Mπορεί η κυβέρνηση συνασπισμού υπό τον Σοσιαλδημοκράτη, Όλαφ Σολτς στη Γερμανία να είναι πλέον παρελθόν μετά την καταψήφισή της στις 16 Δεκεμβρίου 2024 από την Bundestag, αλλά κάθε άλλο παρά δεν πρέπει να παρακολουθεί τις θέσεις του SPD. Και αυτό γιατί το πιο πιθανό σενάριο προβλέπει τη συμμετοχή του στην επόμενη κυβέρνηση υπό το CDU του Φρίντριχ Μερτς μετά τις επερχόμενες, πρόωρες εκλογές στη Γερμανία (23 Φεβρουαρίου 2025).
Οι θέσεις του SPD στη Γερμανία
Κάτι τέτοιο θα σήμαινε πως το SPD -το οποίο υποστηρίζει τη μείωση των τελών μεταφοράς ενέργειας και την μείωση του φόρου για αγορά γερμανικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων-θα έχει λόγο -αν και φυσικά όχι τον πρώτο καθώς όλες οι δημοσκοπήσεις φέρνουν πρώτο το CDU- στο οικονομικό πρόγραμμα της κυβέρνησης που θα σχηματιστεί στο Βερολίνο προς τα τέλη της άνοιξης του 2025.
Ποιες είναι λοιπόν οι θέσεις του SPD; Καταρχάς, θέλει να δώσει ισχυρή ώθηση στις επενδύσεις στη Γερμανία, οι οποίες έχουν μειωθεί έντονα το τελευταίο διάστημα, με μεγάλο αριθμό φορολογικών κινήτρων. Για το σκοπό αυτό, εστιάζει τόσο σε μια πριμοδότηση «Made in Germany» όσο και σε ένα «Ταμείο της Γερμανίας» (Deutschlandfonds) για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις
Το «φρένο του χρέους» πρόκειται επίσης να χαλαρώσει για τις επενδύσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και των κρατιδίων. Επιπλέον, πρόκειται να ενισχυθούν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων που παράγονται στη Γερμανία. «Η Γερμανία χρειάζεται μια δεκαετία βιώσιμης καινοτομίας και επενδύσεων», αναφέρει το πρόγραμμα του κόμματος, σύμφωνα με την Handelsblatt. «Με σαφείς συνθήκες-πλαίσιο και πραγματική ενίσχυση των επενδύσεων, δημιουργούμε ένα περιβάλλον ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις μας», συμπληρώνει.
Το SPD δέχεται τελευταία όλο και περισσότερες επικρίσεις επειδή δεν επέτρεψε περισσότερες επενδύσεις μαζί με το FDP στην παλαιά κυβέρνηση με τα φανάρια. Οι Σοσιαλδημοκράτες θέλουν να υιοθετήσουν και να παρουσιάσουν το προεκλογικό τους πρόγραμμα την Τρίτη.
Στο προεκλογικό του πρόγραμμα, το SPD απορρίπτει τις γενικές φορολογικές μειώσεις για τις επιχειρήσεις, όπως ζητούν το CDU – CSU και το FDP (το οποίο φαίνεται πως οριακά θα μπορούσε να κατορθώσει να μπει στην επόμενη ομοσπονδιακή βουλή) λόγω της υποτονικής οικονομίας. Αντ’ αυτού, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να λάβουν πιο στοχευμένη βοήθεια.
«Κάθε επένδυση επιχείρησης ή επιχείρησης σε μηχανήματα και εξοπλισμό (από τις λεγόμενες επενδύσεις εξοπλισμού) πρέπει να επιδοτείται άμεσα και απλά με το δέκα τοις εκατό της τιμής αγοράς μέσω επιστροφής φόρου», αναφέρει για την πριμοδότηση επενδύσεων “Made in Germany”. «Θέλουμε το «Made in Germany» να παραμείνει παγκόσμιος ηγέτης στις τεχνολογίες του 21ου αιώνα».
Οι ατομικές επιχειρήσεις πρόκειται επίσης να απαλλαγούν από τα επενδυτικά βάρη, σύμφωνα με το πρόγραμμα του SPD. Επιπλέον, πρόκειται να εισαχθεί μια ανεξάρτητη νομική μορφή με τη μορφή της «εταιρείας με δεσμευμένα περιουσιακά στοιχεία», η οποία θα διευκολύνει τη διαδοχή στις (οικογενειακές) μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Ένα γερμανικό ταμείο, το οποίο είχε ήδη ανακοινώσει ο Σολτς, προορίζεται να κινητοποιήσει δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια σε μεγάλη κλίμακα προκειμένου να ενισχυθούν οι επενδύσεις σε τομείς όπως τα δίκτυα ηλεκτρισμού και θέρμανσης, το δίκτυο υδρογόνου, οι σταθμοί ηλεκτρικής φόρτισης και η κατασκευή κατοικιών.
