Με φόντο την πράσινη μετάβαση και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κοινός άξονας των εθνικών προσπαθειών είναι η μετάβαση σε καθαρότερα οχήματα, δεδομένου ότι οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 15% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Οι κυβερνήσεις έχουν προωθήσει τα ηλεκτρικά οχήματα με μαζικές επιδοτήσεις, και οι παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν τις προσφορές τους σε έναν αργό αποχαιρετισμό της εποχής των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζει να επεκτείνεται, ωστόσο ο ρυθμός αύξησης έχει επιβραδυνθεί.
Σύμφωνα με το BloombergNEF, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και plug-in υβριδικών που μπορούν επίσης να τροφοδοτούνται με βενζίνη ή ντίζελ υπερδιπλασιάστηκαν το 2021 και αυξήθηκαν κατά 62% το 2022. Όμως το ποσοστό ήταν 31% πέρυσι, όταν το 15% όλων των οχημάτων που πωλήθηκαν ήταν plug-ins. Η BNEF προβλέπει ότι η ετήσια αύξηση θα επιβραδυνθεί και πάλι στο 21% φέτος. Η Κίνα, όπου η κυβέρνηση έχει χρησιμοποιήσει γενναιόδωρα κίνητρα για να επεκτείνει την εκκολαπτόμενη αυτοκινητοβιομηχανία και να καταστήσει τα EV προσιτά, είναι μακράν η μεγαλύτερη αγορά, αντιπροσωπεύοντας το 59% των 13,8 εκατομμυρίων πωλήσεων plug-in το 2023, εξαιρουμένων των επαγγελματικών οχημάτων. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 23% και η Βόρεια Αμερική το 12%.
Γιατί επιβραδύνεται η αύξηση των πωλήσεων EVs;
Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επισημάνει ότι, καθώς η οικονομία της Κίνας συνεχίζει να δυσκολεύεται, η χώρα δεν αποτελεί πλέον την αξιόπιστη πηγή ανάπτυξης που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Το μεγαλύτερο ζήτημα είναι η ζήτηση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Για το πρώτο κύμα των EV, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπόρεσαν να βασιστούν στους λάτρεις της τεχνολογίας και στις κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά εταιρικών αυτοκινήτων για να αυξήσουν τους όγκους. Όμως για την επόμενη φάση, αντιμετωπίζουν πιο συνειδητοποιημένους οδηγούς, πολλοί από τους οποίους είναι επιφυλακτικοί απέναντι στην τεχνολογία και διστάζουν να αγοράσουν οχήματα που είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα αυτοκίνητα που καίνε καύσιμα- κατά μέσο όρο τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι 30% και 27% ακριβότερα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αντίστοιχα.
Οι επιδοτήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις που βοήθησαν στην προώθηση των πωλήσεων στερεύουν στην Ευρώπη και τα τρέχοντα κίνητρα στις ΗΠΑ εξαρτώνται από ένα όριο τοπικής παραγωγής, περιορίζοντας τις επιλογές των αγοραστών. Πέρα από το σοκ της τιμής, οι καταναλωτές έχουν αποθαρρυνθεί από την αύξηση του κόστους δανεισμού, καθώς οι κεντρικές τράπεζες έχουν κινηθεί για να περιορίσουν τον πληθωρισμό. Ορισμένοι καταναλωτές εξακολουθούν να ανησυχούν για τις υποδομές φόρτισης και την εμβέλεια των μπαταριών. Η ραγδαία εξέλιξη των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα για την αναβολή της αγοράς μέχρι να βελτιωθεί η τεχνολογία.
Οι προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών να διατηρήσουν τα κέρδη τους
Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την Tesla, έχουν μειώσει επανειλημμένα τις τιμές κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους για να κερδίσουν πελάτες. Πολλοί έχουν επίσης μειώσει την παραγωγή και το προσωπικό για να διατηρήσουν τα κέρδη τους. Οι κατασκευαστές κάνουν αγώνα δρόμου για να παρουσιάσουν διάφορα φθηνότερα μοντέλα. Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις περιλαμβάνουν το e-C3 της Stellantis, το Renault 5 και το Volvo EX30. Στις ΗΠΑ, όπου μόνο ένα ηλεκτρικό μοντέλο πωλείται για λιγότερο από 40.000 δολάρια, η GM General Motors Co αρχίζει να κατασκευάζει ένα ηλεκτρικό Chevrolet Equinox από 35.000 δολάρια.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σημαντικά στην τεχνολογία μπαταριών για να κερδίσουν τους επιφυλακτικούς πιθανούς αγοραστές. Η BYD Co., η κορυφαία μάρκα EV εντός της Κίνας, και η Tesla έχουν πρωτοστατήσει στην υιοθέτηση των μπαταριών φωσφορικού λιθίου-σιδήρου (LFP), οι οποίες έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα αλλά κοστίζουν λιγότερο, διαθέτουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και θεωρούνται ασφαλέστερες από την κύρια εναλλακτική λύση – μπαταρίες νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου.
Η Toyota, η BYD και η κινεζική εταιρεία μπαταριών Contemporary Amperex Technology εργάζονται στην ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης, οι οποίες χρησιμοποιούν υλικά ηλεκτροδίων υψηλής τάσης και χωρητικότητας που αυξάνουν την απόδοση και τη χωρητικότητα της μπαταρίας σε σύγκριση με την τεχνολογία ιόντων λιθίου. Το BNEF αναμένει ότι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα χρησιμοποιηθούν περισσότερο σε μοντέλα οχημάτων υψηλής ποιότητας βραχυπρόθεσμα λόγω του υψηλότερου κόστους κατασκευής και πρώτων υλών.