Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) κινεζικής κατασκευής. Αυτή η κίνηση θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες τόσο για την ΕΕ όσο και για την Κίνα, σύμφωνα με το Bloomberg.

Μια νέα μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομίας της Κιέλης για την Παγκόσμια Οικονομία υποδηλώνει ότι ένας δασμός 20% στα κινεζικά EVs θα μπορούσε να μειώσει τις κινεζικές εξαγωγές προς την ΕΕ κατά σχεδόν 4 δισεκατομμύρια δολάρια και να οδηγήσει σε μείωση των εισαγόμενων κινεζικών EVs κατά 125.000 οχήματα. Αυτό το χαμένο μερίδιο αγοράς πιθανότατα θα καλυφθεί από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Ο πιθανός εμπορικός πόλεμος έρχεται εν μέσω αυξημένων εντάσεων μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας. Η ΕΕ έχει κατηγορήσει την Κίνα για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στον τομέα της καθαρής τεχνολογίας και έχει ξεκινήσει αρκετές έρευνες για κινεζικές εταιρείες. Η ΕΕ αναμένεται να λάβει απόφαση για τους δασμούς μέχρι τις αρχές Ιουνίου.

Υπάρχουν ανησυχίες ότι οι δασμοί στα κινεζικά EVs θα μπορούσαν να λειτουργήσουν προς το αντίθετο για την ΕΕ. Τα ευρωπαϊκής κατασκευής EVs είναι γενικά πιο ακριβά από τα κινεζικά EVs, και οι δασμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές. Αυτό θα μπορούσε να επιβραδύνει τη μετάβαση στα EVs στην ΕΕ, η οποία έχει ως στόχο να τερματίσει ουσιαστικά τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Ένα άλλο ζήτημα είναι ότι οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν να λάβουν αντίποινα κατά των δασμών της ΕΕ. Η Κίνα έχει απειλήσει να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές ευρωπαϊκών πολυτελών αυτοκινήτων, κάτι που θα μπορούσε να πλήξει Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Mercedes-Benz και η BMW.

Η μελέτη του Ινστιτούτου Κιέλης επισημαίνει επίσης ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια ευκαιρία για τις κινεζικές εταιρείες EVs να δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής στην Ευρώπη. Αυτό θα τους επέτρεπε να αποφύγουν τους δασμούς και να συνεχίσουν να πωλούν τα οχήματά τους στην ευρωπαϊκή αγορά.

Συνολικά, η απόφαση για την επιβολή ή μη δασμών στα κινεζικά EVs είναι περίπλοκη και έχει δυνητικά οφέλη και μειονεκτήματα τόσο για την ΕΕ όσο και για την Κίνα.

Διαβάστε ακόμη