Υπό κράτηση επ’ αόριστον έχει τεθεί από την αστυνομία της Φινλανδίας το πλήρωμα του δεξαμενόπλοιου Eagle S. Τα 24 μέλη του πληρώματος θεωρούνται ύποπτα για δολιοφθορά στο υποθαλάσσιο καλώδιο Estlink-2 που μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια μεταξύ Φιλανδίας και Εσθονίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του euronews.

Πιο συγκεκριμένα, το Eagle S θεωρείται ύποπτο για την πρόκληση ζημιάς στο καλώδιο Estlink-2 που διέρχεται κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας, καθώς έσυρε την άγκυρά του κατά μήκος του πυθμένα την ημέρα των Χριστουγέννων.

Το υποθαλάσσιο καλώδιο τέθηκε εκτός λειτουργίας στις 25 Δεκεμβρίου. Οι φιλανδικές αρχές υποστηρίζουν ότι τη ζημιά προκάλεσε η άγκυρα του Eagle S, που σερνόταν στο βυθό για δεκάδες χιλιόμετρα. Όπως ανέφεραν οι αρχές, οι άγκυρες δεν βρισκόταν στο πλοίο όταν επιβάστηκαν σε αυτό για έρευνα.

«Κατά τη διάρκεια των ανακρίσεων και των ερευνών, η αστυνομία προσπάθησε να ανακαλύψει ποιος εμπλέκεται στο περιστατικό και ποιος ήταν υπεύθυνος για την πορεία του πλοίου κατά τη διάρκεια του συμβάντος. Κατά συνέπεια, η ελευθερία μετακίνησης οκτώ ατόμων περιορίζεται επί του παρόντος βάσει υποψίας εγκλήματος», δήλωσε η επιθεωρητής Elina Katajamäki από το Εθνικό Γραφείο Ερευνών.

«Ωστόσο, ο αριθμός αυτός ενδέχεται να αλλάξει καθώς οι ακροάσεις συνεχίζονται».

Διακοπή ρεύματος την ημέρα των Χριστουγέννων

Το καλώδιο Estlink-2, το οποίο μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια από τη Φινλανδία στην Εσθονία κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, τέθηκε εκτός λειτουργίας την ημέρα των Χριστουγέννων, αλλά υπήρξε μικρή επίπτωση στην παροχή ρεύματος, ανέφερε ο διαχειριστής του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας της Φινλανδίας, Fingrid.

Το αστυνομικό τμήμα του Ελσίνκι επιβιβάστηκε και κατέσχεσε το Eagle S και το μετέφερε σε λιμάνι στο Πόρβοο μια μέρα αργότερα για τη διεξαγωγή έρευνας.

Το Eagle S φέρει σημαία των Νήσων Κουκ, αλλά έχει περιγραφεί από Φινλανδούς τελωνειακούς και αξιωματούχους της ΕΕ ως μέρος του σκιώδους στόλου των ρωσικών δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αψηφώντας τις διεθνείς κυρώσεις που επιβλήθηκαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Τα γερασμένα πλοία, συχνά με αδιευκρίνιστη ιδιοκτησία, λειτουργούν συνήθως χωρίς ασφάλιση που απαιτεί η δυτική νομοθεσία.

Η χρήση των πλοίων αυτών από τη Ρωσία έχει προκαλέσει ανησυχίες για περιβαλλοντικά ατυχήματα, δεδομένης της ηλικίας τους και της αβέβαιης ασφαλιστικής τους κάλυψης.

Στα τέλη Δεκεμβρίου, ο επικεφαλής του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε δήλωσε ότι μίλησε με τον πρόεδρο της Φινλανδίας Αλεξάντερ Στουμπ και συμφώνησαν ότι “το ΝΑΤΟ θα ενισχύσει τη στρατιωτική του παρουσία στη Βαλτική Θάλασσα”.

Η Φινλανδία, η οποία μοιράζεται σύνορα μήκους 1.340 χιλιομέτρων με τη Ρωσία, εγκατέλειψε την επί δεκαετίες πολιτική της στρατιωτικής ουδετερότητας και εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ το 2023 ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία.

Τον Οκτώβριο του 2023, ως απάντηση σε παρόμοια περιστατικά, το ΝΑΤΟ και οι σύμμαχοί του ανέπτυξαν περισσότερα σκάφη θαλάσσιας περιπολίας, αεροπλάνα ραντάρ μεγάλων αποστάσεων και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε πτήσεις επιτήρησης και αναγνώρισης, ενώ ένας στόλος ναρκαλιευτών στάλθηκε επίσης στην περιοχή.

Μετά από συνάντηση υψηλού επιπέδου για το περιστατικό, ο Στουμπ ανέφερε στο Χ ότι “η κατάσταση είναι υπό έλεγχο. Δεν έχουμε λόγο να ανησυχούμε”, προσθέτοντας ότι η έρευνα συνεχίζεται.

Είπε ότι η Φινλανδία και η Εσθονία ζήτησαν επιπλέον βοήθεια από το ΝΑΤΟ.

Υποψίες για σαμποτάζ

Οι χώρες της περιοχής βρίσκονται σε επιφυλακή μετά από μια σειρά περιστατικών που αφορούν υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς φυσικού αερίου στη Βαλτική Θάλασσα από το 2022.

Δύο καλώδια δεδομένων – το ένα μεταξύ Φινλανδίας και Γερμανίας και το άλλο μεταξύ Λιθουανίας και Σουηδίας – κόπηκαν τον Νοέμβριο.

Ο υπουργός Άμυνας της Γερμανίας δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι έπρεπε να υποθέσουν ότι το περιστατικό ήταν “σαμποτάζ”, αλλά δεν παρείχε αποδείξεις ούτε είπε ποιος μπορεί να ήταν υπεύθυνος.

Και οι αγωγοί Nord Stream που κάποτε μετέφεραν φυσικό αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία υπέστησαν ζημιές από υποθαλάσσιες εκρήξεις τον Σεπτέμβριο του 2022.

Οι αρχές δήλωσαν ότι η αιτία ήταν σαμποτάζ και ξεκίνησαν ποινικές έρευνες.

Το ΝΑΤΟ είχε ήδη ενισχύσει τις περιπολίες κοντά σε υποθαλάσσιες υποδομές μετά το χτύπημα του αγωγού Nord Stream.

Διαβάστε ακόμη