Η ανάπτυξη του δικτύου σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία προχωράει αργά – ενδεχομένως πολύ αργά για μια στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Η γερμανική κυβέρνηση επιθυμεί να υπάρχουν περίπου ένα εκατομμύριο δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2030.
Ωστόσο, ο Κονσταντίν Σβάαμπ (Constantin Schwaab), διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας διαχείρισης σημείων φόρτισης Wirelane, προειδοποιεί σε συνέντευξή του στη Handelsblatt πως «αν θέλουμε να το επιτύχουμε αυτό, πρέπει να βρούμε δημιουργικούς τρόπους χρηματοδότησης».
Η νεοσύστατη επιχείρηση, η οποία λειτουργεί η ίδια 3.000 σημεία φόρτισης στη Γερμανία, για παράδειγμα, ακολουθεί μια εντελώς νέα προσέγγιση: η Wirelane θέλει να πουλήσει στο μέλλον μεμονωμένα σημεία φόρτισης σε ιδιώτες επενδυτές. Η ιδέα είναι κάπως συγκρίσιμη με τα κοινοτικά αιολικά πάρκα, όπου ιδιώτες επενδυτές συμμετέχουν σε εταιρείες λειτουργίας και μπορούν έτσι να επωφεληθούν από τα κέρδη.
Ωστόσο, οι επενδύσεις αυτές δεν χρειάζεται να παρακολουθούνται από την Αρχή Χρηματοπιστωτικής Αγοράς. Ως εκ τούτου, η Wirelane θέλει να αξιοποιήσει τη «γκρίζα» αγορά κεφαλαίων. Αυτό συμβαίνει επειδή οι τράπεζες είναι απρόθυμες να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη υποδομών.
Ένας σταθμός φόρτισης με δύο σημεία φόρτισης για τους επενδυτές θα κοστίσει περίπου 17.000 ευρώ. Κάθε στήλη έχει έναν αύξοντα αριθμό. «Οι πελάτες θα γνωρίζουν τι είναι δικό τους από την πρώτη μέρα», λέει ο Σβάαμπ. Αυτό είναι το ποσό που αναμένεται να αποδώσει το σύστημα: 7,5% εσωτερική απόδοση (IRR) σε οκτώ χρόνια.
Εάν η συνολική δεξαμενή των σταθμών φόρτισης επιτύχει υψηλότερα κέρδη, θα μπορούσε να είναι περισσότερα. «Είμαστε στην αγορά εδώ και οκτώ χρόνια και γνωρίζουμε ότι οι σταθμοί φόρτισης μπορούν να λειτουργήσουν κερδοφόρα», λέει ο Σβάαμπ. Η τοποθεσία ενός σταθμού φόρτισης δεν παίζει ρόλο στην απόδοση, καθώς όλα τα έσοδα μπαίνουν σε ένα ταμείο.
Ωστόσο, με αυτό το μοντέλο, ο επιχειρηματικός κίνδυνος μεταφέρεται στους επενδυτές. Η Wirelane πωλεί τις στήλες στον πάροχο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Paribus, ο οποίος στη συνέχεια τις μεταπωλεί.
Οι ειδικοί συμβουλεύουν να ελέγχουν προσεκτικά τα μοντέλα αυτά. Υπάρχουν ήδη συγκρίσιμα μοντέλα με εμπορευματοκιβώτια, φώτα, ακόμη και δέντρα, για παράδειγμα, λέει ο Ντάνιελ Μπάουερ (Daniel Bauer,) πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της γερμανικής Ένωσης Προστασίας Επενδυτών (Schutzgemeinschaft der Kapitalanleger – SdK). Ο ίδιος επισημαίνει στη Handelsblatt πως «οι επενδυτές έχουν συχνά τα πάει άσχημα με τις επενδύσεις σε υλικά περιουσιακά στοιχεία».
Μεταξύ άλλων, θα πρέπει να δώσουν προσοχή στον τρόπο με τον οποίο αποκτούν τη νομική κυριότητα ενός συγκεκριμένου σταθμού φόρτισης. Πρέπει επίσης να αποσαφηνιστεί τι συμβαίνει σε περίπτωση αφερεγγυότητας, για παράδειγμα. Ωστόσο, το μοντέλο μπορεί να αξιολογηθεί με συγκεκριμένους όρους μόνο εφόσον είναι γνωστή η νομική δομή.
