Αποφασιστική ώθηση στα πράσινα προϊόντα ελπίζουν πως θα δώσει το σχεδιαζόμενο ειδικό ταμείο των 500 δισ. ευρώ για τις υποδομές στη Γερμανία οι κατασκευαστές χάλυβα και τσιμέντου. Πιο συγκεκριμένα, οι κατασκευαστές χάλυβα και τσιμέντου έχουν μεγάλες ελπίδες για το ειδικό ταμείο υποδομών που ανακοίνωσαν η CDU-CSU και το SPD την περασμένη εβδομάδα, καθώς βασίζονται σε αυτό για να συμβάλει στη δημιουργία μιας αγοράς για προϊόντα φιλικά προς το κλίμα.
Ωστόσο, υπάρχει ακόμη ένα εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουν οι πολιτικοί και αυτό είναι οι δημόσιες συμβάσεις, το καθεστώς των οποίων θα ήταν αναγκαίο να μεταρρυθμιστεί για να βοηθηθούν τα φιλικά προς το κλίμα προϊόντα να επιτύχουν σημαντική πρόοδο. Ο Μάρτιν Σνάιντερ (Martin Schneider), διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Γερμανικών Τσιμεντοβιομηχανιών (VDZ), υποσχέθηκε ότι «θα είναι διαθέσιμα τσιμέντα με όλο και λιγότερες εκπομπές CO2» για τη σχεδιαζόμενη επενδυτική επίθεση στον κατασκευαστικό τομέα.
Τεράστια ευκαιρία για τον πράσινο χάλυβα στη Γερμανία
Ο χάλυβας και το τσιμέντο συγκαταλέγονται στις βιομηχανίες με ιδιαίτερα υψηλές εκπομπές CO2. Μαζί, ευθύνονται για περισσότερο από το 1/3 όλων των βιομηχανικών εκπομπών CO2 στη Γερμανία. Και οι δύο βιομηχανίες εργάζονται εντατικά για να σημειώσουν πρόοδο προς την κατεύθυνση της κλιματικά ουδέτερης παραγωγής.
Οι κατασκευαστές τσιμέντου και χάλυβα διαθέτουν ήδη προϊόντα με μειωμένες εκπομπές CO2. Ο στόχος είναι να παραχθεί σε λίγα χρόνια χάλυβας και τσιμέντο με πλήρη κλιματική ουδετερότητα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο νόμος για την προστασία του κλίματος θέτει δεσμευτικό στόχο για τη Γερμανία να καταστεί ουδέτερη ως προς τα αέρια του θερμοκηπίου έως το 2045.
Οι πελάτες χάλυβα και τσιμέντου θα μπορούσαν επομένως να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην πορεία προς τη μείωση του CO2. Ο Τόμας Γκέσμαν (Thomas Gößmann), επικεφαλής του φορέα εκμετάλλευσης αγωγών φυσικού αερίου Thyssengas, δήλωσε στην Handelsblatt: «Το σχεδιαζόμενο ειδικό ταμείο είναι μια μεγάλη ευκαιρία να βοηθήσουμε τον πράσινο χάλυβα να επιτύχει μια επανάσταση».
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Thyssengas είναι πιθανό να έχει τεράστια ζήτηση χάλυβα στο μέλλον, καθώς η εταιρεία θα συμμετέχει σε μεγάλο βαθμό στην κατασκευή του σχεδιαζόμενου κεντρικού δικτύου υδρογόνου. «Το κεντρικό δίκτυο υδρογόνου θα αποτελείται από 4.000 χιλιόμετρα νέων σωλήνων. Αυτή είναι η ιδανική εφαρμογή για τη χρήση πράσινου χάλυβα», δήλωσε ο Γκέσμαν. Το κεντρικό δίκτυο υδρογόνου θα συνδέει τις περιοχές παραγωγής και κατανάλωσης και θα προμηθεύει τις ενεργοβόρες βιομηχανίες με πράσινο υδρογόνο, δηλαδή υδρογόνο που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις είναι απαραίτητη
Μέχρι στιγμής, πολλοί πελάτες εξακολουθούν να μην έχουν το κίνητρο να παραγγείλουν πραγματικά προϊόντα φιλικά προς το κλίμα. Οι ιδιώτες πελάτες δεν θέλουν να πληρώνουν πρόσθετη επιβάρυνση, ενώ οι δημόσιοι πελάτες έχουν δεμένα τα χέρια τους επειδή δεν επιτρέπεται να λαμβάνουν υπόψη τους κριτήρια βιωσιμότητας κατά την ανάθεση συμβάσεων. Μόνο η τιμή είναι καθοριστική. Η προηγούμενη κυβέρνηση δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει μια προγραμματισμένη μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, η οποία θα επέτρεπε στο δημόσιο τομέα να λαμβάνει υπόψη τα κριτήρια βιωσιμότητας κατά την ανάθεση συμβάσεων.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, η μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις θα ήταν απαραίτητη για να βοηθηθούν τα φιλικά προς το κλίμα προϊόντα να επιτύχουν σημαντική πρόοδο. Και αυτό διότι η ανάθεση δημόσιων συμβάσεων είναι εξαιρετικά σημαντική για τη γερμανική οικονομία: συμβάσεις συνολικού ύψους χαμηλού τριψήφιου δισεκατομμυρίου ανατίθενται κάθε χρόνο από τις δημόσιες αρχές. Ειδικότερα, ο μετασχηματισμός προς την κλιματική ουδετερότητα θα προκαλέσει μαζικές επενδύσεις σε υποδομές από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα τα επόμενα χρόνια.
