Λύση στο φαινόμενο της «σκοτεινής άπνοιας» (Dunkelflaute), δηλαδή συννεφιάς σε συνδυασμό με την ελλείψει αέρηδων στη Γερμανία, ψάχνει εναγωνίως η επιχειρηματική κοινότητα της χώρας.

Σύμφωνα με την Handelsblatt, η μεγάλη πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης είναι το γεγονός ότι ο άνεμος και ο ήλιος παρέχουν συχνά άφθονη ηλεκτρική ενέργεια, αλλά υπάρχει έλλειψη εγκαταστάσεων αποθήκευσης.

Αντιθέτως, πολυάριθμες μονάδες πρέπει να περιορίζονται συνεχώς, ώστε να μην υπερφορτώνεται το δίκτυο. Αυτό έχει κοστίσει αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια. Οι μπαταρίες θα μπορούσαν να αποτρέψουν ένα μεγάλο μέρος αυτών των δαπανών.

Σε αυτό ακριβώς το σημείο έρχεται τώρα ο επενδυτής και επιχειρηματίας Κρίστοφ Όστερμαν (Christoph Ostermann) – με έναν οικονομικά ισχυρό εταίρο, μια επένδυση δισεκατομμυρίων ευρώ και ένα φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα. Θέλει να δημιουργήσει μεγάλα πάρκα μπαταριών σε όλη τη Γερμανία με τη νέα του εταιρεία Green Flexibility. Παρουσίασε τώρα για πρώτη φορά τα φιλόδοξα σχέδιά του σε συνέντευξή του στην Handelsblatt. Η Green Flexibility θέλει να κατασκευάσει μια σειρά από τοποθεσίες με μεγάλες εγκαταστάσεις αποθήκευσης σε κρίσιμα σημεία του δικτύου. Τα πρώτα έργα βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή και το πρώτο πάρκο πρόκειται να συνδεθεί στο δίκτυο σε τρεις μήνες.

Το απαραίτητο κεφάλαιο για τα δύο πρώτα χρόνια είναι ήδη διαθέσιμο: Ο ειδικός σε επιχειρηματικά κεφάλαια Partners Group έχει επενδύσει τώρα 400 εκατομμύρια ευρώ σε έναν γύρο χρηματοδότησης. Με μόχλευση από δανειακά κεφάλαια, πρόκειται να υλοποιηθεί ένας συνολικός όγκος έργων άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

Μαζί, η Green Flexibility και η Partners Group θέλουν να συμβάλουν ουσιαστικά στην επίλυση ενός από τα βασικά προβλήματα της ενεργειακής μετάβασης: Οι αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μόνο όταν φυσάει ο άνεμος ή όταν λάμπει ο ήλιος. Τις ημέρες χωρίς άνεμο τον χειμώνα, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολικά υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας κατά περιόδους. Οι ειδικοί μιλούν για μια «σκοτεινή ραστώνη», όταν και οι δύο προμηθευτές ενέργειας αποτυγχάνουν – όπως συνέβη τον Δεκέμβριο, όταν μια μεγαβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας στο χρηματιστήριο κόστισε πάνω από 900 ευρώ για μικρό χρονικό διάστημα.

«Ο ρυθμός του ανέμου και του ήλιου δεν ταιριάζει με τους κύκλους κατανάλωσης», περιγράφει το πρόβλημα ο Όστερμαν. Αυτό θέτει το σύστημα υπό πίεση. Τα πάρκα αποθήκευσης της Green Flexibility έχουν σκοπό να ανακουφίσουν το σύστημα. Ως εκ τούτου, ο Όστερμαν θέλει να αναπτύξει και να λειτουργήσει πάρκα μπαταριών σε όλη τη χώρα με τη νέα εταιρεία. Το πρώτο πρόκειται να συνδεθεί με το δίκτυο στο Immenstadt της Βαυαρίας σε μόλις τρεις μήνες, ενώ προγραμματίζονται και άλλες τοποθεσίες.

