Μπορεί η Σερβία να μην παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά διαθέτει στο γεωφυσικό εθνικό πλούτο της το λίθιο, το οποίο αποτελεί βασικό υλικό για την παραγωγή μπαταριών για τα EV. Μάλιστα, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πρόκειται να αποκτήσει αποκλειστική πρόσβαση στα κοιτάσματα λιθίου της Σερβίας.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο ομοσπονδιακός καγκελάριος της Γερμανίας, Όλαφ Σολτς θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς και τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σέφτσοβιτς στο Βελιγράδι σήμερα (Παρασκευή 19/7/24). Εκεί πρέπει να υπογραφεί επιστολή προθέσεων. Η σερβική κυβέρνηση θέλει επίσης να συνάψει γραπτές συμφωνίες με αρκετές ευρωπαϊκές και σερβικές εταιρείες.
«Είναι μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς να ενισχύσουμε τη σύνδεσή μας με τη Γερμανία και την ΕΕ», δήλωσε ο Βούτσιτς σε συνέντευξή του. Η πρώτη ύλη είναι απαραίτητη για τις μπαταρίες και θεωρείται κεντρική για την ηλεκτροκίνηση.
Μέχρι το 2040, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί εννέα φορές. Ένα μεγάλο μέρος της αλυσίδας αξίας ελέγχεται από την Κίνα. Εδώ και αρκετό καιρό, οι πολιτικοί παροτρύνουν την αυτοκινητοβιομηχανία να δημιουργήσει εναλλακτικούς προμηθευτές – από φόβο υπερβολικής εξάρτησης.
Η Ένωση Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) χαιρετίζει τη συμφωνία. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι προστασίας του κλίματος, η προμήθεια πρώτων υλών είναι απαραίτητη, δήλωσε το αφεντικό της VDA, Χίλγκεγκαρντ Μίλερ (Hildegard Müller). «Η συμφωνία με τη Σερβία είναι ένα σημαντικό και σωστό μήνυμα». Η εταιρεία εξόρυξης Rio Tinto, στην οποία ανατέθηκε η παραγωγή, βλέπει το έργο ως καταλύτη για την ανάπτυξη μιας ευρύτερης αλυσίδας αξίας.
Επί του παρόντος, η Σερβία σχεδιάζει να παράγει 58.000 τόνους λιθίου ετησίως. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 17% της ζήτησης της ΕΕ και καλύπτει τη ζήτηση για την παραγωγή περίπου 1,1 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Σερβία δεν θέλει να προμηθεύσει Κινέζους κατασκευαστές. Ο Βούτσιτς υπόσχεται: «Είμαστε πιστοί στην Ευρώπη».
Το βασικό συστατικό για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η προμήθεια λιθίου είναι ζήτημα ύπαρξης. Η πρώτη ύλη είναι το κρίσιμο συστατικό σχεδόν σε όλες τις μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και η βιομηχανία βρίσκεται στα πρόθυρα μιας έκρηξης: 8,3 εκατομμύρια οχήματα θα μπορούσαν να πωληθούν στην ήπειρο το 2030, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της μεγάλης ελβετικής τράπεζας UBS.
Αν και αυτό είναι 1,3 εκατομμύρια μονάδες λιγότερες από ό,τι σε προηγούμενες προβλέψεις – αλλά εξακολουθεί να είναι σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα από ό,τι ταξινομήθηκαν πρόσφατα το 2023. Η πρώτη ύλη έχει ήδη μεγάλη ζήτηση σήμερα: Μεταξύ 2017 και 2022, η ζήτηση λιθίου τριπλασιάστηκε και προκάλεσε ράλι στην αγορά συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης λιθίου, αναφέρει η Handelsblatt.
Εν τω μεταξύ, η τιμή μειώθηκε και πάλι λόγω της εξασθένησης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, η προσφορά παραμένει περιορισμένη: Σύμφωνα με τον IEA, η αναμενόμενη παραγωγή λιθίου από ανακοινωθέντα έργα παραγωγής καλύπτει επί του παρόντος μόνο το ήμισυ της αναμενόμενης ζήτησης.
Το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας ζήτησης καλύπτεται σήμερα από τα ορυχεία της Αυστραλίας. Υπάρχουν επίσης δυνατότητες εντός της ΕΕ – για παράδειγμα στην Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιρλανδία, την Αγγλία, τη Γαλλία, την Αυστρία, τη Φινλανδία ή τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Ωστόσο, είναι αμφίβολο εάν αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν εγκαίρως.
