Η Tesla, ο αμερικανικός κολοσσός κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων του Έλον Μασκ, χτυπήθηκε για πρώτη φορά από την BYD, χάνοντας το θρόνο της,αφού κατέγραψε λιγότερες παραδόσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την κινεζική ανταγωνίστριά της κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
Πιο συγκεκριμένα, ο αμερικανικός όμιλος παρέδωσε 484.000 αυτοκίνητα το τέταρτο τρίμηνο, περισσότερα από τα 473.000 που ανέμεναν οι αναλυτές, αλλά όχι αρκετά για να διατηρήσει τον τίτλο του, αφού η BYD ανακοίνωσε ρεκόρ πωλήσεων οχημάτων -που λειτουργούν μόνο με μπαταρία- 526.000 για την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τους Financial Times.
Η εκθρόνιση της Tesla από την BYD αντανακλά την άνοδο ενός ελάχιστα γνωστού κινεζικού ομίλου μόλις πριν από μια δεκαετία, την οποία ο ίδιος ο Μασκ έχει απορρίψει δημοσίως. Ενώ η ανάπτυξη της κινεζικής εταιρείας γνωρίζει επιτυχίες κυρίως στην πατρίδα της, η BYD εστιάζει στην εξεύρεση νέων ξένων αγορών, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης.
Η Tesla παρέμεινε μπροστά από την BYD για το σύνολο του έτους
Όπως αναφέρεται στη Wall Street Journal, η Tesla παρέμεινε μπροστά από την BYD για το σύνολο του έτους. Αλλά η άνοδος του Κινέζου αντιπάλου στην παγκόσμια ιεραρχία έχει ασκήσει νέα πίεση στην Tesla, σε μια εποχή που η αμερικανική κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων στηρίζεται ήδη σε απότομες μειώσεις τιμών για να ενισχύσει τις πωλήσεις της.
Η Tesla δήλωσε την Τρίτη ότι παρέδωσε περίπου 1,81 εκατομμύρια EVs παγκοσμίως το 2023, ικανοποιώντας τις ετήσιες προβλέψεις της και ξεπερνώντας ελαφρώς τις προσδοκίες της Wall Street, καθώς ο αριθμός ήταν 38% υψηλότερος από τον αντίστοιχο του προηγούμενου έτους.
Συγκριτικά, η BYD πούλησε σχεδόν 1,6 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα, σημειώνοντας αύξηση άνω του 70% σε σχέση με το 2022.
Σε μια δήλωση που δημοσιεύθηκε στην Κίνα, ο όμιλος με έδρα τη Σενζέν αποκάλεσε τον εαυτό του «παγκόσμιο πρωταθλητή» για τα «οχήματα νέας ενέργειας» αφού σημείωσε συνολικές ετήσιες πωλήσεις άνω των 3 εκατ. για το 2023 σε όλα τα οχήματά του – στα οποία περιλαμβάνονται και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα.
Ποια είναι η κινεζική εταιρεία BYD
Η BYD, ιδρύθηκε από τον Wang Chuanfu, πρώην καθηγητή πανεπιστημίου, στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Αφού επικεντρώθηκε στην κατασκευή επαναφορτιζόμενων μπαταριών, μεταξύ άλλων για κινητά τηλέφωνα, η εταιρεία επεκτάθηκε στη βιομηχανία αυτοκινήτων στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Πλέον, θεωρείται, ο μεγαλύτερος πωλητής στην Κίνα των λεγόμενων οχημάτων νέας ενέργειας, μια κατηγορία που περιλαμβάνει τα EV και τα plug-in υβριδικά. Η άνοδός της αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στον χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων.
Στο τέλος του περασμένου έτους, έξι από τα μοντέλα EV με τις υψηλότερες πωλήσεις στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ήταν αυτοκίνητα της BYD, σύμφωνα με την Automobility, μια εταιρεία συμβούλων με έδρα τη Σαγκάη.
