Σε μπούμερανγκ θα μπορούσε να γυρίσει η τακτική των προμηθευτών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας να παραγγέλνουν από τους παραγωγούς ημιαγωγών (τσιπς) ξανά στο «παρά πέντε».
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι γραμμές παραγωγής στην αυτοκινητοβιομηχανία είχαν σταματήσει παγκοσμίως λόγω έλλειψης εξαρτημάτων. Οι κορυφαίοι κατασκευαστές ημιαγωγών προειδοποιούν τώρα για νέες συμφορήσεις. «Θα έχουμε άλλη μια κρίση εφοδιασμού, επειδή ορισμένα τμήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας αγοράζουν με τακτικισμό», προειδοποιεί ο Koυρτ Σίβερς (Kurt Sievers), επικεφαλής του ολλανδικού κατασκευαστή τσιπ NXP.
Με απλά λόγια, αντί να παραγγέλνουν αρκετά νωρίτερα, οι πελάτες παραγγέλνουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Επειδή έτσι εξοικονομούν χρήματα. Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα προς το παρόν, καθώς οι δυνατότητες των κατασκευαστών ημιαγωγών απέχουν πολύ από το να αξιοποιηθούν πλήρως.
Ωστόσο, ο Σίβερς φοβάται ότι αυτό μπορεί να αλλάξει γρήγορα. Οι ημιαγωγοί δεν είναι προϊόντα μαζικής παραγωγής που είναι πάντα διαθέσιμα. Ο Σίβερς επισημαίνει πως «μιλάμε για ένα προϊόν που απαιτεί χρόνο παράδοσης 12 έως 20 εβδομάδων και βασίζεται στις πιο πολύπλοκες διαδικασίες στον κόσμο».
Ο Σίβερς δεν είναι το μόνο κορυφαίο στέλεχος της βιομηχανίας ημιαγωγών που προβλέπει νέες δυσχέρειες στον εφοδιασμό. Ο διευθύνων σύμβουλος της Infineon, Γιόχεν Χάνεμπεκ (Jochen Hanebeck), παραπονιέται ότι «ορισμένοι από τους εμπλεκόμενους» έχουν ήδη ξεχάσει τα μαθήματα που πήραν από την πανδημία. Η εισηγμένη στο DAX εταιρεία με έδρα το Μόναχο είναι ο κορυφαίος προμηθευτής τσιπ για την αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, ενώ η NXP είναι ο δεύτερος νούμερο δύο.
Η αυτοκινητοβιομηχανία θα χάσει 99 δισεκατομμύρια ευρώ
Οι συνέπειες μιας νέας κρίσης εφοδιασμού θα ήταν δραματικές. Αυτό υποδηλώνει η εμπειρία των ετών 2021 έως 2023. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχασε 99 δισεκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, επειδή τα εξαρτήματα ήταν σε ανεπάρκεια κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Αυτό υπολόγισε πρόσφατα η εταιρεία συμβούλων Strategy& σε μελέτη που ανέθεσε η ένωση του κλάδου ZVEI.
Το υψηλό ποσό ήταν αποτέλεσμα των κατασκευαστών που έχασαν τεράστιες πωλήσεις. Το κόστος προμήθειας είχε επίσης αυξηθεί απότομα. Επιπλέον, ήταν μεγάλη η προσπάθεια επανασχεδιασμού των ηλεκτρονικών, ώστε να γίνουν πιο ευέλικτα στην επιλογή των εξαρτημάτων.
Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό: Οι εταιρείες αναγκάστηκαν να συστήσουν τις λεγόμενες ομάδες εργασίας. Αυτές ήταν εκεί για να προμηθεύονται ημιαγωγούς και να διαχειρίζονται τις παραδόσεις. Σύμφωνα με τη μελέτη, αυτό συνοδευόταν από «σημαντικό κόστος». Τα υψηλά αποθέματα κρίσιμων εξαρτημάτων που έπρεπε να δημιουργήσουν οι εταιρείες προκειμένου να διατηρήσουν σε κάποιο βαθμό την παραγωγή ήταν επίσης δαπανηρά.
Οι σύμβουλοι της Strategy& συνιστούν συνεπώς στενή συνεργασία μεταξύ των πελατών και των κατασκευαστών τσιπ: «Ο βελτιωμένος προγραμματισμός της ζήτησης μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην αποφυγή των ελλείψεων».
Οι κατασκευαστές τσιπ επενδύουν σημαντικά λιγότερο
Οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες αγοράς είναι ιδανικές. Ο λόγος είναι πως «συνήθως χρειάζονται τρία έως πέντε χρόνια από το στάδιο του σχεδιασμού έως τη θέση σε λειτουργία μιας νέας μονάδας παραγωγής», αναφέρουν οι συντάκτες της μελέτης. «Το κόστος κυμαίνεται από ένα έως διψήφιο δισεκατομμύριο». Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές τσιπ κατασκευάζουν μόνο όταν πραγματικά αποδίδει.
Ωστόσο, οι προμηθευτές τσιπ μειώνουν σήμερα σημαντικά τις επενδύσεις τους λόγω της επίμονα αδύναμης πορείας των επιχειρήσεων. Η Infineon σχεδιάζει να δαπανήσει περίπου οκτώ τοις εκατό λιγότερα χρήματα για νέο εξοπλισμό και εργοστάσια κατά το τρέχον οικονομικό έτος, το οποίο λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται πλέον μόνο σε 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε σύγκριση με το 2023, η μείωση είναι ακόμη και περίπου 16%.