Το κεντρικό δίκτυο υδρογόνου είναι μία από αυτές τις επενδύσεις. Ωστόσο, εταιρείες όπως η Thyssengas πρέπει να έχουν την έγκριση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων για τις επενδύσεις τους στο κεντρικό δίκτυο. Η ρυθμιστική αρχή θα μπορούσε να επιμείνει ότι μόνο ο φθηνότερος χάλυβας με το μεγαλύτερο αποτύπωμα CO2 θα πρέπει να εγκριθεί για λόγους κόστους.
Ωστόσο, ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός Δικτύων έχει δηλώσει την προθυμία του να κάνει παραχωρήσεις: «Κατ’ αρχήν, οι δαπάνες μπορούν να απορριφθούν ή να αναγνωριστούν μόνο εν μέρει, εάν κριθούν αναποτελεσματικές. Ωστόσο, η επιλογή ενός ακριβότερου, φιλικότερου προς το περιβάλλον χάλυβα δεν είναι από μόνη της αναποτελεσματική», δήλωσε εκπρόσωπος του οργανισμού.
Ο νομοθέτης έχει ορίσει ως έναν από τους στόχους του νόμου για την ενεργειακή βιομηχανία την περιβαλλοντικά συμβατή παροχή ενέργειας μέσω δικτύου. «Εάν ένας διαχειριστής δικτύου θέλει να επιδιώξει αυτόν τον στόχο χρησιμοποιώντας χάλυβα ουδέτερο ως προς το CO2 ή μειωμένο ως προς το CO2, δεν υπάρχει τουλάχιστον κανένας κανόνας σύμφωνα με τον οποίο το κόστος που προκαλείται από αυτό θα έπρεπε να απορριφθεί κατ’ αρχήν», συνέχισε ο εκπρόσωπος.
Ο σιδηρόδρομος στη Γερμανία εξακολουθεί να είναι απρόθυμος να αγοράσει πράσινο χάλυβα
Η Deutsche Bahn διαδραματίζει επίσης βασικό ρόλο στην ανάθεση συμβάσεων για την επέκταση των σιδηροδρομικών μεταφορών, οι οποίες αναμένεται να αποτελέσουν κεντρικό στοιχείο των σχεδιαζόμενων επενδύσεων σε υποδομές. Ωστόσο, η Deutsche Bahn εξακολουθεί να είναι επιφυλακτική όταν πρόκειται να παραγγείλει σιδηροτροχιές από χάλυβα μειωμένης περιεκτικότητας σε CO2. Επισημαίνει το πρόσθετο κόστος. Ωστόσο, η ομοσπονδιακή εταιρεία ανακοίνωσε πριν από μερικούς μήνες ότι βρίσκεται σε στενό διάλογο με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση για το θέμα αυτό.
Κατά την άποψη του επικεφαλής της Thyssengas Γκέσμαν, το σχεδιαζόμενο ειδικό ταμείο υποδομών δεν μπορεί μόνο να προωθήσει τη μετάβαση στον πράσινο χάλυβα. Είναι πεπεισμένος ότι πρέπει επίσης να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση των όρων χρηματοδότησης του κεντρικού δικτύου υδρογόνου. «Η υψηλή απαλλαγή για τη χρηματοδότηση του κεντρικού δικτύου υδρογόνου αποτελεί εμπόδιο για την ταχεία επέκταση του δικτύου», δήλωσε.
Το ειδικό ταμείο προσφέρει τη δυνατότητα να μειωθεί γρήγορα η απαλλαγή. Διαφορετικά, υπάρχει κίνδυνος οι διεθνείς επενδυτές να προτιμήσουν να επενδύσουν σε κρατικά ομόλογα με υψηλότερη απόδοση και σε άλλα έργα υποδομής αντί για την επέκταση του κεντρικού δικτύου υδρογόνου.
Το κεντρικό δίκτυο υδρογόνου στη Γερμανία χρηματοδοτείται μέσω ενός λεγόμενου λογαριασμού απόσβεσης, στον οποίο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει χορηγήσει δάνειο ύψους 24 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσω της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας KfW. Αυτό θα καλύψει τη διαφορά μεταξύ της υψηλής αρχικής επένδυσης και των αρχικά χαμηλών τελών δικτύου. Μόλις περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιήσουν το δίκτυο και τα έσοδα από τα τέλη δικτύου υπερβούν το κόστος, τα πρόσθετα έσοδα επιστρέφουν στο λογαριασμό απόσβεσης για αποπληρωμή.
Μέσω αυτού του μηχανισμού εξισορρόπησης, η εξόφληση του βασικού κόστους του δικτύου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως το 2055. Εάν η πλήρης εξόφληση δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι τότε, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα αναλάβει το 76% του εναπομείναντος ελλείμματος, ενώ οι φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου θα πρέπει να επωμιστούν μια αυτοτελή κράτηση ύψους 24%. Οι φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου παραπονιούνται εδώ και καιρό ότι η απαλλαγή είναι πολύ υψηλή.
Διαβάστε ακόμη