Η BYD πουλάει επίσης EVs που είναι πιο προσιτά από αυτά που προσφέρει η Tesla. Δεν πουλάει ακόμη επιβατικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, οι οποίες έχουν επιβάλει φόρο 25% στα κινεζικής κατασκευής αυτοκίνητα, αλλά επεκτείνεται παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης.
Όσον αφορά την Tesla, η επόμενη γενιά οχημάτων της αναμένεται να περιλαμβάνει ένα πιο προσιτό αυτοκίνητο. Προς το παρόν, το φθηνότερο αυτοκίνητό της, το Model 3, ξεκινά από περίπου 39.000 δολάρια στις ΗΠΑ.
Κρίση στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, σχετικά σταθερό το μερίδιο της Tesla
Στις ΗΠΑ, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες διαπιστώνουν ότι λιγότεροι άνθρωποι είναι έτοιμοι να μεταβούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα απ’ ό,τι περίμεναν, καθώς οι ανησυχίες για την εξεύρεση αρκετών χώρων δημόσιας φόρτισης επιμένουν και τα υψηλότερα επιτόκια καθιστούν τα αυτοκίνητα πιο δύσκολα προσιτά στην αγορά.
Ο αντίπαλος, αμερικανικός, κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων Rivian Automotive δήλωσε επίσης την Τρίτη ότι παρέδωσε 50.122 EVs πέρυσι, χάνοντας τις προσδοκίες της Wall Street. Οι πωλήσεις οχημάτων της εταιρείας για το τέταρτο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 10% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο, παρά την αύξηση της εργοστασιακής παραγωγής. Η μετοχή της σημείωσε πτώση 10% την Τρίτη.
Άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να ανακοινώσουν στοιχεία για τις πωλήσεις στο τέλος του έτους στις ΗΠΑ την Τετάρτη, με τον ανταγωνισμό να συνεχίζει να εντείνεται διεθνώς στο χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων.
Το μερίδιο της Tesla στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας διατηρήθηκε ωστόσο σχετικά σταθερό, ανεβαίνοντας σε σχεδόν 12% τους πρώτους 11 μήνες του 2023, από σχεδόν 11% ένα χρόνο πριν.
Τα Cybertruck της Tesla
Η Tesla παρέδωσε τα πρώτα της φορτηγά Cybertruck (το Tesla Cybertruck είναι ηλεκτροκίνητο pick-up αυτοκίνητο εξαιρετικά μεγάλων διαστάσεων, μήκους σχεδόν 5,6 μέτρων) στους πελάτες της στα τέλη του περασμένου έτους , ένα ορόσημο για μια εταιρεία που δεν είχε βγάλει ένα νέο μοντέλο επιβατικού οχήματος εδώ και τρία χρόνια.
Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ έχει προειδοποιήσει ότι η διαδικασία αύξησης της εργοστασιακής παραγωγής του φουτουριστικού φορτηγού είναι πιθανό να είναι επίπονη και δαπανηρή. Η εταιρεία δεν αποκάλυψε πόσα Cybertrucks πούλησε το 2023.
Kάποιοι στη Wall Street αμφισβητούν το πόσο περισσότερο χώρο έχει η Tesla για να αναπτυχθεί χωρίς άλλο ένα λιγότερο ακριβό αυτοκίνητο στη γκάμα της. Το Model 3 sedan και το Model Y crossover της αποτέλεσαν το 96% των παγκόσμιων παραδόσεων της Tesla πέρυσι.
Η Wall Street αναμένει ότι η εταιρεία θα πουλήσει περίπου 2,1 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως το 2024, σύμφωνα με τη FactSet.
Το 2023, η Tesla αναπτύχθηκε με ταχύτερο ρυθμό από την παγκόσμια αγορά EV, η οποία εκτιμάται ότι επεκτάθηκε κατά 33%, σύμφωνα με την GlobalData. Η εταιρεία αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους στις 24 Ιανουαρίου.