Τα πρώτα σημάδια ανατροπών κάνουν την εμφάνισή τους στα παγκόσμια δίκτυα πρατηρίων με τη Shell να προχωρά στην πώληση 1.000 πρατηρίων βενζίνης με σκοπό να στραφεί περισσότερο στις τοποθεσίες φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στην Ελλάδα η Shell δεν αναπτύσσεται εδώ και χρόνια αυτόνομα και το δίκτυό της λειτουργεί η Motor Oil. Ωστόσο, η εγχώρια αγορά μετράει ήδη πληγές από τις ανατροπές στην αγορά ενέργειας αφού σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΙΟΒΕ για τον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών, ο αριθμός των πρατηρίων υποχώρησε το 2022 κατά 11% και διαμορφώθηκε σε 4.952 από 5.565 το προηγούμενο έτος. Συγχρόνως, μειώθηκαν οι μέσες πωλήσεις καυσίμων ανά πρατήριο (σε χιλ. μετρικούς τόνους) κατά 3,5%.
Η ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης φέρνει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη μετεξέλιξη των πρατηρίων καυσίμων. Τα πρατήρια του μέλλοντος αναμένεται να αποτελέσουν κόμβους εξυπηρέτησης πελατών, οι οποίοι θα παρέχουν πληθώρα υπηρεσιών στους καταναλωτές. Ο κλάδος αυτός βρίσκεται πλέον σε ένα διαφορετικό σταυροδρόμι παγκοσμίως, με τους μεγάλους παίκτες της αγοράς να επανεξετάζουν τη στρατηγική τους και να μετασχηματίζουν τις επιχειρήσεις τους. Η ροπή της αγοράς έχει γίνει αντιληπτή και στην Ελλάδα. Ο μετασχηματισμός αυτός θα κινηθεί σε τρεις βασικούς άξονες: την ένταξη υπηρεσιών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την προσθήκη υπηρεσιών για το όχημα του πελάτη, αλλά και την ανάπτυξη ενός δικτύου καταστημάτων λιανικού εμπορίου.
Με την ηλεκτροκίνηση να καλπάζει με γοργούς ρυθμούς, φουντώνει η συζήτηση για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών φόρτισης που θα φροντίζουν για την εξυπηρέτηση των οδηγών και για το ρόλο που θα έχουν τα πρατήρια καυσίμων στο νέο σκηνικό. H αλλαγή κατεύθυνσης της Shell που αφουγκράζεται αυτή την ανάγκη θα συρρικνώσει το αποτύπωμα λιανικής της κατά 2,1%. Σημειώνεται ότι το 2023 η εταιρεία λειτούργησε 47.000 τοποθεσίες λιανικής. Η πέτρα του σκανδάλου σε αυτή την αλλαγή στρατηγικής είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Shell θα χρειαστεί να βρει πρόσθετες τοποθεσίες ή να επεκτείνει το μέγεθος των τρεχουσών τοποθεσιών της προκειμένου να ενισχύσει τη δραστηριότητα φόρτισης σημειώνει το Bloomberg.
Η Shell ανέφερε ότι θα επικεντρώσει τις προσπάθειές της περισσότερο στην Κίνα και την Ευρώπη, καθώς η αγορά EV είναι πιο ανεπτυγμένη και η ζήτηση είναι υψηλή για δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Μάλιστα, σκοπεύει να αυξήσει τον αριθμό των σημείων φόρτισης που διαθέτει από τα 54.000 που λειτουργεί σήμερα σε 200.000 έως το 2030. Επί του παρόντος, οι φορτιστές EV της Shell βρίσκονται σε πρατήρια καυσίμων, σε τοποθεσίες στους δρόμους και σε «κόμβους κινητικότητας», καθώς και σε άλλες τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένων των σούπερ μάρκετ. Στις ΗΠΑ, η εταιρεία σημείωσε ότι η εξαγορά φόρτισης Volta που ολοκληρώθηκε το 2023 της έδωσε ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα φόρτισης στη χώρα. Η εταιρεία λειτουργεί λίγο περισσότερους από 3.700 σταθμούς φόρτισης στις ΗΠΑ με πολλαπλά βύσματα φόρτισης σε κάθε τοποθεσία. Συγκριτικά, η Tesla προσφέρει περίπου 6.000 σταθμούς φόρτισης με πάνω από 15.000 βύσματα ταχείας φόρτισης DC και αρκετές χιλιάδες ακόμη φορτιστές.
