο ηγέτη Σι Τζινπίνγκ.

Η Κίνα έχει προβεί και στο παρελθόν σε αντίποινα κατά του Καναδά. Προηγουμένως περιόρισε τις εισαγωγές καναδικών σπόρων κανόλα για τρία χρόνια – μια κίνηση που θεωρήθηκε ως αντίποινα για την απόφαση των αρχών του Καναδά να συλλάβουν το στέλεχος της Huawei Meng Wanzhou στο Βανκούβερ με ένταλμα έκδοσης των ΗΠΑ. Η Μενγκ επέστρεψε στην Κίνα το 2021.

Η αξία των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων που εισήγαγε ο Καναδάς εκτινάχθηκε σε 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια Καναδά (1,6 δισεκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, από λιγότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια Καναδά το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του Καναδά. Ο αριθμός των αυτοκινήτων που φθάνουν από την Κίνα στο λιμάνι του Βανκούβερ αυξήθηκε κατακόρυφα μετά την έναρξη της αποστολής οχημάτων Model Y της Tesla Inc. εκεί από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη.

Ωστόσο, η κύρια ανησυχία της καναδικής κυβέρνησης δεν είναι η Tesla, αλλά η προοπτική να γίνουν τελικά διαθέσιμα φθηνά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η BYD ενημέρωσε τον Ιούλιο την καναδική κυβέρνηση ότι προτίθεται να ασκήσει πιέσεις σε νομοθέτες και αξιωματούχους σχετικά με τα σχέδιά της να εισέλθει στη χώρα.

Ο Τρουντό αντιμετώπισε επίσης πολιτικές και βιομηχανικές πιέσεις. Ο καναδικός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας τον πίεζε να αυξήσει τους δασμούς για να προστατεύσει τις εγχώριες θέσεις εργασίας και τους μισθούς, υποστηρίζοντας ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας είναι φθηνότερα λόγω των πολύ ασθενέστερων εργασιακών προτύπων. Η κυβέρνηση έχει επίσης ποντάρει πολλά στις αυτοκινητοβιομηχανίες και στους κατασκευαστές από δημοκρατικούς συμμάχους: η κυβέρνηση συμφώνησε να επιδοτήσει με πολλά δισεκατομμύρια δολάρια εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων ή εργοστάσια μπαταριών για τις Stellantis NV, Volkswagen AG και Honda Motor Co., μεταξύ άλλων.

Οι παραγωγοί χάλυβα και αλουμινίου στον Καναδά έχουν επίσης δημοσίως και επανειλημμένα παροτρύνει την κυβέρνηση να περιορίσει την πρόσβαση της Κίνας, λέγοντας ότι η βιομηχανική πολιτική του Σι επιτρέπει στην ασιατική δύναμη να κατακλύζει αθέμιτα τις ξένες αγορές, θέτοντας σε κίνδυνο τις τοπικές θέσεις εργασίας.

Διαβάστε ακόμη