Σε ανάκαμψη ελπίζει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία φέτος μετά από μπαράζ αρνητικών ειδήσεων για αυτήν το 2024, στη βάση των σχεδίων αναδιάρθρωσης των γιγάντων αλλά και των ελπίδων χαλάρωσης των ευρωπαϊκών κανόνων για την πράσινη μετάβαση στον κλάδο αυτό.

Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, η Volkswagen ανακοίνωσε έναν ιστορικό συμβιβασμό μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα μειώσει τις δυνατότητές της, αλλά δεν θα κλείσει μεγάλα εργοστάσια. Οι εργαζόμενοι θα παραιτηθούν από αυξήσεις στους μισθούς, θα περικοπούν 35.000 θέσεις εργασίας, αλλά κανείς δεν θα απολυθεί. Η διοίκηση θα πρέπει επίσης να δεχτεί μειώσεις μισθών. Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, ο ιστορικός συμβιβασμός θα πρέπει επιτέλους να προαναγγείλει μια αλλαγή προς το καλύτερο. Η VW θέλει να γίνει πιο λιτή, να κερδίσει επιτέλους και πάλι χρήματα και να επενδύσει στο μέλλον. Για εβδομάδες, η σύγκρουση με τη VW ήταν το επίκεντρο της κρίσης στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Στην πραγματικότητα, η γερμανική βιομηχανία-ναυαρχίδα στο σύνολό της βρίσκεται υπό τεράστια πίεση για να σημειώσει πρόοδο.

Οι προμηθευτές αυτοκινήτων μειώνουν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας

Ενώ η VW, η BMW, η Mercedes και οι προμηθευτές τους εξακολουθούσαν να κερδίζουν θαυμάσια κατά τη διάρκεια της κρίσης με τον κορονoϊό, επειδή μπορούσαν να πωλούν αυτοκίνητα σε υψηλές τιμές, σημειώνει η Handelsblatt.

H κρίση στη βιομηχανία εκδηλώθηκε το αργότερο από τα μέσα του 2024. Η εγχώρια αγορά βρίσκεται σε ύφεση και στην Κίνα, τη σημαντικότερη ενιαία αγορά του κλάδου.

Ως αποτέλεσμα, και οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάζονται να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις και τα κέρδη τους και εφαρμόζουν προγράμματα περικοπής κόστους. Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ζοφερή για τους προμηθευτές. Η Bosch, η ZF Friedrichshafen και η Continental θέλουν να περικόψουν αρκετές δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Στον τομέα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου οι εταιρείες ζουν από οδοντωτούς τροχούς, κλειδαριές θυρών και καλύμματα καθισμάτων, υπάρχει η απειλή ενός κύματος πτωχεύσεων όπως ποτέ άλλοτε.

Η θέση συρρικνώνεται εδώ και αρκετό καιρό. Ενώ το 2014 κατασκευάζονταν 5,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα στη Γερμανία, ο αριθμός αυτός είχε μειωθεί σε μόλις 4,1 εκατομμύρια μέχρι το 2024. Αυτό οφείλεται κυρίως στην πτώση της ζήτησης στο εσωτερικό της χώρας- με περίπου τρία εκατομμύρια αυτοκίνητα να πωλούνται, η γερμανική αγορά βρίσκεται σχεδόν 500.000 μονάδες κάτω από το ανώτατο επίπεδο των προηγούμενων ετών.

«Υποθέτω ότι το χαμηλό επίπεδο πωλήσεων θα συνεχιστεί και το 2025», λέει ο Stefan Bratzel, επικεφαλής του Κέντρου Διοίκησης Αυτοκινήτων. Αυτό σημαίνει ότι θα συνεχιστούν και οι απώλειες θέσεων εργασίας. Εκτός από την αδύναμη οικονομία, η μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει πλέον αντίκτυπο, καθώς για τις ηλεκτρικές μονάδες απαιτούνται σημαντικά λιγότερα στάδια εργασίας.

