Υπέρ «σαφών περικοπών» στην γραφειοκρατία των Βρυξελλών, αλλά και δράσεων που ενισχύσουν τη ευρωπαϊκή παραγωγή από πλευράς ενέργειας και πρώτων υλών τάσσεται ο Stéphane Séjourné, ο Γάλλος Κοινοτικός Επίτροπος Βιομηχανίας. Σε συνέντευξή του στην Handelsblatt αποκαλύπτει πώς θέλει να ενισχύσει την ΕΕ απέναντι στις γεωπολιτικές κρίσεις. Προκειμένου να καταστεί η Ευρώπη και πάλι ελκυστική για τις επιχειρήσεις, απαιτείται «θεραπεία σοκ»: Οι τιμές της ενέργειας πρέπει να μειωθούν και οι υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων πρέπει να μειωθούν επίσης, σύμφωνα με όσα αναφέρει. Η οδηγία για την αλυσίδα εφοδιασμού, την οποία μισούν οι εταιρείες, θα μπορούσε ακόμη και να ακυρωθεί εντελώς, λέει στην ίδια συνέντευξη.
Τα όρια του στόλου CO2 που πρέπει να τηρούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι επίσης αμφιλεγόμενα – διαφορετικά θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν σοβαρές κυρώσεις από φέτος. Ο Séjourné θέλει επίσης να το αποτρέψει αυτό. Αντ’ αυτού, ανακοίνωσε ότι θα συζητήσει περαιτέρω ελαφρύνσεις και κίνητρα αγοράς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. «Είναι απαράδεκτο οι εταιρείες να παραμένουν σε αβεβαιότητα», δηλώνει Séjourné. «Οι συνεχείς αναβολές και οι ασαφείς εφαρμογές δεν βοηθούν ούτε την οικονομία ούτε την πολιτική αξιοπιστία. Αν θέλουμε σοβαρά να μειώσουμε τη γραφειοκρατία, τότε πρέπει να έχουμε το θάρρος να κάνουμε σαφείς περικοπές. Θα υποστηρίξω να πάρουμε σαφείς αποφάσεις εδώ. Είτε θα απλοποιήσουμε σημαντικά την οδηγία είτε θα την καταργήσουμε εντελώς».
«Θεραπεία σοκ» για τη βιομηχανία προτείνει ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Séjourné
Ο Séjourné τόνισε πως «χρειαζόμαστε μια αλλαγή παραδείγματος. Χρειαζόμαστε θεραπεία σοκ για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα. Μέχρι τώρα, η ΕΕ εργαζόταν συχνά με ρυθμίσεις, τώρα θέλουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες-πλαίσιο για την ανάπτυξη με στοχευμένο τρόπο. Γι’ αυτό σχεδιάζουμε διάφορες τομεακές “πράξεις” κατά το πρότυπο των ΗΠΑ, δηλαδή όχι παραδοσιακούς κανονισμούς, αλλά στοχευμένα οικονομικά κίνητρα για τις βιομηχανίες χάλυβα, χημικών και αυτοκινήτων». «Οι τομείς αυτοί θεωρούνται στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη. Θα διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν σαφείς και προβλέψιμοι κανόνες που διευκολύνουν τις επενδύσεις. Δεν θα βασιστούμε σε επιδοτήσεις όπως στην Κίνα, αλλά σε στοχευμένα κίνητρα οικονομικής πολιτικής με λιγότερη γραφειοκρατία», σημείωσε ο ίδιος.
Ο Γάλλος κοινοτικός επίτροπος βιομηχανίας σημειώνει πως «η εσωτερική αγορά και η ευρωπαϊκή κεφαλαιαγορά πρέπει να εμβαθύνουν, ώστε οι Ευρωπαίοι αποταμιευτές να επενδύουν περισσότερο στην Ευρώπη αντί σε ξένες εταιρείες. Εργαζόμαστε πάνω σε ένα λεγόμενο “28ο καθεστώς” για τις εταιρείες. Στόχος είναι ένα εθελοντικό τυποποιημένο ευρωπαϊκό εμπορικό δίκαιο που θα διευκολύνει τις εταιρείες να λειτουργούν σε πολλές χώρες της ΕΕ χωρίς να χρειάζεται να αντιμετωπίζουν 27 διαφορετικά ρυθμιστικά συστήματα».
Τα μέτρα που προτείνει για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Σχετικά με τη στασιμότητα που δείχνει η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο Γάλλος επίτροπος δήλωσε πως, «πρώτον, θέλουμε να δημιουργήσουμε κίνητρα για να ενθαρρύνουμε τις εταιρείες να μετατρέψουν τους στόλους τους σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο γρήγορα. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω φορολογικών πλεονεκτημάτων ή μείωσης των κανονιστικών απαιτήσεων. Εξετάζουμε επίσης αν θα μπορούσαν να διατεθούν ευρωπαϊκά κονδύλια για μοντέλα κοινωνικής μίσθωσης. Αυτό θα επέτρεπε στα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα να μισθώσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ευνοϊκούς όρους».
