ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ © 123rf

Bosch: Τι σηματοδοτούν οι επιπλέον απολύσεις για τη γερμανική βιομηχανία

Άλλος ένας κρίκος στην αλυσίδα της κρίσης της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ραγίζει: o λόγος για την Bosch, η οποία θέλει να περικόψει περισσότερες θέσεις εργασίας από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί. Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία την περασμένη Παρασκευή, εκτός από τις ήδη ανακοινωθείσες περικοπές θέσεων εργασίας, πρόκειται να περικοπούν επιπλέον 5.500 θέσεις εργασίας στον τομέα κινητικότητας της εταιρείας, οι περισσότερες από αυτές στη Γερμανία.

Ο τομέας λογισμικού, στον οποίο αναπτύσσονται τεχνολογίες για την αυτοματοποιημένη οδήγηση, θα πληγεί ιδιαίτερα σκληρά. Ο τομέας αυτός θα αντιπροσωπεύει 3.500 περικοπές θέσεων εργασίας έως το 2027, οι μισές από τις οποίες θα γίνουν στη Γερμανία. Ωστόσο, η εταιρεία δεν θέλει οι μειώσεις στον τομέα του λογισμικού να εκληφθούν ως απομάκρυνση από την αυτοματοποιημένη οδήγηση. Αντιθέτως, η Bosch συγχωνεύει τώρα τμήματα ανάπτυξης. «Απομακρυνόμαστε από την προσέγγιση της παράλληλης ανάπτυξης», δήλωσε εκπρόσωπος. Προηγουμένως, υπήρχαν διαφορετικές ομάδες για τα επίπεδα αυτοματοποιημένης οδήγησης 3 και 4, αλλά τώρα τα επίπεδα δεν θα αναπτύσσονται πλέον ταυτόχρονα, αλλά το ένα μετά το άλλο.

Η Bosch δικαιολογεί τις περικοπές θέσεων εργασίας με τη σημαντική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. «Η αγορά της μελλοντικής τεχνολογίας εξελίσσεται διαφορετικά από ό,τι αρχικά αναμενόταν», ανακοίνωσε τώρα η εταιρεία. Πολλά έργα σε αυτόν τον επιχειρηματικό τομέα αναβάλλονται ή ακυρώνονται επί του παρόντος από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων», συμπλήρωσε.

Η κατάσταση των παραγγελιών είναι αδύναμη

Η λήψη παραγγελιών για την αυτοματοποιημένη οδήγηση ήταν εξαιρετικά αδύναμη πρόσφατα και στον ανταγωνιστή Continental. «Πρέπει να προσαρμόσουμε τις δομές μας στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον της αγοράς και να μειώσουμε διαρκώς το κόστος, προκειμένου να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας και να τοποθετηθούμε για το μέλλον», δήλωσε ο Stephan Hölzl, οικονομικός διευθυντής του τμήματος Cross-Domain Computing Solutions, στο οποίο είναι ενταγμένη η ανάπτυξη της αυτοματοποιημένης οδήγησης. Οι περικοπές θέσεων εργασίας θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν «κοινωνικά υπεύθυνες».

Σε εκδήλωση νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Hartung τόνισε ότι ο όμιλος προσπαθεί να διασφαλίσει ότι δεν θα φύγουν από την εταιρεία οι λάθος άνθρωποι. Ωστόσο, η οικονομική πίεση στον κατατρεγμένο από την κρίση κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι πλέον προφανώς τόσο μεγάλη που η Bosch πρέπει επίσης να περιορίσει τους μελλοντικούς τομείς της.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Tagesspiegel» πριν από μερικές εβδομάδες, ο Hartung παραδέχθηκε ότι ο Όμιλος δεν θα επιτύχει τους οικονομικούς του στόχους μέχρι το 2024. Ως εκ τούτου, η εταιρεία είχε ήδη ανακοινώσει την άνοιξη ότι σκόπευε να περικόψει συνολικά 7.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Με τα σχέδια που ανακοινώθηκαν σήμερα, το συνολικό πρόγραμμα περικοπών ανέρχεται επομένως σε 12.500 θέσεις εργασίας.

Τα σχέδια περικοπών που ανακοινώθηκαν την Παρασκευή, τα οποία έρχονται να προστεθούν στις προηγούμενες ανακοινώσεις, έγιναν δεκτά με επικρίσεις από τους εργαζόμενους. «Η ανακοίνωση της εταιρείας για μείωση του προσωπικού σε αυτόν τον βαθμό αποτελεί χαστούκι για τους εργαζόμενους», δήλωσε ο πρόεδρος του Γενικού Συμβουλίου Εργασίας Frank Sell, ο οποίος είναι επίσης αναπληρωτής πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου. «Αυτό θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική ειρήνη εντός της εταιρείας. Θα οργανώσουμε τώρα την αντίθεσή μας σε αυτά τα σχέδια σε όλα τα επίπεδα».

