Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να εξαιρέσει πάνω από το 80% των επιχειρήσεων της ΕΕ από τον νέο συνοριακό φόρο άνθρακα (CBAM), σύμφωνα με τον Επίτροπο Φορολογίας, Βόπκε Χούκστρα. Όπως εξήγησε στους Financial Times, η πρόθεση είναι να επικεντρωθεί ο μηχανισμός στις μεγαλύτερες εισαγωγικές εταιρείες, απαλλάσσοντας τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων από το κόστος και τη γραφειοκρατία συμμόρφωσης.
«Μόλις το 20% των εταιρειών που επηρεάζονται ευθύνεται για το 95% των εκπομπών άνθρακα στα εισαγόμενα προϊόντα», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η προτεινόμενη αλλαγή δεν μειώνει την κλιματική φιλοδοξία της ΕΕ, αλλά απλοποιεί τη διαδικασία για πολλές επιχειρήσεις. Εάν εφαρμοστεί η μεταρρύθμιση, έως και 180.000 από τις 200.000 επηρεαζόμενες επιχειρήσεις θα εξαιρεθούν από την υποχρέωση συμμόρφωσης.
Οι εταιρείες της ΕΕ έχουν ήδη εκφράσει παράπονα για την πολυπλοκότητα και το κόστος της δοκιμαστικής εφαρμογής του CBAM. Ο μηχανισμός στοχεύει στην προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, η οποία ήδη πληρώνει για τις εκπομπές άνθρακα, και απαιτεί από εισαγωγείς επτά βασικών κλάδων (όπως αλουμίνιο, χάλυβας, σίδηρος και λιπάσματα) να δηλώνουν την περιεκτικότητα άνθρακα των προϊόντων τους. Από το 2026, θα πρέπει να πληρώνουν τη διαφορά μεταξύ του κόστους εκπομπών άνθρακα στην ΕΕ και στη χώρα παραγωγής.
Ωστόσο, λόγω της απουσίας αντίστοιχων συστημάτων εμπορίας άνθρακα σε πολλές χώρες, η εφαρμογή του μέτρου έχει αποδειχθεί δύσκολη και κοστοβόρα. Σύμφωνα με έκθεση του Μαρτίου, μόνο το 10% των αναμενόμενων επιχειρήσεων στη Γερμανία και τη Σουηδία υπέβαλε σχετικές δηλώσεις.
«Δεν έχει νόημα να επιβαρύνονται εταιρείες που δεν ανήκουν στην κύρια ομάδα στόχευσης του μηχανισμού», τόνισε ο Χούκστρα.
Ο CBAM έχει προκαλέσει αντιδράσεις από εμπορικούς εταίρους όπως οι ΗΠΑ και η Ινδία, που ανησυχούν για τις επιπτώσεις στις δικές τους επιχειρήσεις. Ωστόσο, η ΕΕ υποστηρίζει ότι η μεταρρύθμιση δεν αποδυναμώνει την πολιτική της, αφού πάνω από το 95% των εισαγωγών θα συνεχίσει να καλύπτεται από τον μηχανισμό. Παράλληλα, οι Βρυξέλλες ελπίζουν ότι η πολιτική αυτή θα ενθαρρύνει άλλες χώρες να αναπτύξουν δικά τους συστήματα εμπορίας άνθρακα.
Ο Χούκστρα θα θέσει το θέμα προς διαβούλευση και ελπίζει ότι θα ενσωματωθεί σε ένα ευρύτερο νομοσχέδιο απλοποίησης που αναμένεται να παρουσιαστεί σύντομα. Για να τεθεί σε ισχύ, η πρόταση πρέπει να εγκριθεί από την πλειοψηφία των κρατών-μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμευτεί να μειώσει τη γραφειοκρατία κατά 25% – και κατά 35% για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις – προκειμένου να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη και να μειώσει το ανταγωνιστικό χάσμα της ΕΕ με τις ΗΠΑ και την Κίνα. Παράλληλα, ο CBAM θα επανεξεταστεί φέτος, με το ενδεχόμενο να επεκταθεί σε νέους τομείς όπως το γυαλί, τα κεραμικά, το χαρτί και τα χημικά προϊόντα.
Η βιομηχανία χάλυβα πιέζει για πρόσθετες εξαιρέσεις, ζητώντας να μην εφαρμόζεται ο μηχανισμός σε προϊόντα που κατασκευάζονται στην ΕΕ, εξάγονται, μεταποιούνται στο εξωτερικό και στη συνέχεια επανεισάγονται. Επίσης, επιδιώκει να συμπεριληφθούν στη ρύθμιση εξαρτήματα χάλυβα όπως δοκοί και τμήματα αεροσκαφών. «Θα εξετάσουμε προσεκτικά το πεδίο εφαρμογής και τις εξαγωγές», είπε ο Χούκστρα. «Θα το κάνουμε με ανοιχτό μυαλό, αλλά γνωρίζουμε ότι είναι μια δύσκολη διαδικασία».
Διαβάστε ακόμη