Δεν ανταποκρίνονται οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» που τρέχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο «κίτρινος στόλος» έχει γυρίσει την πλάτη του στο πρόγραμμα με την αρμόδια Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου να σημειώνει πως οι οδηγοί φαίνεται ότι «φοβούνται» να κάνουν την εν λόγω αλλαγή. Εκ διαμέτρου αντίθετο είναι το κλίμα που επικρατεί γύρω από το εγχείρημα για την ανανέωση των στόλων αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Από το φθινόπωρο του 2024 θα κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η υφυπουργός Μεταφορών. Όλα τα λεωφορεία έχουν ολοκληρώσει τα δοκιμαστικά τους δρομολόγια. Ειδικότερα, στους δρόμους του λεκανοπεδίου Αττικής κυκλοφορούν τα πρώτα 46 ηλεκτρικά λεωφορεία. Κυκλοφορούν επίσης τα πρώτα 17 ηλεκτρικά λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, εξυπηρετώντας τις δυτικές συνοικίες της. Έως το τέλος Ιουνίου πρόκειται να κυκλοφορούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία που προμηθεύτηκε η Ελλάδα από την κινέζικη εταιρεία YUTONG αντί 137 εκατομμυρίων ευρώ, που προήλθαν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Έως το 2027 προωθείται η αντικατάσταση τουλάχιστον 1.300 παλαιών λεωφορείων με νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία θα διαθέτουν σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά, ράμπες για τους συμπολίτες με κινητικά προβλήματα, αυτόματο κλιματισμό, ακόμα και θύρες USB για τη φόρτιση φορητών ψηφιακών συσκευών. Εκτός από τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία πρόκειται να παραληφθούν από τον Ιούλιο του 2024 έως τις αρχές του 2025 άλλα 300 λεωφορεία που κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG).

Την ίδια ώρα, αναμένεται να τεθούν σε διαβούλευση τα τεύχη δημοπράτησης του δεύτερου μεγάλου διαγωνισμού, για την προμήθεια 700 επιπλέον οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, στα οποία θα προστεθούν και τουλάχιστον 50 λεωφορεία υδρογόνου. Η επιλογή της Planet A.E. ως Τεχνικός Σύμβουλος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον δεύτερο διαγωνισμό για την προμήθεια 750 νέων αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι το βήμα που αναμένεται να δώσει μία περαιτέρω ώθηση στην όλη προσπάθεια. Να σημειωθεί πως η κα Αλεξοπούλου στάθηκε και στο ενδιαφέρον που δείχνει η αγορά απέναντι στα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Μάλιστα, αναμένονται εξελίξεις και περαιτέρω ενημέρωση γύρω από το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».

Φρενάρει το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί»

«Το ταξί είναι το εργαλείο της δουλειάς τους. Δυσκολεύονται να πειστούν», παραδέχτηκε η Χρ. Αλεξοπούλου κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης. Τα ζητήματα υποδομών είναι ένας εκ των πρώτων λόγων ανησυχίας. Ωστόσο, η κα Αλεξοπούλου σημειώνει πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν 5.600 φορτιστές σε όλη τη χώρα. Επί της ουσίας υπάρχει ένας φορτιστής ανά δύο οχήματα. «Το δίκτυο βρίσκεται σε καλό επίπεδο», σημείωσε. Δικαίωμα υποβολής αίτησης θα έχουν οι οδηγοί ταξί μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2024, ενώ οι επιδοτήσεις θα δοθούν μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2025. Περίπου, 120 με 130 οδηγοί έχουν κάνει αίτηση για την αντικατάσταση του οχήματός τους και την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου γεγονός που αποτυπώνει το ισχνό ενδιαφέρον που υπάρχει.

Θυμίζουμε ότι η δράση «Πράσινα Ταξί» είναι ένα πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης για την αγορά ηλεκτρικού ταξί, το οποίο χρηματοδοτείται από κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με στόχο τη σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, που αντιστοιχούν στις μεταφορές. Για αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) οχήματα, η επιδότηση ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ), με μέγιστο ποσό τις 17.500 ευρώ. Παράλληλα, η υποχρεωτική απόσυρση οχήματος ταξί επιβραβεύεται με 5.000 ευρώ, με το συνολικό ποσό να διαμορφώνεται σε 22.500 ευρώ. Η επιδότηση σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να ανέλθει σε 28.500 ευρώ.

Ο μέσος όρος ηλικίας των ταξί που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι τα 14 έτη. Η υφυπουργός σημείωσε πως η οδηγοί θα κινηθούν μαζικά στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αφού υπάρχει υποχρεωτική ταξινόμηση νέων αυτοκινήτων ταξί μηδενικών ρύπων από το 2026. Το μήνυμα της Χριστίνας Αλεξοπούλου είναι πως οι παρατάσεις τελείωσαν.

Οχήματα τα οποία έχουν συμπληρώσει το όριο των 21 ετών πρέπει να αντικατασταθούν έως και την 30ή Απριλίου καθώς και οχήματα των οποίων το ανωτέρω όριο λήγει από 1η Μαΐου 2024 έως 31η Ιουλίου 2024, δύνανται να κυκλοφορούν έως και την 31η Ιουλίου 2024, εφόσον:

  • α) οι ιδιοκτήτες ή οι οδηγοί αυτών έχουν στην κατοχή τους και επιδεικνύουν σε κάθε έλεγχο, Δελτίο Παραγγελίας ή άλλο σχετικό αποδεικτικό έγγραφο αγοράς οχήματος που θα αντικαταστήσει το προς απόσυρση όχημα, το οποίο φέρει ημερομηνία έως και την 30ή Απριλίου 2024 και σχετικό τραπεζικό αποδεικτικό καταβολής προκαταβολής ίσης τουλάχιστον με το είκοσι τοις εκατό (20%) της αξίας του νέου αυτού οχήματος, με ημερομηνία έως και την 30ή Απριλίου 2024, ή
  • β) οι ιδιοκτήτες αυτών, θεμελιώνουν από 1ης Μαΐου 2024 έως 31ης Ιουλίου 2024 δικαίωμα συνταξιοδότησης, το οποίο αναδεικνύεται, εφόσον ζητηθεί με την επίδειξη αίτησης συνταξιοδότησης ή άλλου σχετικού δημοσίου εγγράφου.

Επίσης, οι ιδιοκτήτες μη νομιμοποιημένων τρέιλερ θα έχουν στη διάθεσή τους έως τον Οκτώβριο του 2024 ώστε να εκδώσουν τα ειδικά σημειώματα ρυμούλκησης (ΕΣΡ). Πρόκειται για την τελευταία παράταση που δίνεται, καθώς τα τρέιλερ θα έπρεπε να έχουν τακτοποιηθεί από τις 29 Δεκεμβρίου του 2023. Σχετικά με τον τρόπο που θα βγαίνουν τα ΕΣΡ ανέφερε ότι με το ΦΕΚ που υπεγράφη στις 2 Μαΐου οι ιδιοκτήτες των μη δηλωμένων τρέιλερ θα πρέπει να πληρώνουν ένα ηλεκτρονικό παράβολο (e-paravolo) αξίας 200 ευρώ και στη συνέχεια θα αναλαμβάνουν την έκδοση της άδειας οι Περιφέρειες.

Διαβάστε ακόμη