Οι χώρες της ΕΕ αμφιταλαντεύονται σχετικά με το αν θα υποστηρίξουν πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, γεγονός που αναδεικνύει την πρόκληση των Βρυξελλών να οικοδομήσουν υποστήριξη για τη μεγαλύτερη εμπορική τους υπόθεση, καθώς το Πεκίνο απειλεί με εκτεταμένα αντίποινα, αναφέρει δημοσίευμα του Reuters.
Η Γερμανία, της οποίας οι αυτοκινητοβιομηχανίες πραγματοποίησαν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους πέρυσι στην Κίνα, θέλει να σταματήσουν οι δασμοί, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, ενώ η Γαλλία ήταν από τους πιο σταθερούς υποστηρικτές.
Ωστόσο, η πλειονότητα των χωρών εξακολουθεί να σταθμίζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κλιμακούμενης εμπορικής διαμάχης, σύμφωνα με άτυπη δημοσκόπηση του Reuters μεταξύ των κυβερνήσεων της ΕΕ.
Το θέμα θα τεθεί στα μέλη σε συμβουλευτική ψηφοφορία τις επόμενες εβδομάδες, το πρώτο επίσημο τεστ υποστήριξης σε μια υπόθεση ορόσημο για την Επιτροπή. Η ΕΕ ξεκίνησε την έρευνα χωρίς καταγγελία από τη βιομηχανία, την πρώτη εμπορική υπόθεση αυτού του είδους.
Το μπλοκ πρόκειται να επιβεβαιώσει την Πέμπτη προσωρινούς δασμούς έως και 37,6% σε κινεζικές μάρκες όπως η BYD, η Geely και η SAIC, καθώς και σε μοντέλα κινεζικής κατασκευής της Tesla, της BMW και άλλων δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Τα μέλη της ΕΕ θα ψηφίσουν επίσης τον Οκτώβριο εάν η Επιτροπή προτείνει πολυετείς δασμούς στο τέλος της έρευνάς της. Αυτοί θα μπλοκαριστούν εάν μια «ειδική πλειοψηφία», εάν τουλάχιστον 15 χώρες που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ ψηφίσουν εναντίον τους.
Η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, με 40% του πληθυσμού της ΕΕ, έχουν δηλώσει ότι θα υποστηρίξουν τους δασμούς.
Ωστόσο, η Τσεχική Δημοκρατία, η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πολωνία εξακολουθούν να συζητούν το θέμα, δήλωσαν επίσημες και κυβερνητικές πηγές, ενώ το Βέλγιο έχει υπηρεσιακή κυβέρνηση και οι Ολλανδοί απέκτησαν κυβέρνηση μόλις αυτή την εβδομάδα.
Οι επιπτώσεις
Η Γερμανία έχει τονίσει την ανάγκη για μια λύση με διαπραγμάτευση με το Πεκίνο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της δήλωσαν ότι οι δασμοί είναι η λανθασμένη προσέγγιση, με τις αρνητικές επιπτώσεις να αντισταθμίζουν τα όποια οφέλη.
Η αύξηση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων για τους καταναλωτές υπονομεύει τον στόχο της ΕΕ να είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050, λένε οι αντίπαλοι. Η Tesla έχει δηλώσει ότι θα αυξήσει τις τιμές.
Τα αντίποινα του Πεκίνου θα μπορούσαν να επιφέρουν επιπλέον δασμούς στις εξαγωγές κονιάκ, χοιρινού κρέατος ή πολυτελών αυτοκινήτων της ΕΕ.
Η Επιτροπή λέει ότι οι δασμοί είναι απαραίτητοι για να αντιμετωπιστούν τα φθηνά δάνεια, η γη και οι πρώτες ύλες και άλλες επιδοτήσεις και ότι ο στόχος είναι ίσοι όροι ανταγωνισμού και όχι ο αποκλεισμός των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως είναι πιθανό να κάνει ο σχεδιαζόμενος δασμός 100% των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι δασμοί θα μπορούσαν επίσης να δώσουν στην ΕΕ μοχλό πίεσης στις διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο και να ωθήσουν τους παραγωγούς να κατασκευάζουν αυτοκίνητα στην ΕΕ.
Διαβάστε ακόμη