Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να αποζημιώνουν τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης για τη διολίσθηση της αξίας των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs), καθώς οι μειώσεις τιμών της Tesla Inc. διαλύουν μια βιομηχανία που πρέπει να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή να αντιμετωπίσει βαριά πρόστιμα, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Η Ayvens, η μεγαλύτερη εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης πολλαπλών εμπορικών σημάτων, έχει ήδη λάβει επιταγές τις τελευταίες εβδομάδες για να αντισταθμίσει την πτώση των τιμών, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, Tim Albertsen. Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης απαιτούν παραχωρήσεις από τους κατασκευαστές EVs, συμπεριλαμβανομένων συμφωνιών ότι οι κατασκευαστές θα αγοράζουν πίσω τα οχήματα, για να προστατευθούν από περαιτέρω διάβρωση στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αξίας 1,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι τιμές για τα μεταχειρισμένα EVs έπεσαν κατακόρυφα πέρυσι, καθώς η εξασθένηση της ζήτησης για νέα αυτοκίνητα με μπαταρίες ώθησε την Tesla να μειώσει τις τιμές αυτοκόλλητης ετικέτας, αναγκάζοντας και άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμά της. Οι κινήσεις αντανακλούν μέσω των εταιρειών leasing, όπως η Ayvens της Societe Generale SA με επίκεντρο την Ευρώπη και η Arval της BNP Paribas SA, οι οποίες λειτουργούν ως μεσάζοντες στην αγορά εταιρικών αυτοκινήτων που αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των πωλήσεων στην περιοχή.
«Οι κατασκευαστές σήμερα πρέπει να συνεχίσουν να πωλούν EVs», δήλωσε ο Albertsen κατά τη διάρκεια της κλήσης για τα κέρδη της εταιρείας αυτόν τον μήνα. «Τότε χρειαζόμαστε κάποιου είδους προστασία από τους κατασκευαστές όσον αφορά τις μελλοντικές τους τιμές».
Οι συμφωνίες χρηματοδοτικής μίσθωσης
Συνήθως, οι συμφωνίες χρηματοδοτικής μίσθωσης βασίζονται στην εκτιμώμενη μεταχειρισμένη αξία ενός οχήματος κατά τη λήξη της σύμβασης, με πληρωμές που αποσκοπούν στην κάλυψη της απόσβεσης. Εάν η αξία πέσει περισσότερο από το αναμενόμενο, όπως συνέβη πρόσφατα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης χάνουν χρήματα από αυτά τα αυτοκίνητα.
Μια σειρά από αυτοκινητοβιομηχανίες λειτουργούν βραχίονες χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως η Volkswagen AG Financial Services, η Stellantis και η Leasys της Credit Agricole ή η Mercedes-Benz Mobility. Η Ayvens, που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση το 2022 της ALD Automotive και της LeasePlan, έχει περισσότερα από μισό εκατομμύριο EVs στο στόλο της. Η εταιρεία βρίσκεται σε συνομιλίες με κατασκευαστές αυτοκινήτων για την κάλυψη του κινδύνου της απαξίωσης – όπως συμφωνίες για την επαναμίσθωση καλά συντηρημένων αυτοκινήτων για δεύτερη ή τρίτη φορά – δήλωσε ο Albertsen την περασμένη εβδομάδα.
Με καύσιμο τις γενναιόδωρες επιδοτήσεις και τις φοροαπαλλαγές, τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ευρώπη, με τη Volkswagen, τη Stellantis και τη BMW να ηγούνται μιας αγοράς με σχεδόν 13 εκατομμύρια παραδόσεις πέρυσι. Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν τότε σχεδόν το 16% των πωλήσεων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να συμμορφωθούν με τα αυστηρότερα επίπεδα εκπομπών του στόλου, αλλιώς θα πληρώσουν πρόστιμα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το επιτρεπόμενο επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθεί το επόμενο έτος με τη Volkswagen να απέχει ακόμη αρκετά, σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας ερευνών αγοράς Jato. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οχήματα με μηδενικές εκπομπές πρέπει να αποτελούν το 22% των πωλήσεων φέτος και να αυξηθούν στο 28% το μεθεπόμενο έτος.
Αλλά χωρίς σταθερή τιμολόγηση στην αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ο στόχος της Ευρώπης για σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035 φαίνεται λιγότερο πιθανός.
Οι μεγάλοι εταιρικοί πελάτες αποχωρούν
«Δεν θα υπάρξει μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς δομημένες και ρευστές αγορές όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατηρούν τις τιμές τους από δεύτερο και τρίτο χέρι», δήλωσε ο αναλυτής της Jefferies Philippe Houchois σε σημείωμά του. «Στο τέλος, η διαφορά μεταξύ της τιμής του καινούργιου και του μεταχειρισμένου είναι το πραγματικό κόστος ενός αυτοκινήτου».
Αλλά οι μεγάλοι εταιρικοί πελάτες έχουν αρχίσει να αποσύρονται. Η SAP SE δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι θα σταματήσει να προσφέρει Teslas στους υπαλλήλους της επειδή οι κυμαινόμενες τιμές περιπλέκουν τον προγραμματισμό και τη διαχείριση κινδύνων. Η κίνηση αυτή αύξησε την πίεση μετά την απόφαση της Hertz Global Holding Inc. τον Ιανουάριο να ξεφορτωθεί 20.000 EVs από το στόλο της. Η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία ενοικίασης Sixt SE δήλωσε επίσης τον Δεκέμβριο ότι θα εγκαταλείψει τα Teslas.
Όλοι οι κατασκευαστές EV προσφέρουν πλέον εγγυήσεις επαναγοράς στις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης για να συνεχίσουν να πωλούν νέα αυτοκίνητα με μπαταρία, δήλωσε η Ursula Weigl, εταίρος της εταιρείας συμβούλων McKinsey. Ενώ αυτό βοηθά στη μετατόπιση του κινδύνου στο μέλλον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες παραμένουν στο γάντζο για να βρουν αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε αξιοπρεπή τιμή, ή να διακινδυνεύσουν διαγραφές.
«Η αγορά EVs είναι εξαιρετικά στρεβλωμένη από τα συστήματα κινήτρων σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο Weigl. Η ζήτηση «υποδαυλίζεται τεχνητά και επί του παρόντος καταλήγει στην αγορά μεταχειρισμένων».