Αντιστρόφως ανάλογες είναι οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε Ευρώπη και Κίνα. Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία στην Ευρώπη έχει αυξηθεί κατά 39% (+18.000 ευρώ) από το 2015, ενώ στην Κίνα έχει μειωθεί κατά 53%. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, κοινώς αναφερόμενη ως Transport & Environment, ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι η δυσανάλογη στροφή των Ευρωπαίων κατασκευαστών στα μεγάλα αυτοκίνητα και τα SUV, τα οποία έχουν υψηλότερη τιμή. Στην Ευρώπη, το 28% των ηλεκτρικών πωλήσεων είναι στην κατηγορία των μεγάλων αυτοκινήτων, σε σύγκριση με μόλις το 13% των νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E για τα στοιχεία πωλήσεων του 2023 από την Dataforce.

Μόλις το 17% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη είναι συμπαγή οχήματα στη φθηνότερη κατηγορία, σε σύγκριση με το 37% των νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την ανάλυση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιβραδύνουν την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων δίνοντας προτεραιότητα στις πωλήσεις μεγαλύτερων, ακριβότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μόνο 40 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα κυκλοφόρησαν στις συμπαγείς κατηγορίες (Α και Β) μεταξύ 2018 και 2023 σε σύγκριση με 66 μεγάλα και πολυτελή μοντέλα (D και E), σύμφωνα με την έκθεση.

Από τα μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ που έχουν προγραμματίσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μόνο 42.000 οχήματα είναι πιθανό να παραχθούν για την ευρωπαϊκή αγορά φέτος, σύμφωνα με την ανάλυση T&E των δεδομένων παραγωγής από την GlobalData. Ωστόσο, παρά την έλλειψη οικονομικά προσιτών μοντέλων, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες σε 14,6% το 2023.

Από την άλλη πλευρά, το μερίδιο αγοράς των BEV της ΕΕ θα μπορούσε ήδη να είναι 22% εάν ο τομέας των εταιρικών αυτοκινήτων, ο οποίος αντιπροσωπεύει τις περισσότερες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, ήταν πρώτος στην ηλεκτροκίνηση, διαπιστώνει επίσης η ανάλυση T&E. Η φορολογία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά σε χώρες όπως η Γερμανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιτάχθηκαν στη μεταρρύθμιση της φορολογίας των εταιρικών αυτοκινήτων που θα αύξανε τη φορολογική επιβάρυνση των βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων. Ο καθορισμός δεσμευτικών στόχων ηλεκτροκίνησης για εταιρικούς στόλους θα είναι επίσης καίριας σημασίας για την επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη. Η T&E καλεί την ΕΕ να θέσει στόχους για τους στόλους αυτοκινήτων, ώστε να είναι 100% ηλεκτρικοί το αργότερο μέχρι το 2030. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση σχετικά με τον οικολογικό προσανατολισμό των εταιρικών αυτοκινήτων.

Η Κίνα δεν θα περιμένει

Οι πωλήσεις οχημάτων μόνο με μπαταρία της κινεζικής εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD ξεπέρασαν επίσης την Tesla το τέταρτο τρίμηνο του 2023, φτάνοντας τις 526.000, έναντι 484.500 της τελευταίας. Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία ότι η Κίνα κατέχει θέση-κλειδί στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, την οποία θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιήσει ως μοχλό πίεσης σε περίπτωση που προκύψουν περισσότερες γεωπολιτικές εντάσεις με τις ΗΠΑ και την ΕΕ. Η Κίνα είναι επίσης πιθανό να κατασκευάσει περίπου 160 ακόμη γιγαντιαία εργοστάσια μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ενώ η Ευρώπη αναμένεται να προσθέσει μόνο περίπου 36 ακόμη, σύμφωνα με την Benchmark Mineral Intelligence. Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να καταστήσει τα κινεζικά EV ακόμη φθηνότερα από ό,τι πριν, καθώς περισσότερες μπαταρίες θα παράγονται τοπικά.

Ήδη η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, που είναι πρώτη σε πωλήσεις οχημάτων στην Κίνα και ήδη είναι μπροστά από την Tesla στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ναύλωσε το σκάφος BYD Explorer No. 1, για να μεταφέρει 7.000 ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη. Σύμφωνα με την China International Marine Containers Group (CIMC), που ναυπήγησε το σκάφος, έχει συνολικό μήκος 199,9 μέτρα, αναπτύσσει ταχύτητα 19 κόμβων και χρησιμοποιεί LNG ως κύριο καύσιμο, εφοδιασμένο με δύο δεξαμενές αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Το σκάφος λειτουργεί ως πλωτό γκαράζ πολλαπλών επιπέδων, διευκολύνοντας την ταχύτερη φόρτωση και εκφόρτωση και τελικά επιταχύνοντας τις παραδόσεις αυτοκινήτων.