Βασικός παράγοντας για τα επίπεδα ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων (EV) παγκοσμίως αποτελεί η δυνατότητα φόρτισης τους. Οι έλλειψη πρόσβασης σε σημεία φόρτισης όπως και ο μικρός αριθμός διαθέσιμων φορτιστών ανά τη χώρα, απωθεί τους οδηγούς από το να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση.

Οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων οχημάτων που δεν μπορούν να εγκαταστήσουν φορτιστή στο σπίτι τους στρέφονται προς τις προσωρινές λύσεις που προσφέρουν αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες ως εναλλακτικές λύσεις για τα συχνά ακριβά ή άβολα δημόσια σημεία φόρτισης, σύμφωνα με το Reuters.

Οι λύσεις περιλαμβάνουν διαδικτυακές πλατφόρμες που επιτρέπουν στους ανθρώπους να νοικιάζουν τους φορτιστές τους, «οχετούς πεζοδρομίου» για ακίνητα που δεν έχουν δρόμους και ακόμη και κινητή φόρτιση.

Ενώ οι υπηρεσίες αυτές θα μπορούσαν να βάλουν ένα βαθούλωμα στο παγκόσμιο πρόβλημα των δημόσιων υποδομών φόρτισης, δεν θα επιτύχουν τη μαζική κλίμακα που απαιτείται για την επίλυσή του σύντομα.

Πράγματι, τα μέτρα που παίρνουν αυτές οι νεοσύστατες επιχειρήσεις για να αποσπάσουν περισσότερη χωρητικότητα φόρτισης υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη δυσκολία, παρά τις δημόσιες επιδοτήσεις, να αναπτυχθεί το πανταχού παρόν δίκτυο φόρτισης που απαιτείται για την υποστήριξη της πλήρους μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη επιδοτούν τόσο τα δημόσια δίκτυα ταχείας φόρτισης όσο και τα πιο αργά δίκτυα φόρτισης στο δρόμο, αλλά η ανάπτυξή τους έχει παρεμποδιστεί από μια πληθώρα εθνικών και τοπικών κανόνων και από αυτό που η Βουλή των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου περιέγραψε σε πρόσφατη έκθεση ως «ξεπερασμένους και δυσανάλογους κανονισμούς σχεδιασμού».

Πολλοί υποψήφιοι ιδιοκτήτες αποφεύγουν τα EV και παραμένουν στα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, ένας σημαντικός παράγοντας που επιβραδύνει τη ζήτηση EV σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο γίγαντας Uber, έχει διαθέσει 800 εκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025 για να βοηθήσει τους οδηγούς του να μεταβούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά έχει διαπιστώσει ότι πολλοί ζουν σε αστικές «ερήμους φόρτισης», δήλωσε ο επικεφαλής της Uber για την παγκόσμια βιωσιμότητα Thibaud Simphal.

Η Uber δήλωσε ότι οι προσπάθειές της να χρηματοδοτήσει εν μέρει τα έργα φόρτισης των τοπικών αρχών έχουν κολλήσει στη γραφειοκρατία.

Το χάσμα της φόρτισης

Σε έρευνα της Ipsos το 2023, το 39% των 4.000 Βρετανών οδηγών που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι θα μεταπηδούσαν σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο αν δεν χρειαζόταν να βασίζονται αποκλειστικά στις δημόσιες εγκαταστάσεις φόρτισης.

Και σε μια εθνική δημοσκόπηση της Ipsos στις ΗΠΑ το 2022, το 37% των οδηγών που ρωτήθηκαν τι θα τους ενθάρρυνε να αγοράσουν ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ένα υβριδικό με πρίζα απάντησαν ότι η δυνατότητα φόρτισης στο σπίτι.

Η Heather Hochrein ίδρυσε το 2016 το EVmatch με έδρα το Redwood City της Καλιφόρνια για να συνδέσει ιδιοκτήτες και ενοικιαστές φορτιστών. Αργούσε να απογειωθεί, οπότε δημιούργησε μια επιχείρηση που εγκαθιστά και λειτουργεί χιλιάδες φορτιστές για συγκροτήματα διαμερισμάτων σε 47 πολιτείες των ΗΠΑ, τους οποίους η EVmatch νοικιάζει επίσης στο κοινό μέσω της εφαρμογής της.

Τέτοιες εταιρείες φόρτισης peer-to-peer λένε ότι έχουν δει ισχυρή ανάπτυξη, αλλά η ανοδική τους πορεία μπορεί να είναι περιορισμένη. Η κοινή χρήση φορτιστών απαιτεί μια κρίσιμη μάζα ιδιοκτητών κατοικιών που είναι πρόθυμοι να νοικιάσουν φορτιστές σε μια συγκεκριμένη περιοχή, επειδή οι πελάτες συνήθως πρέπει να μπορούν να περπατήσουν κάπου ενώ το αυτοκίνητό τους ανεφοδιάζεται.

Περίπου 30.000 από τους 600.000 και πλέον φορτιστές σε περίπου 20 ευρωπαϊκές χώρες στην εφαρμογή φόρτισης της δανέζικης εταιρείας Monta είναι ιδιωτικοί φορτιστές peer-to-peer, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος Casper Rasmussen δήλωσε ότι η ανάπτυξη είναι πολύ πιο αργή σε αγορές όπως η Γερμανία, όπου οι ιδιοκτήτες σπιτιών απαιτούν μια ακριβή άδεια για να νοικιάσουν τους φορτιστές τους.

Το Charge Fairy εξυπηρετεί τους οδηγούς EV που εστιάζουν περισσότερο στην ευκολία παρά στο κόστος. Η κινητή υπηρεσία διαθέτει πέντε φορτηγά γεμάτα μπαταρίες στο Λονδίνο, τα οποία μπορούν να φορτίζουν γρήγορα τα EVs όπου κι αν σταθμεύουν.

Η ζήτηση είναι μεγάλη και η Charge Fairy λέει ότι δεν μπορεί να αναλάβει περισσότερους πελάτες λιανικής μέχρι να μπορέσει να προσθέσει περισσότερα φορτηγά.

Ο διευθύνων σύμβουλος Ed Lea δήλωσε ότι η Charge Fairy, η οποία εξυπηρετεί επίσης εταιρικούς πελάτες όπως η εταιρεία κοινής χρήσης αυτοκινήτων Zipcar, συζητά με τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελείας για την ανάπτυξη μιας υπηρεσίας φόρτισης concierge.

Άλλες εταιρείες θέλουν να επεκτείνουν τον αριθμό των σπιτιών που μπορούν να εγκαταστήσουν φορτιστές. Η βρετανική νεοφυής επιχείρηση Kerbo Charge είναι μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν οχετούς πεζοδρομίου – έναν στενό, τετράγωνο σωλήνα που βυθίζεται στο πεζοδρόμιο για να μεταφέρει ένα καλώδιο φόρτισης στο δρόμο από ένα σπίτι.

Μια χούφτα τέτοιων βρετανικών νεοφυών επιχειρήσεων εκτελεί πιλοτικά προγράμματα με τις τοπικές αρχές.

Η Kerbo Charge έχει έγκριση από την αμερικανική πόλη της Φιλαδέλφειας για την εγκατάσταση οχετών και αναμένει σύντομα συμφωνίες με τοπικές αρχές στη Βρετανία, δήλωσε ο διευθυντής της εταιρείας Michael Goulden, προσθέτοντας: «Κανείς δεν θα γίνει ηλεκτρικός αν δεν μπορεί να φορτίσει στο σπίτι του».