Εκτός από την επιχείρηση λογισμικού, ο παραδοσιακός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας επηρεάζεται επίσης από τις περικοπές. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, αυτό ισχύει για την επιχείρηση τιμονιού. Στο Schwäbisch Gmünd πρόκειται να περικοπούν 1.300 θέσεις εργασίας μεταξύ 2027 και 2032. Πρόκειται για μία στις τρεις θέσεις εργασίας στο εκεί εργοστάσιο. Ο όμιλος foundation περικόπτει επίσης 750 θέσεις εργασίας στο εργοστάσιο του Hildesheim, όπου κατασκευάζονται εξαρτήματα για την ηλεκτροκίνηση. Από αυτές, οι 600 αναμένεται να χαθούν μέχρι το τέλος του 2026.

Η Bosch δεν είναι μόνη της στις οικονομικές της δυσκολίες. Για παράδειγμα, το διοικητικό συμβούλιο της VW σχεδιάζει να κλείσει τρία εργοστάσια της μάρκας Volkswagen στη Γερμανία λόγω της αδύναμης ζήτησης. Αρκετές χιλιάδες θέσεις εργασίας διακυβεύονται. Αυτό επηρεάζει ιδιαίτερα τους προμηθευτές, καθώς έως και το 70% ενός αυτοκινήτου αποτελείται από εξαρτήματα που παρέχονται.

Η Schaeffler σχεδιάζει επίσης την περικοπή χιλιάδων θέσεων εργασίας. Το αφεντικό της ZF, Holger Klein, σχεδιάζει να περικόψει έως και 14.000 θέσεις εργασίας στη Γερμανία και, όπως και η Schaeffler, θέλει επίσης να κλείσει εγκαταστάσεις. Συγκριτικά, οι περικοπές θέσεων εργασίας στον πολύ μεγαλύτερο όμιλο Bosch εξακολουθούν να είναι μέτριες.

Η κατάσταση είναι πιο ζοφερή για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της βιομηχανικής ένωσης γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, VDA, τα δύο τρίτα των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα παραπονιούνται για πολύ λίγες παραγγελίες. Οι προοπτικές για το 2025 είναι επίσης κακές. Μόνο το 17% αναμένει ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί, ενώ το 38% αναμένει ότι θα χειροτερέψει ακόμη περισσότερο. Οι υπόλοιποι αναμένουν στασιμότητα.

Ο μετασχηματισμός επιβαρύνει τους προμηθευτές

Οι μεσαίου μεγέθους εταιρείες, όπως οι Elring Klinger, Mahle και Mann+Hummel, αγωνίζονται ακόμη περισσότερο από τους πολύ μεγάλους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι μικροί προμηθευτές με εναλλάξιμες σειρές προϊόντων πλήττονται περισσότερο.

Ο υποτονικός μετασχηματισμός αποτελεί πρόβλημα ιδίως για τους προμηθευτές, καθώς μόλις και μετά βίας κερδίζουν χρήματα από τις επενδύσεις τους στην ηλεκτροκίνηση. Η Bosch έχει επενδύσει μεταξύ πέντε και επτά δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο τα τελευταία δέκα χρόνια.

Από την άλλη πλευρά, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ζητούν να διατηρηθεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα η παραγωγή εξαρτημάτων του κινητήρα εσωτερικής καύσης, η οποία στην πραγματικότητα καταργείται σταδιακά. Εκτός από την πτώση των περιθωρίων κέρδους, υπάρχει πλέον έλλειψη χρημάτων για επενδύσεις. Τα προβλήματα ποιότητας και ο αυξανόμενος αριθμός ανακλήσεων είναι επίσης συνέπεια.

Στάσιμη παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αναμένει η Bosch φέτος

Τα προβλήματα του κλάδου είναι πολλαπλά, πέρα από την παραπαίουσα μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Πρώτον, η ζήτηση μειώνεται εδώ και χρόνια και οι αγορές στην Ευρώπη είναι κορεσμένες. Η Bosch αναμένει ότι η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων θα παραμείνει στάσιμη στα 93 εκατομμύρια οχήματα φέτος. Δεν διαφαίνεται σχεδόν καμία βελτίωση στον ορίζοντα, δήλωσε πρόσφατα ο Hartung. Κάθε εταιρεία πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτό

Οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές τους κατάφεραν να αναπτυχθούν κυρίως στην Κίνα και τις ΗΠΑ. Ωστόσο, επιτρέπουν όλο και λιγότερες εξαγωγές στη χώρα. Η βιομηχανία δημιουργεί επομένως όλο και περισσότερη παραγωγική ικανότητα στο εξωτερικό, ενώ τα γερμανικά εργοστάσια στερούνται πελατών. «Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι ανταγωνιστική, αλλά η Γερμανία δεν είναι», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Continental Olaf Schick σε πρόσφατη συνέντευξή του στην Handelsblatt.

Αναζητηση στο energygame.gr