Ένα δίμηνο περίπου από την υποβολή της αίτησης -η οποία θα αξιολογείται και εφόσον είναι πλήρης θα «περνάει το πάσο» – θα πραγματοποιείται η πληρωμή της επιδότησης από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς τους δικαιούχους του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Το νέο πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων έχει ισχύ από την 1η Μαΐου 2024 και προβλέπει αυξημένα ποσά επιδότησης για ιδιώτες καταναλωτές και χαμηλότερα ποσά επιδότησης για τα νομικά πρόσωπα. Όπως ανέφερε ο υπουργός Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρα κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του τρίτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» υπάρχει η βούληση για μελλοντική αύξηση του προϋπολογισμού.

«Είναι πρόδηλο ότι ανάλογα με την εξέλιξη του προγράμματος έχουμε τη δυνατότητα μελλοντικά να αυξήσουμε τους πόρους αυτού. Το ύψος του προϋπολογισμού το έχουμε αποφασίσει ως ελληνική κυβέρνηση. Μάλιστα μέσα στο επόμενο διάστημα το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών -μέσα από έναν συμπληρωματικό προϋπολογισμό που θα καταθέσει συνολικά η κυβέρνηση- θα αυξηθεί σημαντικά. Αυτό αφορά τόσο τις υποδομές όσο και τις μεταφορές. Θα κρίνουμε και θα αξιολογήσουμε προς τα πού θα κινούνται οι πόροι, ώστε να διευκολύνεται η καθημερινότητα των πολιτών. Σήμερα έχουμε έναν προϋπολογισμό υψηλότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, ο οποίος έχουμε τη διάθεση και τη βούληση να αυξηθεί σημαντικά μελλοντικά», τονίζει.

Παράλληλα, σημείωσε πως «δεν υπάρχουν τα φαινόμενα που είχαμε πέρυσι το καλοκαίρι, είμαστε σε ένα ικανοποιητικό σημείο, αλλά υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Όταν σε έξι μήνες έχουν πληρωθεί τα 28 από τα 33 εκατ. ευρώ, όταν υπάρχει μία σταθερή ροή και κάθε μήνα πληρώνεις περίπου 4 με 5 εκατ. ευρώ, αυτό σημαίνει ότι έχουμε συχνωτιστεί όλοι», σημείωσε. Αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό, σύμφωνα με την υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, είναι ότι τα πολλά στάδια των προηγούμενων προγραμμάτων αφαιρέθηκαν και οι διαδικασίες απλοποιήθηκαν.

Όπως αναφέρει η ΚΥΑ το ποσό της επιδότησης για τους ιδιώτες καταναλωτές που θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο και το μέγιστο ποσό επιδότησης από τις 8.000 ευρώ ανέβηκε στις 9.000 ευρώ. Επίσης, αν κάποιος έχει να αποσύρει και κάποιο παλαιό όχημα, τότε το ποσό της επιδότησης αυξάνεται κατά επιπλέον 2.000 ευρώ αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010, με αποτέλεσμα η συνολική επιδότηση να ανέρχεται στις 11.000 ευρώ. Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και την επιδότηση 500 ευρώ για αγορά wall-box, τότε η συνολική επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου και wall-box με ταυτόχρονα και την απόσυρση κάποιου παλαιού ΙΧ θα ανέρχεται στις 11.500 ευρώ.

Ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και επιδοτείται. Τα 33 εκατ. ευρώ του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», θα είναι διαθέσιμα για τους επόμενους 10 μήνες. Ο πολίτης μπορεί να λάβει επιδότηση, για το 30% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων του οχήματος και μέχρι ύψους 9.000 ευρώ – από 8.000 που ήταν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» – για να αποκτήσει ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι πιο ασφαλές, πιο αποδοτικό και ρυπαίνει ελάχιστα έως καθόλου. Επιπλέον, μπορεί να λάβει διπλάσια επιδότηση απόσυρσης σε σχέση με πριν, ύψους 2.000 ευρώ, αποσύροντας το παλιό του αυτοκίνητο αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010. Για ειδικές κατηγορίες προβλέπονται επιπλέον επιδοτήσεις», όπως διευκρίνισε η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών: «Για συμπολίτες μας ΑμεΑ, το ύψος της επιπλέον επιδότησης, φτάνει τα 1.000 ευρώ. Για συμπολίτες μας νέους, με ηλικία έως 29 ετών επίσης υπάρχει επιπλέον επιδότηση, 1.000 ευρώ. Για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά. Τέλος, επιδοτείται και η τοποθέτηση φορτιστή με 500 ευρώ».

