Δύσκολη αναμένεται να είναι η πορεία για την Ευρώπη όσον αφορά στην αυτάρκεια σε μπαταρίες, καθώς σύμφωνα με μελέτη, είναι απίθανο να συμβεί κάτι τέτοιο έως το 2030. Ειδικότερα, πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature Energy», βλέπει μόνο περίπου 50% πιθανότητες να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για αυτάρκεια 90% μέχρι το 2030.
Υπάρχουν βάσιμα επιχειρήματα ότι ακόμη και αυτό είναι υπερβολικά αισιόδοξο. Ωστόσο, οι ερευνητές, με επικεφαλής τον συγγραφέα Steffen Link, πιστεύουν ότι η παροχή τουλάχιστον 50% έως 60% είναι σχετικά σίγουρη.
Συνολικά, η ζήτηση για μπαταρίες στην Ευρώπη είναι πιθανό να ξεπεράσει τη μία τεραβατώρα ετησίως μέχρι το 2030, έγραψαν οι ερευνητές. Για τη μελέτη τους, προσομοίωσαν 1.000 σενάρια το καθένα για τη ζήτηση και την παραγωγή. Αν και υπήρχαν και περιπτώσεις στις οποίες η ζήτηση υπερκαλύφθηκε, το αντίθετο ήταν πιο συχνό, όπως εξηγεί ο Link.
«Ιδιαίτερα στο πλαίσιο των παγκόσμιων αβεβαιοτήτων και της κλιμάκωσης των εμπορικών συγκρούσεων, η αυτοδυναμία θα ήταν ένα σημαντικό σημείο προκειμένου να αποφευχθούν οι εμπλοκές στον εφοδιασμό και να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης ως τόπου εγκατάστασης επιχειρήσεων», ανέφεραν. Εξάλλου, οι μπαταρίες αποτελούν βασική τεχνολογία όχι μόνο για τα αυτοκίνητα, αλλά και για την παροχή ενέργειας.
Η Ευρώπη μάλλον δεν θα είναι σε θέση να παράγει τις φθηνότερες μπαταρίες, δήλωσε ο Link. «Αλλά ίσως μακροπρόθεσμα μπορούμε να επιτύχουμε καλύτερες ιδιότητες όσον αφορά τη βιωσιμότητα ή τις επιδόσεις ή ακόμη και να γίνουμε ηγέτες». Αν απλώς ακολουθούμε ή μένουμε πίσω, δεν αναλαμβάνουμε κινδύνους και δεν προωθούμε ενεργά την καινοτομία, θα μείνουμε ακόμη περισσότερο πίσω από τον ανταγωνισμό.
Προκειμένου να βελτιωθούν οι πιθανότητες ευρωπαϊκής ανεξαρτησίας, ο Link συμβουλεύει τους πολιτικούς να δημιουργήσουν κυρίως αξιόπιστες και σταθερές συνθήκες-πλαίσιο, να μειώσουν τα γραφειοκρατικά εμπόδια και να εξασφαλίσουν επενδύσεις, για παράδειγμα, μέσω συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. «Η εγκατάσταση της παραγωγής και η κλιμάκωση της παραγωγής απλά διαρκεί πολύ καιρό αυτή τη στιγμή».
Καθυστερημένη ανάπτυξη της παραγωγής στην Ευρώπη
Πρόσφατα υπήρξαν αρκετές αναποδιές στην καθιέρωση της ευρωπαϊκής παραγωγής μπαταριών. Η Northvolt, για παράδειγμα, η οποία θέλει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταριών για κυψέλες μπαταριών για έως και ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως στο Heide της βόρειας Γερμανίας, παλεύει εδώ και αρκετό καιρό με οικονομικά προβλήματα.
Οι κατασκευαστές διστάζουν και αλλού. Μεταξύ άλλων, το σχέδιο για ένα εργοστάσιο κατασκευής κυψελών μπαταριών που σχεδιάζει ο γαλλογερμανικός κατασκευαστής ACC στο Καϊζερσλάουτερν της νότιας Γερμανίας έχει σταματήσει. Στη Γερμανία, το υψηλό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για την ενεργοβόρα παραγωγή μπαταριών αποτελεί μειονέκτημα θέσης.
Διαβάστε ακόμη