Σε αυτό προστίθενται οι πιθανοί δασμοί που θα μπορούσαν να επιβάλουν τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Κίνα στις εισαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων. Αυτό θα επηρέαζε αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Γερμανία αλλά πωλούνται στο εξωτερικό. Για τον Bratzel, ένα πράγμα είναι σαφές: «Οι πολιτικοί, η βιομηχανία και οι εργαζόμενοι πρέπει να συμφωνήσουν σε μια κοινή στρατηγική για να διασφαλίσουν ότι η Γερμανία θα παραμείνει μια ελκυστική τοποθεσία για την αυτοκινητοβιομηχανία».

Κάμψη στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Αυτό ξεκινά από τις κλασικές συνθήκες πλαισίου, λέει η Χιλντεγκραντ Μίλερ (Hildegard Müller). Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι πολύ ανταγωνιστική, αλλά η Γερμανία προς το παρόν δεν είναι, παραπονιέται η πρόεδρος της γερμανικής ένωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας VDA. Ζητά χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, λιγότερη γραφειοκρατία και αξιόπιστες πολιτικές κατευθύνσεις.

Αλλά αυτό ακριβώς είναι που λείπει. Η ξαφνική διακοπή των επιδοτήσεων για την αγορά νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα τέλη του 2023 οδήγησε σε πτώση της αγοράς το 2024. Η περικοπή της χρηματοδότησης της έρευνας για τις μπαταρίες αντιμετωπίζεται επίσης με ακατανόητο τρόπο στον κλάδο. Η έρευνα θα πρέπει επιτέλους να φέρει τη Γερμανία στο ίδιο επίπεδο με την Κίνα. Για παράδειγμα, η Fraunhofer-Gesellschaft συνεργάζεται με τη βιομηχανία για την ανάπτυξη μιας νέας γενιάς μπαταριών που θα είναι σημαντικά πιο ισχυρές.

«Μόλις το κατακτήσουμε αυτό, όλοι θα θέλουν τις μπαταρίες μας γιατί θα έχουμε αναπτύξει την επόμενη γενιά», υπόσχεται ο διευθύνων σύμβουλος της Fraunhofer, Χόλγκερ Χανσέλκα (Holger Hanselka).

Η γερμανική πολιτική δεν διαθέτει σήμερα πυξίδα για μια κοινή προσπάθεια. Το πρόωρο τέλος της κυβέρνησης Σολτς επιδεινώνει το πρόβλημα. Προς το παρόν δεν είναι σαφές αν η ΕΕ θα επιμείνει στην αυστηρή της πορεία να μην επιτρέψει πλέον νέες μηχανές εσωτερικής καύσης από το 2035 και να επιβάλει πρόστιμα στη βιομηχανία στην πορεία, αν δεν εκπληρώσει τους κλιματικούς στόχους για τις εκπομπές ρύπων.

Οι πολιτικοί θέλουν να προστατεύσουν την αυτοκινητοβιομηχανία από τα πρόστιμα

Στη Γερμανία, ο όμιλος VW θα επηρεαστεί ιδιαίτερα, καθώς εξακολουθεί να πωλεί πάρα πολλούς κινητήρες εσωτερικής καύσης σε σχέση με τους προηγούμενους στόχους. Ως εκ τούτου, οι εμπειρογνώμονες αναμένουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κάνουν σημαντικά καλύτερες προσφορές για την πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2025.

«Οι τιμές μεταξύ των κινητήρων εσωτερικής καύσης και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα εξισωθούν», λέει ο εμπειρογνώμονας αυτοκινήτων Στέφαν Μπράτζελ (Stefan Bratzel). Ωστόσο, αυτό θα γίνει εις βάρος των κερδών των εταιρειών και των προμηθευτών τους, επειδή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λιγότερο κερδοφόρα από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης λόγω των ακριβών μπαταριών. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι ακόμη ανταγωνιστική από αυτή την άποψη.

Η διακομματική πίεση για την προστασία του κλάδου από τα πρόστιμα είναι αντίστοιχα υψηλή. Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, οι υπουργοί πρόεδροι της Κάτω Σαξονίας, της Βαυαρίας και της Βάδης-Βυρτεμβέργης έγραψαν επιστολή προς την Επιτροπή της ΕΕ, με την οποία ζητούσαν την κατάργηση «της τεράστιας εισφοράς υπέρβασης των εκπομπών». Και τούτο διότι τα δισεκατομμύρια που θα οφείλονταν, θα χάνονταν σε εταιρείες που ανταγωνίζονται τους Κινέζους.

