Όλο και περισσότερες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν το ενδεχόμενο να αυξήσουν τις εξαγωγές από την Κίνα, αφού τα αυτοκίνητα, και ιδίως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι φθηνότερα και κατασκευάζονται σε χρόνους ρεκόρ. Δεν είναι τυχαίο πως η χώρα ανακοίνωσε εξαγωγές άνω των 5 εκατομμυρίων οχημάτων για το 2023, ξεπερνώντας την Ιαπωνία και αποτελώντας πλέον την πρώτη χώρα εξαγωγών αυτοκινήτων στον κόσμο. Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας εξελίσσεται σε μια αυξανόμενη ανταγωνιστική δύναμη, αποτελώντας απειλή για παραδοσιακούς παίκτες της αυτοκίνησης όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Οι ΗΠΑ σκέφτονται να επιβάλουν δασμό 25% στα οχήματα που εισάγονται από την Κίνα. Οι κινήσεις των ΗΠΑ, έχουν ωθήσει την Κίνα να προσαρμόσει τη στρατηγική της στα νέα δεδομένα της αγοράς, όπως αναφέρει η Wall Street Journal. Η άνοδος αυτών των οικονομικά προσιτών κινεζικών EVs είναι αυτό που κάνει τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες να χάνουν έδαφος.

Αυτή η τάση της βιομηχανίας ξεκίνησε γύρω στο 2020, στέλνοντας την Κίνα από την έκτη στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Αντίθετα, οι εξαγωγές οχημάτων των ΗΠΑ έχουν μειωθεί λόγω της μείωσης των διεθνών δραστηριοτήτων αρκετών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης της General Motors. Από το 2022, οι αμερικανικές εξαγωγές αυτοκινήτων ήταν μειωμένες κατά 25% σε σχέση με την κορύφωση του 2016. Κατά συνέπεια, η Αμερική έπεσε στην έκτη θέση στις παγκόσμιες εξαγωγές οχημάτων το 2023, πίσω από το Μεξικό, τη Νότια Κορέα και τη Γερμανία.

Τον Νοέμβριο, η αυτοκινητοβιομηχανία Nissan δήλωσε ότι θα αρχίσει να εξάγει οχήματα από την Κίνα το 2025, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών και των plug-in υβριδικών – αν και δεν έχει ακόμη αποκαλύψει τους ακριβείς προορισμούς αυτών των αυτοκινήτων. Η Volkswagen σχεδιάζει να διατηρήσει ορισμένες τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί στην Κίνα, όπως τσιπ και λογισμικό που συνδέονται με την αυτόνομη οδήγηση, στην Κίνα για να περιορίσει τις επιπτώσεις από τις γεωπολιτικές εντάσεις. Πρόσφατα αναγκάστηκε να σταματήσει τις εισαγωγές στις ΗΠΑ χιλιάδων πολυτελών αυτοκινήτων που περιείχαν ένα κινεζικό εξάρτημα για το οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Η Ford, η Tesla και η BYD έχουν αυξήσει τις εξαγωγές από την Κίνα. Οι κινήσεις τους υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο η γεωπολιτική αναδιαμορφώνει την αυτοκινητοβιομηχανία, οδηγώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επικαιροποιήσουν τις στρατηγικές τους για το πού κατασκευάζουν και πωλούν αυτοκίνητα. Στις ΗΠΑ, όπου η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα χάνει τη δυναμική της, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καθυστερήσει τα σχέδια ανάπτυξη EV. Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά EV στον κόσμο, πολλές εταιρείες εξακολουθούν να επενδύουν σε μεγάλο βαθμό, ακόμη και όταν η αγορά έχει καλύψει τη ζήτηση.

Εν τω μεταξύ, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δημιουργούν εργοστάσια στην Ευρώπη και στο Μεξικό, ενδεχομένως για να εξάγουν από εκεί σε αγορές όπως οι ΗΠΑ και να παρακάμψουν ορισμένους δασμούς. Στελέχη της βιομηχανίας λένε ότι ο ηλεκτρικός μετασχηματισμός της Κίνας βρίσκεται σε καλό δρόμο, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά και άλλα οχήματα με μπαταρία αντιπροσωπεύουν ήδη το ένα τρίτο των πωλήσεων, παρόλο που η αύξησή τους έχει επιβραδυνθεί. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων επαναπροσδιορίζουν τον κλάδο με τους γρήγορους χρόνους παραγωγής, την αποδοτικότητα και την προηγμένη τεχνολογία τους. Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα (EVs) με κέρδος και ρυθμό που ορισμένες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες -συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών GM και Ford- δυσκολεύονται να επιτύχουν.

Το BloombergNEF προβλέπει αθροιστική αξία 8,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για όλους τους τύπους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030, η οποία κλιμακώνεται σε 57 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050 σύμφωνα με το βασικό σενάριο. Εάν ο κόσμος απομακρυνθεί ταχύτερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα, ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να εκτοξευθεί στα 88 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050.