Η διαμάχη της Wirelane με τον Έλον Μασκ
Οι φορείς εκμετάλλευσης των σταθμών φόρτισης προέρχονται σήμερα από πολύ διαφορετικούς τομείς της οικονομίας: Από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας έως την αυτοκινητοβιομηχανία Tesla και τις νεοφυείς επιχειρήσεις όπως η Wirelane. Δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί μια σαφής δομή.
Οι ειδικοί αναμένουν μια αναδιάταξη της αγοράς. «Κατά πάσα πιθανότητα, η αγορά θα παγιωθεί μετά το 2025», σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων διαχείρισης Roland Berger. Οι εταιρείες που θα λάβουν τις σωστές αποφάσεις και θα πραγματοποιήσουν τις απαραίτητες επενδύσεις τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα επικρατήσουν.
Σύμφωνα με τον Ομοσπονδιακό Οργανισμό Δικτύων, πρόσφατα υπήρχαν περισσότερα από 93.000 σημεία κανονικής φόρτισης και περίπου 22.000 σημεία ταχείας φόρτισης στη Γερμανία. Επομένως, η διαφορά από ένα εθνικό δίκτυο με ένα εκατομμύριο σημεία φόρτισης είναι σημαντική.
Η Γερμανία υστερεί σε σχέση με τα σχέδια, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Paribus, Τόμας Μπέχερ (Thomas Böcher): «Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση, αλλά και για μια ευκαιρία για την επένδυση ιδιωτικών κεφαλαίων με ελκυστικούς όρους».
Ο κλάδος πιέζει για ταχύτερη επέκταση. «Η επέκταση της υποδομής φόρτισης είναι ένα από τα πιο επείγοντα καθήκοντα υποδομής για τη Γερμανία, αλλά έχει παραμεληθεί υπερβολικά για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε η πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) Χίλντεγκαρντ Μίλερ (Hildegard Müller). Σύμφωνα με υπολογισμούς της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας, κάθε δεύτερος δήμος στη Γερμανία εξακολουθούσε να μην διαθέτει σημείο φόρτισης κατά την τελευταία έρευνα.
Μια ολόκληρη σειρά από παρόχους έχουν βαλθεί να το αλλάξουν αυτό. Η Wirelane είναι ένας από τους πρωτοπόρους. Η νεοσύστατη επιχείρηση έχει ιδιαίτερα μεγάλη παρουσία σε χώρους στάθμευσης και ξενοδοχεία που θέλουν να προσφέρουν στους επισκέπτες τους τη δυνατότητα να φορτίζουν το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο στο χώρο στάθμευσης ή στο υπόγειο γκαράζ κατά τη διάρκεια της διαμονής τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, η εταιρεία είχε μια διαμάχη με την Tesla. Η εταιρεία του Έλον Μασκ (Elon Musk) κατηγόρησε αρχικά τη γερμανική start-up για βλάβη της φήμης της σε προειδοποιητική επιστολή. Στη συνέχεια, η Wirelane κατηγόρησε τον ανταγωνιστή της ότι λειτουργούσε μη βαθμολομημένους σταθμούς φόρτισης στη Γερμανία.
Στη συνέχεια ήρθαν κι άλλα προβλήματα: η εισαγγελία του Μονάχου διεξήγαγε έρευνα με την υποψία απάτης με τις επιδοτήσεις. Η Wirelane είχε υποβάλει αιτήσεις για κρατικές επιδοτήσεις έως και 80% για λογαριασμό πελατών. Η δικαστική αρχή ερευνά τώρα αν οι επιδοτήσεις έχουν ζητηθεί λανθασμένα σε ορισμένες περιπτώσεις. Η Wirelane τόνισε ότι συμπεριφερόταν πάντα σωστά και ζητούσε τις απαραίτητες πληροφορίες από τους πελάτες της. Η εταιρεία δικαιώθηκε και η διαδικασία έχει έκτοτε διακοπεί.
Διαβάστε ακόμη