Το επιστέγασμα της στρατηγικής είναι ότι η εταιρεία θα ξοδέψει περισσότερα για τη δημόσια φόρτιση, σε αντίθεση με τις πρωτοβουλίες οικιακής φόρτισης που είναι πιο δημοφιλείς σε περιοχές όπως η Βόρεια Αμερική.
Επιθετικό μάρκετινγκ από την BP
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και ο κολοσσός BP. Η BP σχεδιάζει να επενδύσει 55 έως 65 δισεκατομμύρια δολάρια στις νέες μεταβατικές δραστηριότητές της – συμπεριλαμβανομένης της φόρτισης EV, βιοκαυσίμων, υδρογόνου, αιολικής και ηλιακής ενέργειας, μεταξύ 2023 και 2030, οπότε και θα αντιστοιχούν στο ήμισυ των ετήσιων κεφαλαιουχικών δαπανών της εταιρείας. Τα σχέδια της BP να αναπτύξει περαιτέρω την φόρτιση EV είναι από τα πιο επιθετικά σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές μεγάλες εταιρείες. Η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων εξελίσσεται γρήγορα – αλλά άνισα – σε όλο τον κόσμο, με την BP να εξετάζει πού βλέπει τις καλύτερες ευκαιρίες.
Το BP Pulse είναι ήδη ένα από τα κορυφαία γρήγορα και εξαιρετικά γρήγορα δημόσια δίκτυα φόρτισης EV στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ στη Γερμανία, η Aral Pulse είναι ένας από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης σημείων υπερταχείας φόρτισης και έχει βραβευτεί ως ο καλύτερος χειριστής σημείων φόρτισης στη χώρα. Σημειώνεται πως η BP περιόρισε πρόσφατα το αναπτυσσόμενο δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε μόλις τέσσερις χώρες από 12 μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, ώστε να επικεντρωθεί στη γρήγορη φόρτιση στους χώρους των πρατηρίων και όχι στις εγκαταστάσεις του στόλου.
Και η Γερμανία στο παιχνίδι
Με δεδομένο ότι η Aral δεν θέλει να χάσει το τρένο της ηλεκτροκίνησης, έχει και εκείνη με τη σειρά της στα σχέδιά της τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου σταθμών φόρτισης. Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ετοιμάζει ένα «πρατήριο» αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι του 2024. Ειδικότερα, η γερμανική εταιρεία καυσίμων Aral θα μετατρέψει έναν χώρο στάθμευσης 500 θέσεων, που γειτνιάζει με τον αυτοκινητόδρομο A61, στην πόλη Μενχενγκλάντμπαχ στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία σε έναν χώρο ανεφοδιασμού ηλεκτρικών ΙΧ με ενέργεια, εγκαθιστώντας συνολικά 14 υπερ-ταχείς φορτιστές, με την ισχύ να ανέρχεται σε 400 kW, επιτρέποντας στα αυτοκίνητα να προσθέτουν 300 χλμ. αυτονομίας σε περίπου 10 λεπτά -εφόσον το υποστηρίζει η τεχνολογία μπαταρίας τους.
Η άλλη οπτική
Παρά το γεγονός πως η φόρτιση EV φαίνεται να είναι μια φυσική εξέλιξη για πολλές ευρωπαϊκές μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, επειδή μπορούν συχνά να χρησιμοποιούν τις υπάρχουσες τοποθεσίες τους, δεν το βλέπουν όλοι ως μια έξυπνη σημαντική επένδυση.
Κόντρα σε αυτό το κύμα πάει η TotalEnergies η οποία σύμφωνα με το Bloomberg δεν έχει δώσει έμφαση στις δραστηριότητες φόρτισης στον ίδιο βαθμό με την BP ή τη Shell. Η Total συνεχίζει να στοχεύει σε σημαντική ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης, το οποίο επικεντρώνεται κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων στη Γαλλία, όπου κατέχει μερίδιο αγοράς 40%. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Patrick Pouyanne δήλωσε στους επενδυτές τον Σεπτέμβριο ότι αναμένει πως οι περισσότεροι φορτιστές EV τελικά θα εγκατασταθούν στο σπίτι ή στην εργασία – όχι στους χώρους των πρατηρίων – εκτός εάν οι άνθρωποι κάνουν περισσότερα και μεγαλύτερα ταξίδια οδικώς. Επίσης, είναι σκεπτικός όσον αφορά τις αποδόσεις. «Είμαι έτοιμος να εξετάσω τη διαφοροποίηση της ενέργειας, αλλά όχι την πώληση ψωμιού ή χοτ ντογκ», είπε πέρυσι.