Οι κινεζικές εταιρείες κυριαρχούν στην αλυσίδα εφοδιασμού
Μόνο η Vοlkswagen Group σχεδιάζει να δημιουργήσει περίπου 200 γιγαβατώρες παραγωγικής ικανότητας με τη μονάδα μπαταριών Powerco μέχρι το 2030 – αρκετή για να εξοπλίσει έως και τρία εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες. Τα δύο πρώτα εργοστάσια Powerco θα παράγουν το 2025 και το 2026, πρώτα στη Γερμανία και στη συνέχεια στην Ισπανία.
Ένα άλλο εργοστάσιο σχεδιάζεται στην καναδική επαρχία του Οντάριο. Συνολικά, η VW αναμένει ζήτηση μπαταριών περίπου 400 γιγαβατωρών μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Εδώ και αρκετό καιρό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν όλο και περισσότερο τρόπους αντιστάθμισης πρώτων υλών όπως το λίθιο ή το νικέλιο σε μεγάλη κλίμακα.
Μερικοί επενδύουν ακόμη και απευθείας σε ορυχεία: Η General Motors (GM) ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα επενδύσει 650 εκατομμύρια δολάρια σε ένα ορυχείο λιθίου στην αμερικανική πολιτεία της Νεβάδα. Αυτό θα επιτρέψει έως και ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εξοπλίζονται με μπαταρίες κάθε χρόνο.
Μέχρι στιγμής, οι κινεζικές εταιρείες κυριαρχούν στην αλυσίδα εφοδιασμού. Το Κομμουνιστικό Κόμμα θέλει να καταστήσει την Κίνα πιο ανεξάρτητη οικονομικά και τεχνολογικά από ξένες χώρες και ταυτόχρονα να καταστήσει τους κινέζους προμηθευτές αναντικατάστατους.
Τα τελευταία χρόνια, οι κινεζικές εταιρείες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια στη Νότια Αμερική και την Αφρική για να εξασφαλίσουν πρόσβαση στο λίθιο. Ένα παράδειγμα είναι η αυτοκινητοβιομηχανία BYD, η οποία έχει εκφράσει ενδιαφέρον για ορυχεία στην Αφρική και τη Χιλή. Ωστόσο, λέγεται ότι υπήρξαν πρόσφατα προβλήματα με ορισμένα από τα έργα.
Ο ρόλος της Κίνας στην περαιτέρω επεξεργασία λιθίου είναι ακόμη πιο κυρίαρχος: περίπου το 60% του λιθίου που εξορύσσεται παγκοσμίως επεξεργάζεται από κινεζικές εταιρείες σε χρησιμοποιήσιμα χημικά. Ως εκ τούτου, η Σερβία επιθυμεί επίσης να οικοδομήσει τη δική της αλυσίδα αξίας. Για παράδειγμα, μόνο ένα μέρος του λιθίου πρόκειται να εξαχθεί στην ΕΕ ως πρώτη ύλη και το υπόλοιπο πρόκειται να μεταποιηθεί σε μπαταρίες στη χώρα της.
Ο Πρόεδρος της Σερβίας, Βούτσιτς αναμένει ότι περίπου το 1/6 του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος θα μπορούσε να αντιστοιχεί στον τομέα στο μέλλον. Η Rio Tinto θα μπορούσε να ξεκινήσει την παραγωγή το 2028 το νωρίτερο, αναφέρει το Bloomberg. Μεταξύ των εταιρειών που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τη συμφωνία και να υπογράψουν την επιστολή προθέσεων είναι η Mercedes-Benz και η Stellantis.
Για τη Σερβία, εκτός από τις οικονομικές εκτιμήσεις, οι πολιτικές επιπτώσεις είναι επίσης σημαντικές, πάνω απ ‘όλα η επιτάχυνση των ενταξιακών συνομιλιών με την ΕΕ, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη από το 2012 – αν και αργά επειδή δεν έχουν ακόμη ικανοποιηθεί όλες οι απαιτήσεις της ΕΕ. Για παράδειγμα, η Σερβία είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που δεν υποστηρίζει τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας.
Προϋπόθεση για την προσχώρηση είναι η ευθυγράμμιση με την Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας της ΕΕ. Η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που συνήψε ο Βούτσιτς με την Κίνα το 2023 εμποδίζει επίσης την ένταξη στην ΕΕ. Επιπλέον, υπάρχουν εσωτερικά πολιτικά προβλήματα: η ελευθερία του Τύπου καταστέλλεται στη Σερβία και το δικαστικό σώμα δεν θεωρείται εντελώς ανεξάρτητο. Και η σύγκρουση με το Κόσοβο ανησυχεί τις Βρυξέλλες.
Το ορυχείο λιθίου προορίζεται τώρα να δείξει στην ΕΕ ότι η Σερβία μπορεί να βασιστεί. Ωστόσο, η συμφωνία δεν λειτουργεί εντελώς χωρίς τη συμμετοχή της Κίνας: Ένας από τους μετόχους της Rio Tinto είναι η Aluminum Corporation of China με 14%.
Διαβάστε ακόμη