Σοκ κυρίως για τις αναπτυσσόμενες και λιγότερο για τις ανεπτυγμένες οικονομίες -όπως η ΕΕ– θα μπορούσε να φέρει ο παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος που έχουν πυροδοτήσει οι ΗΠΑ. Για την ΕΕ, θα αντιστοιχούσε μόνο σε μια συνολική αύξηση του μέσου δασμολογικού συντελεστή μεταξύ περίπου 0,5 και 1,7 ποσοστιαίων μονάδων, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου της γερμανικής Οικονομίας (IW). Προ παντός θα ήταν η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία θα αισθανόταν τον αντίκτυπο μίας κίνησης αυτής. Μια μείωση των δικών της δασμών θα μπορούσε να προσφέρει ανακούφιση, αλλά πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά εκ των προτέρων.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει εξαπολύσει περαιτέρω απειλές, καθώς θέλει να εισαγάγει τους λεγόμενους αμοιβαίους δασμούς. Αυτό σημαίνει ότι το επίπεδο των αμερικανικών δασμών στις εισαγωγές από τις χώρες-εταίρους των ΗΠΑ θα πρέπει, κατ’ αρχήν, να είναι το ίδιο με αυτό των αμερικανικών εξαγωγών προς τις χώρες αυτές. Αυτή η ισότητα των δασμών δεν υφίσταται όταν το εμπόριο διεξάγεται σύμφωνα με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).
Είναι αλήθεια ότι οι συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου (ΣΕΣ) είναι γενικά αφορολόγητες μεταξύ των εταίρων και, επομένως, ίσες και ως προς τους δασμούς. Ωστόσο, εάν το εμπόριο διεξάγεται σύμφωνα με τους κανόνες του ΠΟΕ, για τις εισαγωγές μιας χώρας από όλες τις χώρες του ΠΟΕ ισχύουν οι ίδιοι δασμοί, οι οποίοι διαφέρουν ανάλογα με πολλές επιμέρους ομάδες προϊόντων. Η αρχή του πλέον ευνοούμενου κράτους του ΠΟΕ ορίζει ότι μια χώρα πρέπει να παρέχει σε όλους τους εταίρους του ΠΟΕ τα ίδια (τελωνειακά) πλεονεκτήματα σε σχέση με κάθε επιμέρους ομάδα προϊόντων.
Από τη σκοπιά του Τραμπ, το πρόβλημα είναι ότι οι ΗΠΑ τείνουν να επιβάλλουν χαμηλότερους δασμούς στους εταίρους τους από ό,τι το αντίστροφο. Θέλει να το αλλάξει αυτό. Οι δασμοί των ΗΠΑ είναι χαμηλότεροι επειδή είναι το αποτέλεσμα πολλών γύρων πολυμερών διαπραγματεύσεων για τους δασμούς από το 1948 στο πλαίσιο της GATT (Γενική Συμφωνία Δασμών και Εμπορίου), του προηγούμενου οργανισμού του ΠΟΕ. Ως ηγεμονική δύναμη με ισχυρή οικονομία και μεγάλος υποστηρικτής του ελεύθερου εμπορίου, οι ΗΠΑ ήταν διατεθειμένες να καθορίσουν τους δασμούς τους χαμηλότερους από πολλές χώρες εταίρους.
Η ΕΕ καθόρισε ελαφρώς υψηλότερους δασμούς στον ΠΟΕ, ενώ πολλές αναπτυσσόμενες χώρες συμφώνησαν μόνο σε ένα πολύ υψηλότερο επίπεδο δασμών. Αυτό αποτελεί αγκάθι για τον Τραμπ, επειδή βλέπει τις ΗΠΑ σε μειονεκτική θέση.
