Οι επενδυτές γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικοί απέναντι στον τομέα διύλισης πετρελαίου των ΗΠΑ, λόγω των ανησυχιών για την ηπιότερη ζήτηση καυσίμων και τους πιθανούς δασμούς υπό την κυβέρνηση του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Τα διυλιστήρια αντιμετωπίζουν προκλήσεις καθώς τα περιθώρια κέρδους εξασθενούν, λόγω της αυξημένης δυναμικότητας διύλισης και των μειωμένων περιθωρίων crack, τα οποία μετρούν την κερδοφορία της διύλισης του αργού σε καύσιμα όπως η βενζίνη και το ντίζελ.

Το spread crack των προθεσμιακών συμβολαίων βενζίνης των ΗΠΑ σε σχέση με το αργό West Texas Intermediate (WTI) υποχώρησε σε χαμηλό ενός έτους τον Δεκέμβριο, ενώ τα spread crack του ντίζελ μειώθηκαν σε χαμηλό σχεδόν δύο μηνών, σύμφωνα με το Reuters. Η χρησιμοποίηση των διυλιστηρίων των ΗΠΑ αυξήθηκε στο 90,3% το τέταρτο τρίμηνο του 2024, από 87,6% την ίδια περίοδο του 2023. Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες για τα κέρδη των διυλιστηρίων, μειώνοντας τις προβλέψεις για το EBITA του τέταρτου τριμήνου κατά 24%. Οι μετοχές των Valero, Phillips 66 και Marathon Petroleum υποχώρησαν κατά 6%, 15% και 8% αντίστοιχα το 2024.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,1 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα (bpd) το 2025, με αιχμή τις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας. Ωστόσο, οι αγορές αυτές δεν είναι σημαντικές για τα διυλιστήρια των ΗΠΑ, καθώς οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας βενζίνης στον κόσμο, παρέχοντας πάνω από το 16% των παγκόσμιων εξαγωγών. Στην εγχώρια αγορά, η κατανάλωση αποσταγμάτων στις ΗΠΑ ήταν χαμηλότερη το 2024 λόγω του θερμού χειμώνα, της μειωμένης μεταποιητικής δραστηριότητας και της αυξημένης χρήσης βιοκαυσίμων. Επιπλέον, η παγκόσμια ζήτηση βενζίνης αναμένεται να κορυφωθεί το 2025 στα 28 εκατομμύρια bpd λόγω της αυξανόμενης υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων και της βελτιωμένης αποδοτικότητας των οχημάτων, ιδίως στην Κίνα.

Οι επενδυτές παραμένουν αβέβαιοι σχετικά με τις πιθανές κυβερνητικές πολιτικές των ΗΠΑ. Η υπόσχεση του Τραμπ να επιβάλει δασμό 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος των πρώτων υλών για τα διυλιστήρια, ιδίως εκείνα που εξαρτώνται από το καναδικό και μεξικανικό αργό. Οι δασμοί πιθανόν να αποδυναμώσουν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους και να ενισχύσουν τις προκλήσεις από την επιβράδυνση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου.

Από την άλλη πλευρά, η προτεινόμενη από τον Τραμπ ανατροπή της στήριξης των ηλεκτρικών οχημάτων και των υποδομών φόρτισης θα μπορούσε να επιβραδύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, ενισχύοντας ενδεχομένως τη ζήτηση βενζίνης. Η υπόσχεσή του να εμποδίσει τις εισαγωγές αυτοκινήτων, εξαρτημάτων και υλικών μπαταριών από την Κίνα θα μπορούσε επίσης να παράσχει βραχυπρόθεσμη στήριξη στα αμερικανικά διυλιστήρια.

Παρόλο που από τις πολιτικές αυτές μπορεί να προκύψει κάποια στήριξη της ζήτησης καυσίμων, ο τομέας αντιμετωπίζει ένα δύσκολο περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την αστάθεια της αγοράς, τα μειωμένα περιθώρια κέρδους και τις αβεβαιότητες σχετικά με την οικονομική ανάπτυξη και τις κυβερνητικές δράσεις. Οι επενδυτές αναμένεται να παραμείνουν επιφυλακτικοί, με τους αναλυτές να συνεχίζουν να αναθεωρούν προς τα κάτω τις εκτιμήσεις.

Διαβάστε ακόμη