Η Γαλλία ξεκίνησε ένα πρόγραμμα «κοινωνικής μίσθωσης» (leasing) για να κάνει τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) πιο προσιτά σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος. Το πρόγραμμα σημείωσε τεράστια επιτυχία, λαμβάνοντας 90.000 αιτήσεις μέσα σε έξι εβδομάδες, παρά το αρχικό όριο των 25.000 χρηστών. Αυτό υπογραμμίζει τις δυνατότητες του προγράμματος, αλλά και την ανάγκη προσαρμογών για να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση και να μεγιστοποιήσει τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά του οφέλη, σύμφωνα με το energypost.eu.

Μέσα σε έξι εβδομάδες, η κοινωνική μίσθωση είχε γίνει θύμα της επιτυχίας της: η πλατφόρμα έλαβε 90.000 αιτήσεις. Η γαλλική κυβέρνηση ξεκίνησε αυτό το πρόγραμμα στις αρχές του 2024 για να ενισχύσει τη ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, από οδηγούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντέξουν την αγορά, την ενοικίαση, είτε το leasing των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων. Αρχικά προοριζόταν να εφαρμοσθεί αυτό το πρόγραμμα νωρίτερα πριν από την αρχή του 2024, αλλά αναβλήθηκε για τις αρχές του τρέχοντος έτους, επειδή οι γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν ήταν έτοιμες να διαθέσουν στην αγορά της Γαλλίας αρκετά μοντέλα μηδενικών ρύπων, σύμφωνα με τους περιορισμούς που έθεσε η γαλλική κυβέρνηση, αναφέρει το Reuters. Η κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει 1,5 δισ. ευρώ για να προσφέρει 20.000 μισθώσεις στο πλαίσιο του προγράμματος φέτος, αλλά μετά από τεράστια ζήτηση ανακοίνωσε ότι αύξησε τον αριθμό των μισθώσεων για φέτος στις 50.000 και ανακοίνωσε ότι θα επαναλάβει το πρόγραμμα το 2025. Η γαλλική κυβέρνηση προσφέρει επίσης στους αγοραστές αυτοκινήτων ένα χρηματικό κίνητρο μεταξύ 5.000-7.000 ευρώ αν αγοράσουν αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να υποστηρίξει την γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. Το πρόγραμμα αυτό έχει ετήσιο συνολικό κόστος 1 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τους ορούς που έχει θέσει η γαλλική κυβέρνηση, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που υποστηρίζονται από το πρόγραμμα επιδοτήσεων πρέπει να πληρούν τα προκαθορισμένα όρια όσον αφορά την ποσότητα διοξειδίου άνθρακα που εκλύθηκε στην ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια της κατασκευής και της μεταφοράς τους. Αυτό το μέτρο έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίσει ότι τα φθηνά οχήματα κινεζικής κατασκευής δεν θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα λόγω των υψηλών ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται κατά την διάρκεια της κατασκευής και της μεταφοράς τους. Όμως, με αυτές τις συνθήκες, πώς μπορεί να ανανεωθεί το καθεστώς το 2025 και να επιλυθεί η δύσκολη δημοσιονομική εξίσωση;

Το energypost παραθέτει ένα διαφορετικό μοντέλο που επικεντρώνεται στην επέκταση της διάρκειας του προγράμματος σε 10 χρόνια και στη δυνατότητα μεταβίβασης των οχημάτων σε άλλα επιλέξιμα νοικοκυριά μετά από ανακατασκευή. Αυτό θα μείωνε το κόστος ανά χρήστη/όχημα και θα επέτρεπε τη συμμετοχή περισσότερων ατόμων. Συνιστούν επίσης τη στόχευση χαμηλότερων εισοδηματικών κλιμακίων (1-4) και την προτεραιοποίηση των χρηστών οχημάτων υψηλής ρύπανσης που επηρεάζονται από τις ζώνες χαμηλών εκπομπών.

Αυτή η πρόταση, η οποία μειώνει ένα μέρος της αβεβαιότητας σχετικά με την υπολειμματική αξία ενός οχήματος μετά από τρία χρόνια, επιτυγχάνει περίπου πανομοιότυπα μηνιαία ποσά ενοικίασης, αλλά με το κρατικό ασφάλιστρο εισόδου στο μισό. Τέλος, όπως και με το κυβερνητικό σχήμα, η πρόταση προϋποθέτει ότι τα ποσά των απλήρωτων ενοικίων θα καλύπτονται από το κράτος. Το θέμα εδώ είναι να περιοριστεί το κόστος του καθεστώτος ανά επιλέξιμο νοικοκυριό ή ανά όχημα που εισέρχεται στο σύστημα και, επομένως, να αυξηθεί ο αριθμός τους.

Οι τοπικές αρχές μπορούν επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο συνεργαζόμενες με το κράτος για τη διαχείριση του προγράμματος και την παροχή πρόσθετων επιδοτήσεων μετατροπής σε ηλεκτρικά οχήματα. Οι τοπικές διασυνδέσεις τους τις καθιστούν κατάλληλες για την προσέγγιση των στόχων κοινού και τον διαμοιρασμό του οικονομικού κόστους.

Η διαφανής παρακολούθηση και αξιολόγηση είναι ζωτικής σημασίας για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του προγράμματος σε κοινωνικό, περιβαλλοντικό και βιομηχανικό επίπεδο. Αυτά τα δεδομένα είναι απαραίτητα για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης επίδρασης και ανάπτυξης του προγράμματος. Η κοινωνική μίσθωση μπορεί επίσης να αποτελέσει μοχλό για την προώθηση νέων πρακτικών μετακίνησης, όπως το carpooling. Ένα πρόγραμμα πολλών ετών με σταθερή χρηματοδότηση θα δημιουργούσε μια προβλέψιμη αγορά για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και θα ενθάρρυνε οικολογικά υπεύθυνες επιλογές σχεδιασμού οχημάτων.

Το γαλλικό πρόγραμμα κοινωνικής μίσθωσης οχημάτων αποτελεί μια επιτυχημένη καινοτομία που απαιτεί προσαρμογές για να αξιοποιηθεί στο έπακρο. Με την υιοθέτηση των προτεινόμενων αλλαγών και τον καθορισμό του ως πολυετούς προγράμματος, η Γαλλία μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο για άλλες χώρες που επιδιώκουν να προωθήσουν την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και ένα πιο βιώσιμο τοπίο μεταφορών.