Ωστόσο, αν υλοποιούσε το σχέδιό του, θα παραβίαζε σοβαρά τη νομοθεσία του ΠΟΕ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλες οι χώρες του ΠΟΕ έχουν συμφωνήσει σε ανώτατα όρια δασμών για κάθε επιμέρους ομάδα προϊόντων (οι λεγόμενοι δεσμευμένοι δασμοί του ΠΟΕ). Σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες, αυτά είναι σε ορισμένες περιπτώσεις σημαντικά υψηλότερα από τους δασμούς που εφαρμόζονται, αλλά αυτό δεν ισχύει σχεδόν καθόλου για τις ΗΠΑ και την ΕΕ. Εάν ο Τραμπ επρόκειτο τώρα να επιβάλει αμοιβαίους δασμούς, θα παραβίαζε αυτά τα δεσμευτικά ανώτατα όρια και επίσης την αρχή του μάλλον ευνοούμενου κράτους. Ο Τραμπ θα καταπατούσε για άλλη μια φορά το δίκαιο του ΠΟΕ.
Μικρές δασμολογικές διαφορές ΕΕ-ΗΠΑ
Πώς θα επηρέαζαν οι αμοιβαίοι δασμοί την ΕΕ; Για να το μάθει κανείς αυτό, πρέπει να εξετάσει τις διαφορές μεταξύ των δασμών που εφαρμόζονται σήμερα στην ΕΕ και εκείνων στις ΗΠΑ (βλ. σχήμα). Όσο υψηλότερος είναι ο δασμός της ΕΕ σε σύγκριση με τον δασμό των ΗΠΑ σε μια ομάδα προϊόντων, τόσο περισσότερο θα αυξανόταν ο δασμός των ΗΠΑ ως αποτέλεσμα μιας αμοιβαίας αύξησης. Αυτή η διαφορά δασμών είναι υψηλότερη για τα γεωργικά προϊόντα με (μη σταθμισμένο) μέσο όρο 5,8 ποσοστιαίες μονάδες.
Για τις ομάδες βιομηχανικών προϊόντων, από την άλλη πλευρά, οι δασμοί της ΕΕ δεν είναι σταθερά υψηλότεροι κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες από εκείνους των ΗΠΑ. Εάν επικεντρωθεί κανείς στις 10 σημαντικότερες ομάδες βιομηχανικών προϊόντων για τις αμερικανικές εξαγωγές, οι οποίες συνολικά αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα 3/4 των συνολικών εξαγωγών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ, η μέγιστη διαφορά δασμών για τα αεροσκάφη και τα διαστημόπλοια είναι 4,2 ποσοστιαίες μονάδες.
Αυτό προκύπτει από έναν δασμό της ΕΕ ύψους 4,3% και έναν δασμό των ΗΠΑ ύψους 0,1% για την εν λόγω ομάδα προϊόντων. Για 6 από τις 10 κορυφαίες ομάδες προϊόντων, η διαφορά δασμών είναι ακόμη μικρότερη από 1 ποσοστιαία μονάδα. Για τα φαρμακευτικά προϊόντα, η ΕΕ επιβάλλει ακόμη και ελαφρώς χαμηλότερο δασμό από τις ΗΠΑ. Οι δασμοί της ΕΕ για τις 10 σημαντικότερες ομάδες βιομηχανικών προϊόντων δεν είναι επίσης ιδιαίτερα υψηλοί, με ανώτατο όριο το 6%. Είναι επίσης ζωτικής σημασίας η διαφορά δασμών να είναι ιδιαίτερα χαμηλή για τις ομάδες προϊόντων που είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ.
Αυτό ισχύει για παράδειγμα για τα μηχανήματα και τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 18% και το 17% των συνολικών εξαγωγών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ αντίστοιχα. Στον τομέα των φαρμάκων, παίζει επίσης ρόλο το γεγονός ότι ο ΠΟΕ έχει συνάψει τομεακή συμφωνία μηδενικών δασμών για τα φάρμακα μεταξύ περισσότερων από 30 κρατών του ΠΟΕ, συμπεριλαμβανομένων της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Εξαίρεση αποτελεί η ομάδα προϊόντων των μηχανοκίνητων οχημάτων, ελκυστήρων κ.λπ. η οποία είναι σημαντική με ποσοστό 11,5% των εξαγωγών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, η δασμολογική διαφορά εδώ είναι ελαφρώς υψηλότερη, 2,5 ποσοστιαίες μονάδες, υπέρ της ΕΕ. Αντίθετα, αν και η δασμολογική διαφορά στον γεωργικό τομέα είναι υψηλή, αντιπροσωπεύει μόνο το 3,4% των εξαγωγών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ.