Η γαλλο-ιταλική ανταγωνίστρια ST Microelectronics, η οποία είναι το νούμερο τρία στην παγκόσμια αγορά τσιπ για την αυτοκινητοβιομηχανία, εξοικονομεί ακόμη περισσότερα χρήματα. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Jean-Marc Chery επένδυσε το τρίτο τρίμηνο του 2024 μόνο τα μισά χρήματα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Εάν η αυτοκινητοβιομηχανία ανακάμψει και πάλι, οι χωρητικότητες θα μπορούσαν επομένως να γίνουν γρήγορα λίγες. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ο Πέτερ Φιντλ (Peter Fintl), ειδικός σε θέματα τσιπ στην εταιρεία συμβούλων Capgemini, θεωρεί επίσης ότι οι φυσικές καταστροφές, οι πόλεμοι και οι νέοι εμπορικοί φραγμοί αποτελούν υποτιμημένους κινδύνους.
Οι ίδιες οι μάρκες αυτοκινήτων γνωρίζουν καλά το πρόβλημα, λέει το αφεντικό της NXP, Σίβερς: «Οι κατασκευαστές έχουν μάθει από την κρίση εφοδιασμού». Αυτό επιβεβαιώνει η Μπάρμπαρα Μπεργκμάιερ (Barbara Bergmeier), μέλος του διοικητικού συμβουλίου του βρετανικού premium προμηθευτή Jaguar Land Rover: «Είμαστε σε διάλογο με τους κατασκευαστές τσιπ σε επίπεδο διοικητικού συμβουλίου». Η ζήτηση προβλέπεται δύο χρόνια νωρίτερα.
Αλλά οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν είναι οι πραγματικοί πελάτες των παραγωγών τσιπ. Αντιθέτως, πωλούν σε προμηθευτές αυτοκινήτων, δηλαδή σε εταιρείες όπως η Bosch, η Brose, η Continental ή η ZF.
Οι προμηθευτές αυτοκινήτων μειώνουν χιλιάδες θέσεις εργασίας
Ωστόσο, οι εταιρείες αυτές αντιμετωπίζουν σοβαρές οικονομικές δυσκολίες και ως εκ τούτου πρέπει να προβούν σε μαζικές εξοικονομήσεις. Ο προμηθευτής αυτοκινήτων Brose, για παράδειγμα, ανακοίνωσε λίγο πριν από τα Χριστούγεννα ότι θα περικόψει 700 θέσεις εργασίας. Η Bosch, η ZF και η Schaeffler χάνουν ακόμη αρκετές χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Αυτή τη στιγμή, κανείς δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να έχει ένα μεγάλο απόθεμα μάρκας, λέει ο διευθυντής της Capgemini Fintl. Το γεγονός ότι οι ημιαγωγοί παραγγέλλονται σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα οφείλεται επίσης στην τρέχουσα κυμαινόμενη δραστηριότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Ωστόσο, ο ηγέτης της αγοράς Bosch πιστεύει ότι οι προειδοποιήσεις των αφεντικών των τσιπ είναι αβάσιμες. Η αυτοκινητοβιομηχανία γενικά και ο κλάδος των προμηθευτών ειδικότερα έχουν διδαχθεί από την «εμπλοκή» των ημιαγωγών κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού ανακοίνωσε η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη. Η αλυσίδα εφοδιασμού είναι πλέον πολύ πιο ανθεκτική, επίσης χάρη στις «πιο μακροπρόθεσμες διαδικασίες παραγγελίας».
Στην Bosch, έμπειρες ομάδες εμπειρογνωμόνων συνεργάζονται στενά με προμηθευτές και πελάτες και παρακολουθούν συνεχώς την κατάσταση στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών. Αυτό είναι απαραίτητο επειδή ορισμένοι ημιαγωγοί μπορεί να περιοριστούν σε περίπτωση περαιτέρω ανάπτυξης, επίσης λόγω της υψηλής ζήτησης από άλλους τομείς της βιομηχανίας. Η Bosch έχει επίσης δημιουργήσει αποθέματα ασφαλείας, σε ορισμένες περιπτώσεις για μεμονωμένους πελάτες. Η Bosch είναι ο μόνος προμηθευτής αυτοκινήτων που κατασκευάζει η ίδια ημιαγωγούς σε μεγάλη κλίμακα.
Μεμονωμένες μάρκες αυτοκινήτων συμμετέχουν επίσης στις επενδύσεις των κατασκευαστών τσιπ. Η Infineon, για παράδειγμα, έχει λάβει προκαταβολές ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για τη νέα παραγωγή τσιπ καρβιδίου πυριτίου με εξοικονόμηση ενέργειας, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Hanebeck.
Μια τέτοια δέσμευση θα αποδώσει καρπούς, υπόσχεται το αφεντικό της NXP, Σίβερς. Όταν τα τσιπ θα είναι και πάλι σε έλλειψη, «εκείνοι που συνεργάζονται στρατηγικά μαζί μας θα προμηθεύονται πρώτοι», είπε.
Διαβάστε ακόμη