Το ποσό της επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού οχήματος από εταιρείες μειώνεται στις 6.000 ευρώ από τις 8.000 ευρώ, αλλά και σε αυτή την περίπτωση το ποσό της επιδότησης μπορεί να αυξηθεί κατά 2.000 ευρώ αν υπάρχει κάποιο παλαιό όχημα για απόσυρση. Στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και επιδοτείται. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «πρώτος αγοράζεις, πρώτος επιδοτείσαι. Τα χρήματα θα δοθούν σ’ αυτούς που θα σπεύσουν ν’ αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα. Πλέον δεν δεσμεύονται αναίτια χρήματα. Όποιος έρχεται με τιμολόγιο θα πληρώνεται άμεσα, μέχρι εξαντλήσεως του ποσού των 33 εκατ. ευρώ. Όποιος σπεύσει, θα επιδοτηθεί».

Αν μια επιχείρηση έχει έδρα σε νησί, δίνουμε επιπλέον επιδότηση 4.000 ευρώ ανά όχημα. Έτσι η επιδότηση μπορεί να φτάσει από 8.000 ευρώ (από το 21ο αυτοκίνητο και πάνω) έως 10.000 ευρώ (για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα). Επίσης για τις νησιωτικές επιχειρήσεις, η επιδότηση απόσυρσης παλαιού οχήματος κατηγορίας L5 – L7 τρίκυκλα – τετράκυκλα (συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα τύπου «γουρούνας») αυξάνεται σε 1.500 ευρώ (από 400 ευρώ στον β’ κύκλο). Επειδή για την Κυβέρνησή μας, η Οδική Ασφάλεια αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, κινητροδοτούμε την απόσυρση οχημάτων όπως τα τετράτροχα ΑΤV ( γουρούνες) τα οποία δεν είναι ασφαλή οχήματα. Διπλασιάζεται επίσης η επιδότηση απόσυρσης παλαιών οχημάτων, κατηγορίας L3 – L4 (όπως μοτοσυκλέτες) σε 800 ευρώ (από 400 ευρώ στον β’ κύκλο).

Τα σημεία φόρτισης

Η ηλεκτροκίνηση είναι αλληλένδετη τη δημιουργία ενός αξιόπιστου δικτύου φόρτισης. Τα σημεία επαναφόρτισης που λειτουργούν και υπάρχουν σήμερα στο μητρώο υποδομών είναι περίπου 5.800 με 5.900. Με δεδομένο ότι έχουμε 40.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα ο αριθμός αυτός θεωρείται ικανοποιητικός αναφέρουν υπηρεσιακά πρόσωπα του υπουργείου.

«Το ζήτημα αυτό είναι σοβαρό, τα σημεία φόρτισης είναι ένα ακόμη στοιχείο που σχετίζεται με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, διαρκώς το εμπλουτίζουμε με νέες πρωτοβουλίες. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένουμε καλύτερα νέα αναφορικά με το «Φορτίζω Παντού», διότι ένα τμήμα αυτού αφορά και τη συμβολή της τοπικής αυτοδιοίκησης», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.

Ωστόσο, έβαλε στην εξίσωση το γεγονός ότι η ζήτηση παρέμεινε πολλαπλάσια της προσφοράς και το δίκτυο δεν φάνηκε να αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα για τους ενδιαφερόμενους. «Υπάρχει ανάγκη να ενισχυθούν σημαντικά οι σταθμοί φόρτισης και θέλουμε το «Φορτίζω Παντού» να τρέξει πιο γρήγορα», σχολίασε.

Αναφορικά με το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, σημειώνεται πως υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις. Έχει εκπνεύσει η προθεσμία υποβολής, αλλά υπάρχουν περίπου 19.000 ενεργές αιτήσεις, εκ των οποίων έχουν πληρωθεί 11.000 περίπου. Υπάρχουν 8.000 αιτήσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Αν αυτά τα χρήματα δεν πληρωθούν θα ανοίξει εκ νέου η πλατφόρμα του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 αλλά θα μεταφερθούν στο τρία.

Συνοψίζοντας, αξιοποιώντας την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από προηγούμενα Προγράμματα, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» είναι περισσότερο ελκυστικό προς τους πολίτες, απευθύνεται σε περισσότερες επιχειρήσεις, και ενισχύει τη διαδικασία της απόσυρσης. Με την ενεργοποίησή του επιδιώκουμε όχι απλώς την περαιτέρω ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, αλλά την εδραίωσή της στην ελληνική αγορά, ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.

Διαβάστε ακόμη