«Νομίζω ότι είναι αντιφατικό να θέλουμε να ενισχύσουμε την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τη μία πλευρά και να επιβάλλουμε βαριές ποινές από την άλλη. Αυτό δεν έχει νόημα. Θέλουμε να προωθήσουμε τις επενδύσεις σε μελλοντικές τεχνολογίες και όχι να τιμωρήσουμε εταιρείες που βρίσκονται σε διαδικασία μετασχηματισμού. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο επεξεργαζόμαστε μια λύση για τα πρόστιμα για το 2025 με αυτό το σκεπτικό. Πρέπει επίσης να διασφαλίσουμε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν θα τιμωρούνται σε σύγκριση με τους διεθνείς ανταγωνιστές. Εργαζόμαστε, επομένως, πάνω σε μια ρεαλιστική λύση που δίνει στις εταιρείες ασφάλεια σχεδιασμού και ταυτόχρονα δεν θέτει σε κίνδυνο τους κλιματικούς μας στόχους», σημείωσε ο ίδιος.
Η στρατηγική για τις πρώτες ύλες
Σε σχέση με την ανάγκη εξασφάλισης πρώτων υλών, ιδίως μπαταριών και άλλων βασικών βιομηχανιών, ο Séjourné τονίζει πως «η στρατηγική μας είναι σαφής: πρέπει να μειώσουμε τις εξαρτήσεις μας και να διασφαλίσουμε τον εφοδιασμό μας. Αυτό περιλαμβάνει τρία βασικά σημεία: Πρώτον, θέλουμε να εξάγουμε πρώτες ύλες στην Ευρώπη και να επαναλάβουμε την εξόρυξη στρατηγικών πόρων στο ευρωπαϊκό έδαφος. Δεύτερον, πρέπει να διαφοροποιήσουμε τις εμπορικές μας σχέσεις και να ενισχύσουμε τις εταιρικές σχέσεις με χώρες όπως ο Καναδάς, το Μεξικό και η Λατινική Αμερική. Τρίτον, εργαζόμαστε πάνω σε στρατηγικά αποθέματα για να αποφύγουμε τις συμφορήσεις. Ειδικότερα για τις μπαταρίες, εξακολουθούμε να εξαρτόμαστε κατά 80% από την Κίνα. Αυτό είναι ένα ρίσκο που δεν μπορούμε να αναλάβουμε, ιδίως ενόψει των γεωπολιτικών εντάσεων. Η ΕΕ θα διασφαλίσει ότι οι κρίσιμες αλυσίδες εφοδιασμού θα γίνουν πιο ανθεκτικές.
Ο ίδιος ανέφερε πως «προκειμένου να προστατευτούμε από την παγκόσμια πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, θα κάνουμε στοχευμένη χρήση των μέσων εμπορικής άμυνας.Ήδη γίνεται μια επανεξέταση, για παράδειγμα με τους προστατευτικούς δασμούς για τη βιομηχανία χάλυβα, οι οποίοι λήγουν σύμφωνα με το δίκαιο του ΠΟΕ και τους οποίους θέλουμε να αντικαταστήσουμε με νέους προστατευτικούς δασμούς.Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι εταιρείες μας μπορούν να ανταγωνίζονται υπό δίκαιους όρους.Εργαζόμαστε επίσης για τις ρήτρες «Αγοράστε ευρωπαϊκά» ώστε να διασφαλίσουμε ότι οι δημόσιοι διαγωνισμοί ευνοούν τα ευρωπαϊκά προϊόντα με καλύτερα κοινωνικά και οικολογικά πρότυπα».
Μείωση ενεργειακού κόστους και γραφειοκρατίας
«Οι διαδικασίες αδειοδότησης θα επιταχυνθούν επίσης. Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι χρειάζονται χρόνια για την αδειοδότηση μιας νέας παραγωγικής μονάδας. Γι’ αυτό εστιάζουμε στη μεταρρύθμιση των διοικητικών διαδικασιών και στις στοχευμένες επενδύσεις σε ψηφιακές υποδομές. Ο στόχος μας είναι σαφής: θέλουμε να καταστήσουμε την Ευρώπη τον πιο ελκυστικό τόπο παγκοσμίως για καινοτόμες εταιρείες». Ειδικά αναφορικά με τις υψηλές τιμές ενέργειας, ο Séjourné αναφέρει πως «θέλουμε να μειώσουμε και πάλι τις τιμές της ενέργειας για τους στρατηγικούς τομείς, μεταξύ άλλων μέσω της στοχευμένης προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, για όσα κράτη μέλη το επιλέξουν, της πυρηνικής ενέργειας. Ωστόσο, πρέπει επίσης να προστατεύσουμε στρατηγικούς τομείς όπως η χαλυβουργία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό με χάλυβα έντασης CO2 από το εξωτερικό, γι’ αυτό και θέλουμε να αυστηροποιήσουμε την τιμή στα σύνορα για τα προϊόντα έντασης CO2».
Διαβάστε ακόμη