Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) θα αυξηθούν σημαντικά το 2024 παρά τους αντίξοους ανέμους σε ορισμένες αγορές, αλλά η οικονομική προσιτότητα και οι υποδομές φόρτισης θα αποτελέσουν το κλειδί για τη μελλοντική ανάπτυξη αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ).

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φθάσουν τα 17 εκατομμύρια φέτος, έναντι 14 εκατομμυρίων το 2023, με περισσότερα από ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλούνται παγκοσμίως να είναι ηλεκτρικά, υποβαθμίζοντας τη ζήτηση πετρελαίου για οδικές μεταφορές.

Δέκα εκατομμύρια από αυτά τα οχήματα αναμένεται να πωληθούν στην Κίνα.

«Τα σφιχτά περιθώρια κέρδους, οι ευμετάβλητες τιμές των μετάλλων των μπαταριών, ο υψηλός πληθωρισμός και η σταδιακή κατάργηση των κινήτρων αγοράς σε ορισμένες χώρες έχουν προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με τον ρυθμό ανάπτυξης του κλάδου, αλλά τα παγκόσμια στοιχεία για τις πωλήσεις παραμένουν ισχυρά», ανέφερε ο ενεργειακός παρατηρητής με έδρα το Παρίσι στις Παγκόσμιες Προοπτικές για τα Ηλεκτρικά Οχήματα.

Οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν 25% το πρώτο τρίμηνο

Οι πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Αν και το ποσοστό αυτό είναι αμετάβλητο από το πρώτο τρίμηνο του 2023 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, έρχεται να προστεθεί σε μια μεγαλύτερη βάση οχημάτων, δήλωσε ο ΙΕΑ.

Οι αγορές του πρώτου τριμήνου ήταν ισοδύναμες με τις συνολικές πωλήσεις για ολόκληρο το έτος 2020, σημείωσε.

Παρόλα αυτά, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές αγορές θα διαφέρει σημαντικά ανά περιοχή, αντιπροσωπεύοντας περίπου μία στις εννέα αγορές οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, μία στις τέσσερις στην Ευρώπη, αλλά σχεδόν το ήμισυ στην Κίνα, προέβλεψε ο ΙΕΑ.

Η υιοθέτηση στην Ευρώπη συγκρατείται από «τις γενικά αδύναμες προοπτικές για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων σε ορισμένες χώρες», ανέφερε.

«Κλειδί» η προσιτή τιμή για την αύξηση των πωλήσεων EV

Η προσιτή τιμή σε σύγκριση με τα παραδοσιακά οχήματα παραμένει το κλειδί για την ανάπτυξη του τομέα, πρόσθεσε, με τις τιμές να διαφέρουν και πάλι σημαντικά ανά περιοχή.

Τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης παραμένουν πιο προσιτά από τα αντίστοιχα ηλεκτρικά στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ στην Κίνα σχεδόν τα δύο τρίτα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρυσι ήταν φθηνότερα από τα αντίστοιχα παραδοσιακά.

«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται γενικά φθηνότερα, καθώς οι τιμές των μπαταριών πέφτουν, ο ανταγωνισμός εντείνεται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακας», ανέφερε ο ΙΕΑ, ενώ σημείωσε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις -προσαρμόζοντας τον πληθωρισμό- οι τιμές παρέμειναν στάσιμες ή και αυξήθηκαν ελαφρώς μεταξύ 2018 και 2022.

Πρόκληση οι υποδομές φόρτισης

Η κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης με υποδομές φόρτισης θα αποτελέσει επίσης βασική πρόκληση, πρόσθεσε ο ΙΕΑ, με τα δίκτυα φόρτισης να πρέπει να εξαπλασιαστούν έως το 2035.