Πάρκα μπαταριών στη Γερμανία: οι δυνατότητες είναι τεράστιες

Οι μεγα-μπαταρίες μπορούν να αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια όταν υπάρχει πολύς άνεμος και στη συνέχεια να την απελευθερώνουν στο δίκτυο όταν χρειάζεται – και έτσι να αποτρέπουν τις εκτοξεύσεις των τιμών ρεκόρ στο χρηματιστήριο. Σε μελέτη της, η εταιρεία ερευνών αγοράς Frontier Economics εκτιμά ότι οι μπαταρίες θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν περίπου δώδεκα δισεκατομμύρια ευρώ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2050.

Επομένως, οι δυνατότητες είναι τεράστιες. Και η επιχείρηση μπαταριών βρίσκεται τώρα σε άνθηση, καθώς η ζήτηση είναι εξίσου υψηλή. Στο τρέχον σχέδιο του σχεδίου ανάπτυξης του δικτύου, ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός Δικτύων υποθέτει ότι η ζήτηση για αποθηκευτικές ικανότητες φτάνει τα 168 γιγαβάτ στη Γερμανία το 2045. Οι μεγάλες μπαταρίες θα αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο αυτού του ποσού.

Η κατασκευή έχει ήδη αρχίσει. Σύμφωνα με στοιχεία του Πανεπιστημίου RWTH Aachen, η εγκατεστημένη ισχύς των εγκαταστάσεων αποθήκευσης μεγάλης κλίμακας αυξήθηκε σε περίπου 2,2 γιγαβατώρες (GWh) το 2024. Ένα χρόνο νωρίτερα, ήταν μόνο 1,5 Gwh. Η γερμανική ένωση ηλιακής βιομηχανίας (BSW) αναμένει ότι η δυναμικότητα θα αυξηθεί σε περίπου 6,7 GWh κατά το τρέχον έτος. Ο κύριος λόγος για την ξαφνική αύξηση είναι η ραγδαία πτώση του κόστους.

Ενώ μια κιλοβατώρα αποθηκευτικού χώρου κόστιζε 2.000 δολάρια πριν από 15 χρόνια, οι φορείς εκμετάλλευσης πληρώνουν σήμερα λιγότερα από 100 δολάρια, λέει ο επενδυτής Ostermann. Η Goldman Sachs Research αναμένει μάλιστα ότι οι τιμές των μπαταριών θα μειωθούν κατά μέσο όρο έντεκα τοις εκατό ετησίως μέχρι το 2030. «Αυτό έχει αυξήσει μαζικά την κερδοφορία», λέει ο Ostermann.

Ο επιχειρηματίας, ο οποίος κάποτε ίδρυσε την εξειδικευμένη εταιρεία αποθήκευσης μπαταριών Sonnen και την πούλησε στη Shell για ένα τριψήφιο ποσό εκατομμυρίων το 2019, εστιάζει επομένως αποκλειστικά στις τεχνολογίες μεγάλων μπαταριών με το νέο του έργο.

Η ανάγκη για αποθήκευση αυξάνεται δραματικά

Ο Tim Meyerjürgens, διευθύνων σύμβουλος του διαχειριστή δικτύου TenneT, δήλωσε πρόσφατα ότι, εάν το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι σωστό, «οι δυνατότητες της αποθήκευσης μπαταριών θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ελαχιστοποίηση των δαπανηρών επεμβάσεων στο δίκτυο, την ενίσχυση της ασφάλειας του συστήματος με υψηλό ποσοστό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την ακριβή διάσταση της επέκτασης του δικτύου». Αντί να απενεργοποιούνται οι μεμονωμένες ανεμογεννήτριες όταν η ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι απαραίτητη, τα συστήματα αποθήκευσης επιτρέπουν τη συνέχιση της λειτουργίας. Ωστόσο, η ηλεκτρική ενέργεια δεν διοχετεύεται στη συνέχεια στο δίκτυο, αλλά στη μπαταρία.

Ο επενδυτής είναι η Partners Group, η οποία έχει ήδη επενδύσει σημαντικά σε υποδομές και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο όμιλος διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία συνολικού ύψους 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως. «Το δυναμικό της αγοράς είναι τεράστιο», λέει ο David Daum, ο εταίρος που είναι υπεύθυνος για έργα υποδομής.

