Σε πολλά μέρη του κόσμου, η πώληση ηλεκτρικών οχημάτων γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Οι επιδοτήσεις δεν είναι γενναιόδωρες όσο ήταν παλαιότερα, και ο ανταγωνισμός είναι έντονος, καθώς ακόμη και οι ηγέτες της αγοράς, όπως η Tesla και η BYD, μειώνουν τις τιμές και αναπτύσσονται πιο αργά. Nέα οχήματα εξακολουθούν να κατακλύζουν την αγορά. Μόλις πριν από πέντε χρόνια, στις αρχές του 2019, υπήρχαν 212 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα με μπαταρία που προσφέρονταν στους καταναλωτές. Μέχρι το τέλος του 2024, ο αριθμός αυτός θα πρέπει να αυξηθεί σε 630 μοντέλα EV, αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τηρήσουν τα σχέδια που έχουν ανακοινώσει.
Ένας τρόπος για να ξεχωρίσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην ολοένα και πιο πολυπληθή αγορά EV είναι με έξυπνους αισθητήρες και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Ο αριθμός των μοντέλων επιβατικών αυτοκινήτων που είναι εξοπλισμένα με lidar διπλασιάστηκε περίπου κατά τη διάρκεια ενός έτους. Lidar είναι αισθητήρες που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της απόστασης και την ανίχνευση θέσης. Στο κλείσιμο του 2023, υπήρχαν 66 μοντέλα αυτοκινήτων εξοπλισμένα με lidar σε τιμές που κυμαίνονταν από λίγο πάνω από 20.000 δολάρια έως σχεδόν 160.000 δολάρια.
Ενώ οι γερμανικές μάρκες premium οχημάτων Audi και Mercedes-Benz ήταν οι πρώτες που πρόσθεσαν το lidar στις πολυτελείς σειρές τους, οι κινεζικές εταιρείες παράγουν τα περισσότερα μοντέλα οχημάτων με lidar. Σχεδόν τα τρία τέταρτα των οχημάτων με lidar που παρακολουθεί το BNEF είναι ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία ή υβριδικά οχήματα plug-in, και η πλειονότητα των νέων οχημάτων με αυτούς τους αισθητήρες προέρχεται από την αναπτυσσόμενη σοδειά παραγωγών νέων οχημάτων της Κίνας.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναπτύσσουν lidar
Πολλές από αυτές τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναπτύσσουν lidar προκειμένου να παρέχουν χαρακτηριστικά που μπορούν να βοηθήσουν στη διαφοροποίηση των προσφορών τους από τους ανταγωνιστές. Η BYD, για παράδειγμα, σχεδιάζει να επενδύσει 100 δισεκατομμύρια γιουάν (14 δις. δολάρια) στην ανάπτυξη χαρακτηριστικών έξυπνων αυτοκινήτων, όπως ένα νέο προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού που ονομάζεται Navigation on Autopilot.
Τα έξυπνα χαρακτηριστικά δεν αφορούν μόνο την αυτοματοποίηση τμημάτων της διαδικασίας οδήγησης. Μετά από ένα πρωτοποριακό έτος, το 2023, η γενεσιουργός τεχνητή νοημοσύνη ενσωματώνεται στο οικοσύστημα τεχνολογίας της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Στην έκθεση CES τον περασμένο μήνα στο Λας Βέγκας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές παρουσίασαν μια ποικιλία εργαλείων βασισμένων στην τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να βοηθούν τους οδηγούς και τους επιβάτες να συνομιλούν και να αλληλοεπιδρούν πιο φυσικά με τα οχήματά τους. Συνηθέστερα, αυτό πήρε τη μορφή της χρήσης γεννητικής τεχνητής νοημοσύνης για την ενεργοποίηση ενός εικονικού βοηθού που μοιάζει με άνθρωπο.
Η VW παρουσίασε για πρώτη φορά τον φωνητικό βοηθό της χρησιμοποιώντας το ChatGPT της OpenAI, ενώ η Mercedes, η BMW και η Continental παρουσίασαν παρόμοιες λειτουργίες.
Αυτή η αυξανόμενη ψηφιακή εστίαση είναι καλά νέα για τις εταιρείες που εργάζονται στην εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας με προσφορές για κατασκευαστές που παραδοσιακά δυσκολεύονταν με την ανάπτυξη λογισμικού. Για παράδειγμα, το νέο λειτουργικό σύστημα DXP της Mobileye έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναπτύξουν προσαρμοσμένα συστήματα αυτοοδήγησης που μπορούν εύκολα να μεταφερθούν μεταξύ των μοντέλων οχημάτων.
Όπως έγραψε ο συνάδελφός μου στο BloombergNEF Colin McKerracher στις αρχές του έτους, εξακολουθούμε να αναμένουμε αξιοπρεπή αύξηση των πωλήσεων EV το 2024, με περίπου 16,7 εκατομμύρια οχήματα να πωλούνται κατά τη διάρκεια του έτους – μια ετήσια αύξηση 21%. Οι εταιρείες που θα μπορέσουν να κατακτήσουν τα μεγαλύτερα μερίδια αυτών των πωλήσεων μπορεί να επιλέγονται όλο και περισσότερο από τους καταναλωτές με βάση τις ψηφιακές τους δυνατότητες και όχι τη μέγιστη αυτονομία τους.