Συνολικά, μια αμοιβαία αύξηση των αμερικανικών δασμών στο επίπεδο των δασμών της ΕΕ για τα προϊόντα που είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ δεν θα άλλαζε επομένως πολλά. Συνολικά, η ΕΕ είναι επομένως ευάλωτη μόνο σε επιλεκτικές επιθέσεις.
Ειδική περίπτωση δασμών αυτοκινήτων
Αν και οι διαφορές των δασμών είναι σχετικά μικρές κατά μέσο όρο για τις κύριες κατηγορίες, θα μπορούσε να αναμένεται σημαντική αύξηση για μεμονωμένα προϊόντα, ορισμένα από τα οποία είναι πολύ σημαντικά. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αντιπροσωπεύει το 17% των συνολικών γερμανικών εξαγωγών αγαθών. Όσον αφορά τον κύκλο εργασιών των εξαγωγών, οι ΗΠΑ είναι ο σημαντικότερος πελάτης της. Η Γερμανία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 60% των εξαγωγών του κλάδου από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας, σχεδόν το 13% των γερμανικών εξαγωγών αυτοκινήτων θα κατευθυνθεί στις ΗΠΑ το 2023. Σύμφωνα με την ένωση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, περίπου 400.000 οχήματα μεταφέρθηκαν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Ωστόσο, με περίπου 900.000 οχήματα το 2023, η τοπική παραγωγή από τους Γερμανούς κατασκευαστές είναι υπερδιπλάσια από τις εξαγωγές από τη Γερμανία. Περίπου 138.000 εργαζόμενοι οφείλουν τις θέσεις εργασίας τους στις ΗΠΑ στους τοπικούς γερμανικούς κατασκευαστές και προμηθευτές αυτοκινήτων. Κατά την εξέταση των δασμολογικών συντελεστών για τα οχήματα στις ΗΠΑ και την πιθανή εναρμόνιση με το επίπεδο στην ΕΕ, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ επιβάλλουν διαφορετικούς δασμολογικούς συντελεστές για διαφορετικούς τύπους οχημάτων.
Ενώ ο δασμός των ΗΠΑ για τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι 2,5% και ο δασμός της ΕΕ είναι 10% (που αντιστοιχεί σε δασμολογική διαφορά 7,5 ποσοστιαίων μονάδων) και το ίδιο ισχύει για τα λεωφορεία και τους ελκυστήρες, η κατάσταση είναι διαφορετική για τα φορτηγά και τα pick-up. Εδώ, ο δασμολογικός συντελεστής των ΗΠΑ είναι 25 % στις περισσότερες υποομάδες, με μέσο όρο 22,3 %.
Στην ΕΕ, ο μέσος δασμολογικός συντελεστής είναι πολύ χαμηλότερος, 13%. Τα pick-up είναι πολύ δημοφιλή στις ΗΠΑ και αποτελούν έναν από τους τύπους οχημάτων στους οποίους οι αμερικανοί κατασκευαστές είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένοι. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές παράγουν αυτά τα οχήματα κυρίως τοπικά για την αγορά των ΗΠΑ, αλλά και για άλλες αγορές παγκοσμίως, όχι μόνο λόγω του υψηλού δασμολογικού συντελεστή.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα, από την άλλη πλευρά, κατασκευάζονται κυρίως στην Ευρώπη και εξάγονται από εκεί στις ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα επηρεάζονταν σημαντικά από μια αύξηση των αμερικανικών δασμών. Προκειμένου να αποφευχθεί μια τέτοια αύξηση των δασμών για τα επιβατικά αυτοκίνητα, η ΕΕ θα μπορούσε να μειώσει τους δασμούς της στο επίπεδο των ΗΠΑ (2,5%), κάτι που εξετάζεται στις Βρυξέλλες.