Ο όμιλος επενδύει συνήθως έως ένα δισεκατομμύριο ευρώ σε έργα. Κατά συνέπεια, είναι έτοιμος να προσθέσει περαιτέρω κεφάλαια στην Green Flexibility. «Η τάση προς την ηλεκτροκίνηση θα συνεχιστεί, ανεξάρτητα από τις συνθήκες του πολιτικού πλαισίου», λέει ο Daum.

Στην πραγματικότητα, έχουν αλλάξει πολλά για τους επενδυτές όσον αφορά τα πάρκα αποθήκευσης μεγάλης κλίμακας: όπως τα αιολικά και τα ηλιακά πάρκα, αυτά θεωρούνται πλέον εγκαταστάσεις «υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος». Αυτό σημαίνει ότι είναι προνομιούχες όσον αφορά τις διαδικασίες αδειοδότησης. Απαλλάσσονται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τα τέλη δικτύου και, από το 2023, από ορισμένες εισφορές.

Οι μπαταρίες αγοράζονται στην Κίνα

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το επιχειρηματικό μοντέλο είναι θεμελιωδώς βιώσιμο. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Fraunhofer, τα φωτοβολταϊκά συστήματα (Φ/Β συστήματα) σε συνδυασμό με την αποθήκευση μπαταριών θα μπορούσαν να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια πολύ φθηνότερα από τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύση άνθρακα και φυσικού αερίου.

«Οι υπολογισμοί δείχνουν ότι τα έργα μεγάλης κλίμακας που δρομολογούνται σήμερα στη Γερμανία με συνδυασμό επίγειων φωτοβολταϊκών συστημάτων, αιολικών πάρκων και σταθερών συστημάτων αποθήκευσης μπαταριών είναι καλές επενδύσεις», λέει ο Κριστόφ Κοστ (Christoph Kost), επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης ενεργειακών συστημάτων στο Fraunhofer ISE. «Ο συνδυασμός αυτός επιτρέπει, για παράδειγμα, την καλύτερη αξιοποίηση της χωρητικότητας του δικτύου».

Η Green Flexibility δεν σκοπεύει να κατασκευάσει η ίδια τις μπαταρίες. Ο κύριος προμηθευτής είναι ο ηγέτης της αγοράς CATL από την Κίνα. «Αν θέλετε να εργαστείτε οικονομικά, δεν μπορείτε να αποφύγετε τους Κινέζους προμηθευτές», λέει ο Όστερμαν.

Η Green Flexibility σκοπεύει να λειτουργήσει η ίδια τα πάρκα μακροπρόθεσμα. Θα πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον δέκα, αλλά και έως και καλά 100 μεγαβάτ. Με βάση τα τρέχοντα σχέδια, η εταιρεία θα μπορούσε να αναπτύξει πάρκα συνολικής δυναμικότητας περίπου οκτώ γιγαβάτ.

Οι μεγάλες μπαταρίες δεν προορίζονται να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια για πολλές ημέρες ή ακόμη και εβδομάδες- στο μέλλον, το έργο αυτό θα επιτελείται από εφεδρικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που θα λειτουργούν με κλιματικά ουδέτερο υδρογόνο σε μερικά χρόνια.

Οι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να κερδίσουν χρήματα με τα πάρκα μπαταριών με διάφορους τρόπους. Τα συστήματα αποθήκευσης μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή υπερφόρτωσης των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας.

Τα συστήματα αποθήκευσης ιόντων λιθίου μπορούν να αποτελούν μέρος της υποδομής του δικτύου ή, όπως στην περίπτωση της Πράσινης Ευελιξίας, να είναι καθοδηγούμενα από την αγορά: Αποθηκεύουν την ηλεκτρική ενέργεια όταν είναι φθηνή, συνήθως σε περιόδους υψηλής παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και την τροφοδοτούν στο δίκτυο όταν οι τιμές είναι υψηλές. Ένα επιχειρηματικό μοντέλο για την εταιρεία που σταθεροποιεί επίσης το δίκτυο.

Διαβάστε ακόμη