Μια νέα έκθεση της Transport & Environment (T&E) αποκαλύπτει μια ανησυχητική τάση: για τρίτη συνεχή χρονιά, οι ευρωπαϊκές εταιρείες υστερούν σε σχέση με τους ιδιώτες καταναλωτές στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Το γεγονός αυτό προκαλεί έκπληξη, αν αναλογιστεί κανείς τον σημαντικό ρόλο που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν οι εταιρικοί στόλοι στη μετάβαση στα ηλεκτρικά, λόγω του υψηλού κύκλου εργασιών των αυτοκινήτων τους, της αγοραστικής τους δύναμης και των φορολογικών τους πλεονεκτημάτων.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα στο Euractiv, η έκθεση υπογραμμίζει διάφορα βασικά ζητήματα. Πρώτον, οι εταιρείες αγοράζουν τα ZEV (οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων) σε χαμηλότερο ποσοστό σε σύγκριση με τους ιδιώτες καταναλωτές, και μάλιστα το 2023, το χάσμα αυτό διευρύνεται περαιτέρω.
Δεύτερον, οι εταιρικοί στόλοι τείνουν να προτιμούν τα μεγάλα SUV, τα οποία είναι εγγενώς λιγότερο αποδοτικά ως προς την κατανάλωση καυσίμου, και βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα plug-in υβριδικά. Η T&E υποστηρίζει ότι αυτά τα υβριδικά είναι ουσιαστικά «ψεύτικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», καθώς οι εκπομπές στον πραγματικό κόσμο υπερβαίνουν σημαντικά τα επίσημα στοιχεία. Αυτό το διπλό πρόβλημα των μη αποδοτικών επιλογών οχημάτων εμποδίζει την πρόοδο προς την ηλεκτροκίνηση.
Η έκθεση επισημαίνει επίσης μια χαμένη ευκαιρία για τη στήριξη των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Δεδομένου ότι οι εταιρείες συχνά προτιμούν τις ευρωπαϊκές μάρκες, η χαμηλότερη υιοθέτηση των ZEV αποδυναμώνει τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στα ηλεκτρικά οχήματα.
Τα ευρήματα αυτά έρχονται σε μια κρίσιμη συγκυρία, που συμπίπτει με την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την «οικολογικοποίηση των εταιρικών στόλων». Η διαβούλευση αυτή αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για έναν νέο κανονισμό της ΕΕ με στόχο την επιτάχυνση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων στον εταιρικό τομέα.
Το Transport & Environment προτείνει δεσμευτικούς στόχους ZEV για τους μεγάλους στόλους (άνω των 100 οχημάτων) και τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, ώστε να εξαναγκαστούν σε μια πιο σημαντική στροφή προς τις ηλεκτρικές επιλογές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνωρίζει τη δέσμευση της βιομηχανίας να επιτύχει τον στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 100% έως το 2035. Ωστόσο, τάσσεται υπέρ μιας ισορροπημένης προσέγγισης, τονίζοντας την ανάγκη για βελτιωμένη υποδομή, όπως σταθμούς φόρτισης, και φορολογικά κίνητρα για την ενθάρρυνση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων. Πιστεύουν ότι η ιεράρχηση αυτών των μέτρων για την τόνωση της ζήτησης θα ήταν πιο αποτελεσματική από την αποκλειστική επιβολή στόχων ZEV.
Η έκθεση ρίχνει φως σε ένα κρίσιμο κενό στην πορεία της Ευρώπης προς την ηλεκτροκίνηση. Ενώ οι ιδιώτες καταναλωτές δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η συμπεριφορά των επιχειρήσεων παραμένει υποτονική. Ο επερχόμενος κανονισμός της ΕΕ για την οικολογική αναβάθμιση των εταιρικών στόλων προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για τη γεφύρωση αυτού του χάσματος και την επιτάχυνση της συνολικής μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα.
Διαβάστε ακόμη