Ο αντίκτυπος μιας τέτοιας κίνησης στη βιομηχανία είναι πιθανό να είναι περιορισμένος, καθώς οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες από την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, για παράδειγμα, έχουν ήδη εμπορική συμφωνία με την ΕΕ ή παράγουν εδώ. Ωστόσο, η προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από τα επιδοτούμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία υπόκεινται σε πρόσθετους αντισταθμιστικούς δασμούς από το φθινόπωρο του 2024, θα μειωθεί κάπως. Σε κάθε περίπτωση, ένα τέτοιο βήμα εμπορικής πολιτικής πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά, προκειμένου να μην τεθούν σε κίνδυνο οι θέσεις εργασίας στην ήδη προβληματική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι αναδυόμενες οικονομίες επηρεάζονται περισσότερο
Συνολικά, ωστόσο, η αύξηση των αμερικανικών δασμών στα επίπεδα της ΕΕ θα είχε μικρή μόνο επίδραση στο διατλαντικό εμπόριο. Ο σταθμισμένος για το εμπόριο μέσος δασμολογικός συντελεστής των ΗΠΑ σε όλες τις ομάδες προϊόντων είναι μόνο 0,5 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερος από τον αντίστοιχο δασμολογικό συντελεστή στην ΕΕ. Ακόμη και με τον μη σταθμισμένο μέσο όρο, η διαφορά είναι μόνο 1,7%.
Μια συνολική εναρμόνιση των δασμολογικών συντελεστών των ΗΠΑ με εκείνους των εμπορικών εταίρων τους θα έπληττε πολύ περισσότερο τις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες, καθώς τους χορηγήθηκαν σημαντικά υψηλότεροι δασμολογικοί συντελεστές στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων της GATT και του ΠΟΕ. Σύμφωνα με τον ΠΟΕ, ο (μη σταθμισμένος) μέσος όρος των δασμών στο Βιετνάμ είναι 9,4%, στη Βραζιλία 11,2% και στην Ινδία φτάνει το 17%. Σε επιμέρους τομείς στους οποίους εξειδικεύονται οι χώρες αυτές, οι διαφορές είναι πιθανό να είναι ακόμη μεγαλύτερες.
Μια αύξηση των αμερικανικών δασμών στις εισαγωγές από τις χώρες αυτές στο ίδιο επίπεδο θα γινόταν οδυνηρά αισθητή από τις χώρες αυτές, ιδίως καθώς οι ΗΠΑ είναι ένας από τους σημαντικότερους πελάτες τους. Επιπλέον, το Βιετνάμ και η Ινδία συγκαταλέγονται μεταξύ των δέκα πρώτων χωρών στον κατάλογο των χωρών με τις οποίες οι ΗΠΑ έχουν εμπορικό έλλειμμα, γεγονός που καθιστά πιθανή την εφαρμογή των νέων δασμών.
Η εισαγωγή αμοιβαίων δασμών από τις ΗΠΑ αποτελεί κακή είδηση για το διεθνές εμπόριο και υπονομεύει όχι μόνο την παγκόσμια εμπορική τάξη, αλλά και τη βάση του γερμανικού επιχειρηματικού μοντέλου. Ωστόσο, από την άποψη της ΕΕ, αυτό το βήμα στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ είναι πολύ πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί από την οριζόντια αύξηση των δασμών κατά 10 ή ακόμη και 20 % που απειλεί ο Τραμπ, οι επιπτώσεις της οποίας θα προκαλούσαν ζημίες εκατοντάδων δισεκατομμυρίων.
Διαβάστε ακόμη