Το «Ταμείο της Γερμανίας» πρόκειται να προικοδοτηθεί αρχικά με 100 δισεκατομμύρια ευρώ και να λειτουργήσει εντός των κανόνων του φρένου χρέους. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω χρηματοπιστωτικών συναλλαγών στις οποίες η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επενδύει σε εταιρείες με κεφάλαια εκκίνησης ή παρέχει δάνεια.
Ταυτόχρονα, το «Ταμείο της Γερμανίας» θα πρέπει να είναι σε θέση να αντλεί ιδιωτικά κεφάλαια. «Μεγάλοι θεσμικοί επενδυτές, όπως ασφαλιστικές εταιρείες ή συνταξιοδοτικά ταμεία, μπορούν επίσης να επενδύσουν σε αυτές τις εταιρείες και οργανισμούς», αναφέρεται. «Αυτό θέτει τις μελλοντικές επενδύσεις σε ευρείς ώμους και ενεργοποιεί τα ιδιωτικά κεφάλαια», σύμφωνα με το SPD.
Το SPD απορρίπτει την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας. Σε περίπτωση επανεκλογής του, θέλει επίσης να μεταρρυθμίσει το «φρένο χρέους» (κάτι που δεν έχει αποκλείσει ο Μερτς του CDU, αν και το πρόγραμμα του κόμματος το υπερασπίζει), ώστε να δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες για επενδύσεις: «Εκτός από την εισαγωγή εξαιρέσεων για σημαντικές μελλοντικές επενδύσεις, είμαστε υπέρ ενός πιο ευέλικτου σχεδιασμού του ίδιου του κανόνα για το έλλειμμα. Τα ομόσπονδα κρατίδια θα πρέπει να έχουν επιλογές δανεισμού», αναφέρεται στο σχέδιο προγράμματος του SPD.
Σχέδιο του SPD για το ενεργειακό κόστος
Το SPD θέλει επίσης να μειώσει το ενεργειακό κόστος. Τα τέλη για το δίκτυο μεταφοράς στη Γερμανία πρόκειται να περιοριστούν στα τρία λεπτά ανά κιλοβατώρα «το συντομότερο δυνατό». Αυτό αποσκοπεί στο να μειωθεί στο μισό η σημερινή επιβάρυνση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κατά μέσο όρο σε αυτό το σημείο. «Μια μεγαλύτερη ομάδα» ιδιαίτερα ενεργοβόρων επιχειρήσεων θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να επωφεληθεί από τα μειωμένα τέλη δικτύου.
Η Κομισιόν θα πρέπει να δώσει τη δυνατότητα στην επεξεργασία γυαλιού και σε άλλα τμήματα της χημικής βιομηχανίας και στην παραγωγή κυψελών μπαταριών να επωφεληθούν από την ελάφρυνση που παρέχει η λεγόμενη αντιστάθμιση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας.
Το SPD θέλει επίσης να κάνει περισσότερα για να δώσει κίνητρα για την αγορά γερμανικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο μέλλον. Για το σκοπό αυτό, πρόκειται να υπάρξει προσωρινή έκπτωση φόρου για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που παράγεται στη Γερμανία.
«Αυτό είναι απλό και εύκολο στην εφαρμογή του: αγοράστε το, δηλώστε το στη φορολογική σας δήλωση και λάβετε την επιδότηση απευθείας στο λογαριασμό σας», αναφέρει το προεκλογικό πρόγραμμα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να παρουσιάσει μια αντίστοιχη πρωτοβουλία για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση σε σύντομο χρονικό διάστημα ή να εγκρίνει μια τέτοια γερμανική λύση.
Το SPD θέλει επίσης καλύτερους όρους απόσβεσης και αλλαγές στη φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η απαλλαγή από τον φόρο αυτοκινήτων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα παραταθεί μέχρι το 2035. Το SPD δεσμεύεται επίσης -αν και σε γενικές γραμμές- για την ταχύτερη μείωση της γραφειοκρατίας, θέλει να βελτιώσει τη χρηματοδότηση της έρευνας και να προωθήσει την οικονομία του υδρογόνου ενόψει των κλιματικών στόχων.
Διαβάστε ακόμη