Ο ηγέτης του CDU Φρίντριχ Μερτς ζητά μάλιστα να ακυρωθεί η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης που έχει προγραμματιστεί για το 2035. Αντ’ αυτού, ο υποψήφιος καγκελάριος του CDU θέλει περισσότερο «τεχνολογικό άνοιγμα» για την αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό θα επέτρεπε στην αυτοκινητοβιομηχανία να συνεχίσει να πουλάει κινητήρες εσωτερικής καύσης, για παράδειγμα, αν αυτοί κινούνται με συνθετικά παραγόμενα καύσιμα (e-fuels), βιοκαύσιμα ή υδρογόνο.
«Αυτό έχει τα χαρακτηριστικά μιας φανταστικής συζήτησης», πιστεύει ο ειδικός σε θέματα αυτοκινήτων Stefan Bratzel. «Δεν βλέπω το υδρογόνο ή τα συνθετικά καύσιμα να αποκτούν μεγάλη σημασία τα επόμενα χρόνια». Δύσκολα θα είναι δυνατή η παραγωγή των απαραίτητων ποσοτήτων εναλλακτικών καυσίμων σε ανταγωνιστικές τιμές στο ορατό μέλλον.

Ο Bratzel φοβάται ότι η συζήτηση για τις υποτιθέμενες εναλλακτικές λύσεις στην ηλεκτροκίνηση είναι πιο πιθανό να οδηγήσει τον κλάδο στο να παραμείνει κολλημένος στο status quo και να μην επενδύσει αρκετά στο μέλλον. Άλλωστε, οι Γερμανοί δεν πρέπει να καλύψουν την απόσταση από τους νέους ανταγωνιστές τους από την Κίνα και τις ΗΠΑ μόνο όσον αφορά τα συστήματα κίνησης.

Οι νέοι ανταγωνιστές επενδύουν επίσης σημαντικά στην αυτόνομη οδήγηση. Η τεχνολογία αυτή, στην οποία οι υπολογιστές κατευθύνουν το αυτοκίνητο, έχει υποστεί κάποια πλήγματα το 2024- η General Motors έχει διακόψει τις δραστηριότητές της. Όμως, ο ηγέτης της αγοράς Waymo αναπτύσσει σταδιακά τους στόλους ρομποτικών ταξί σε επιχειρηματικό μοντέλο.

Η BMW και η Mercedes θα λανσάρουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα το 2025

Έχει αποπλεύσει το πλοίο για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία; Όχι ακόμα, λένε οι ειδικοί. Οι εγχώριοι κατασκευαστές εξακολουθούν να προηγούνται σε ορισμένες εξελίξεις και ερευνούν τεχνολογίες όπως οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης ή οι κινητήρες τροχών που έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν τη βιομηχανία.

Στα τέλη του 2024, η Mercedes έλαβε την έγκριση να προσφέρει στον πιλότο της αυτοκινητόδρομο ταχύτητες έως 95 χιλιόμετρα την ώρα. Μαζί με την BMW, ο όμιλος είναι ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που προσφέρει στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους ένα σύστημα αυτόματης οδήγησης που απαλλάσσει νομικά τον οδηγό από την ευθύνη.

Ο όμιλος VW παίρνει ανάσα για να κάνει επιτέλους το άλμα στην ηλεκτροκίνηση και την ψηφιοποίηση με τη δεύτερη προσπάθεια. Το 2025, η BMW παρουσιάζει τη «Νέα Τάξη» της και η Mercedes αποκαλύπτει τη «CLA» της.

Τα αυτοκίνητα αυτά θα αποτελέσουν το προοίμιο ολόκληρων οικογενειών μοντέλων με τις οποίες η γερμανική βιομηχανία θα φτάσει τουλάχιστον στο επίπεδο των ματιών των ανταγωνιστών της.

Διαβάστε ακόμη