Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση και διευκόλυνση κυκλοφορίας των αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων, αύξηση της χρηματοδότησης της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας αλλά και εύλογες παρατάσεις στην ανανέωση του στόλου των ταξί, εμπεριέχονται στην τροπολογία του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, που έχει κατατεθεί στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» που συζητείται στην ολομέλεια της Βουλής.
Η υφυπουργός υποστήριξε την τροπολογία στην ολομέλεια, λέγοντας ότι με το πρώτο της άρθρο θεσπίζεται η απαλλαγή από φόρους και τέλη της διάθεσης παραχώρησης και διάθεσης τροχαίου υλικού και παρελκομένων τους (π.χ λεωφορείων και φορτιστών) εάν πρόκειται για ηλεκτρικά από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕ προς φορείς τροχαίου συγκοινωνιακού έργου. Η υφυπουργός είπε, ότι η διάταξη αυτή αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία ενόψει της δρομολόγησης των διαδικασιών που αφορούν τη διαδοχική μεταβίβαση από το Δημόσιο στον ΟΑΣΑ και στη συνέχεια στην παραχώρηση στην ΟΣΥ, εντός του Μαΐου, των νέων 140 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων που θα εξυπηρετήσουν τους πολίτες της Αθήνας.
Στο δεύτερο άρθρο της τροπολογίας, ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την κυκλοφορία οχημάτων ταξί. Στόχος μας είναι, ανέφερε η υπουργός, η ανανέωση του στόλου των ταξί, η διαμόρφωση του πλαισίου που εξασφαλίζει ποιοτικές μεταφορές προς όλους τους συμπολίτες μας, γι’ αυτό και η ρύθμιση που προτείνεται δεν χορηγεί μια καθολική παράταση. Αντίθετα, με λελογισμένο τρόπο, παρέχει την δυνατότητα κυκλοφορίας για επιπλέον τρεις μήνες για τα οχήματα ταξί που έχει ανασταλεί έως και την 31η Απριλίου 2024 (αρ. 61 του ν. 5079/2023) η υποχρέωση απόσυρσή τους, καθώς και εκείνα που το όριο ηλικίας απόσυρσης ολοκληρώνεται από 1/5/2024 έως 31/7/2024. Με αυτό τον τρόπο, είπε η κυρία Αλεξοπούλου, αντιμετωπίζονται δύο αντικειμενικές κατηγορίες που χρειάζονται προστασία, και είναι αφενός η κατηγορία των συμπολιτών μας που έχουν ήδη παραγγείλει το νέο όχημα και έχουν προκαταβάλει το 20% της αξίας του νέου οχήματός τους και καθυστερεί η παράδοσή του, και αφετέρου οι συμπολίτες μας εκείνοι, που ετοιμάζονται για συνταξιοδότησή τους και δεν θα πρέπει να αποκλειστούν από την θεμελίωση του δικαιώματος αυτού για κάποιους μήνες από την εργασία τους.
Με το τρίτο άρθρο της τροπολογίας, είπε η υφυπουργός, προβλέπεται η αύξηση της χρηματοδότησης του ΟΣΕ για το 2024 και 2025, προκειμένου να προχωρήσουν οργανωμένες δράσεις που αφορούν την αύξηση των μέτρων ασφάλειας στο σιδηροδρομικό μας δίκτυο. Ο ΟΣΕ, πρόσθεσε η κυριά Αλεξοπούλου, έχει υπογράψει για πρώτη φορά στην ιστορία του σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο. Η ετήσια χρηματοδότησή του αυξήθηκε από τα 45 εκατ. ευρώ, σε 75 εκατ. ευρώ, με συγκεκριμένο πλαίσιο λογοδοσίας, ελέγχου πεπραγμένων και βέβαια ενημέρωση για την επίτευξη στόχων. Με την παρούσα ρύθμιση, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών εξασφαλίζεται επιπλέον χρηματοδότηση 25 εκατ. ευρώ – επτά εκατομμύρια ευρώ για το 2024 και 18 εκατ. ευρώ για το 2025 – που προορίζεται για να καλύψει στοχευμένα το έργο της αντιμετώπισης του προβλήματος των ισόπεδων διαβάσεων. Αυτή η χρηματοδότηση, είπε η υφυπουργός, «παρέχει την δυνατότητα στον ΟΣΕ να προχωρήσει σε ριζική ανανέωση και εκσυγχρονισμό των αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων, κυρίως στην Β. Ελλάδα, όπου αντιμετωπίζονται τα σοβαρότερα προβλήματα – και όχι μόνο».
Με τα υπόλοιπα άρθρα της τροπολογίας, επιδιώκεται η έναρξη ισχύος των προβλέψεων του ΠΔ 71/2019 που είναι αναγκαίες για να τεθούν σε πλήρη παραγωγική λειτουργία τα ηλεκτρονικά συστήματα και μητρώα επιστημονικών υπηρεσιών.