Το ανέβασμα του πήχη της φιλοδοξίας για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και για τον ευρύτερο εξηλεκτρισμό των μεταφορών τα επόμενα χρόνια και ιδίως μετά το 2035 θα αποτυπώνεται σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr στο τελικό προσχέδιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες. Στη βάση του πιο αισιόδοξου σεναρίου, το 2030, ένα από τα δυο νέα επιβατικά ΙΧ θα είναι είτε αμιγώς ηλεκτροκίνητο, είτε plug-in υβριδικό, ενώ ηλεκτρικό θα είναι και το 40% των νέων ελαφρών φορτηγών. Οι δε επενδύσεις για την ηλεκτροκίνηση για τα επόμενα χρόνια εκτιμώνται σε 12 δισ. ευρώ, καταλαμβάνοντας σημαντικό μερίδιο της συνολικής «πίτας» των επενδύσεων για το «πρασίνισμα» των μεταφορών -επιβατικών και εμπορευματικών- που ανέρχεται σε 44 δισ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΕΚ αφενός αναθεωρούνται οι υφιστάμενοι στόχοι για την διείσδυση των ηλεκτροκίνητων (αμιγώς ηλεκτρικών και plug in υβριδικών) επιβατικών ΙΧ, αφετέρου για πρώτη φορά θεσπίζονται συγκεκριμένοι στόχοι και για τα ελαφρά φορτηγά. Σύμφωνα με το πρώτο «Σενάριο Βάσης», σύμφωνα με το οποίο θα συνεχιστούν τα επόμενα χρόνια τα υφιστάμενα μέτρα πολιτικής και προγράμματα (όπως τα προγράμματα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που αφορούν σε ηλεκτροκίνητα οχήματα και «Φορτίζω παντού» για υποδομές φόρτισης) χωρίς τη λήψη επιπλέον μέτρων, τα νέα ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα θα αντιστοιχούν στο 30% της αγοράς από 12,50% σήμερα. Κάτι που σε απόλυτους αριθμούς «μεταφράζεται» σε 54.877 νέα επιβατικά αμιγώς ηλεκτροκίνητα ΙΧ (BEV) ή plug-in υβριδικά (PHEV) που θα κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους από 17.063 το 2024 και μόλις 2.135 το 2020, όταν ξεκίνησαν να υλοποιούνται οι δράσεις ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης. Ο πήχης ανεβαίνει ακόμη περισσότερο στο δεύτερο αισιόδοξο σενάριο, που προβλέπει την εφαρμογή επιπλέον μέτρων πολιτικής για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε σχέση με αυτά που βρίσκονται σε ισχύ σήμερα. Στο σενάριο αυτό, η διείσδυση των νέων ηλεκτρικών επιβατικών ΙΧ στο τέλος της δεκαετίας φτάνει το 50% (έναντι 30% στο σενάριο βάσης), κάτι που «μεταφράζεται» σε 108.304 νέων BEV και PHEV έναν αριθμό δηλαδή σημαντικά μεγαλύτερο σε σχέση με το σενάριο βάσης.
Για τα ελαφρά φορτηγά, το σενάριο βάσης προβλέπει ότι το ποσοστό των ηλεκτρικών ελαφρών φορτηγών στο σύνολο της αγοράς από 10% που είναι φέτος (το 2020 το σχετικό ποσοστό ήταν μόλις 0,2%) θα αυξηθεί στο 25% το 2030 σύμφωνα με το σενάριο βάσης και στο 40% σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο.
Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο 2020-2023 για τον εξηλεκτρισμό των οχημάτων ενεργοποιήθηκαν προγράμματα επιδότησης συνολικού προϋπολογισμού άνω των 160 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τον πρώτο και τον δεύτερο τίτλο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και τη δράση «Πράσινα Ταξί». Επιπλέον, με στόχο την ταχεία ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ενεργοποιήθηκε η δράση «Φορτίζω Παντού» προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ που παρέχει οικονομικά κίνητρα για την προμήθεια, εγκατάσταση και σύνδεση στο δίκτυο ηλεκτρισμού δημοσίων προσβάσιμων σταθμών φόρτισης που τροφοδοτούνται από ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ, με στόχο την εγκατάσταση τουλάχιστον 4.500 δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα. Έως και το Σεπτέμβριο του 2023, είχαν εγκατασταθεί 4.014 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης σε όλη την επικράτεια, 55 φορές περισσότερα σε σχέση με το 2019. Αναφορικά με τους μελλοντικούς στόχους, στη βάση των προβλέψεων για τον στόλο των νέων ηλεκτρικών οχημάτων (επιβατικά και ελαφρά φορτηγά) που θα ταξινομείται κάθε χρόνο στη χώρα, προκύπτει η εκτίμηση για συνολικά εγκατεστημένη ισχύ εξόδου σε δημόσια προσβάσιμες υποδομές φόρτισης που θα ξεπερνά τα 550 MW έως το 2030. Ο αναγκαίος συνολικός αριθμός δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης εκτιμάται σε περίπου 40.000 έως 10.000 σημεία για το 2030.
Αναφορικά με τις επενδύσεις για την ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια, στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ κάνει λόγο για 8 δισ. ευρώ για ηλεκτρικά ελαφρά φορτηγά, επιβατικά οχήματα και μοτοσικλέτες για την περίοδο 2025-2030 4 δισ. ευρώ για ηλεκτρικά λεωφορεία και βαρέα φορτηγά οχήματα και 549 εκατ. ευρώ για τις υποδομές οδικών μεταφορών που περιλαμβάνουν και τις υποδομές φόρτισης. Τα ποσά αυτά αθροίζουν ένα συνολικό κονδύλι 12,6 δισ. ευρώ για τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης έως το τέλος της δεκαετίας.
Διαβάστε ακόμη