Πλήγμα στην κορυφαία χημική βιομηχανία στον κόσμο -την BASF – έχει φέρει η κρίση στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και ιδίως στο σκέλος της που αφορά στην παραγωγή EV. Και αυτό γιατί η BASF προμηθεύει με χημικά προϊόντα την αυτοκινητοβιομηχανία και καθώς παραπάιει η τελευταία -όπως φαίνεται και από διαφαινόμενο λουκέτο σε 3 εργοστάσια της Volkswagen στη Γερμανία- συμπαρασέρνει και τη χημική βιομηχανία.

Την ίδια ώρα, το αγκομαχητό της κινεζικής οικονομίας επιδεινώνει τις οικονομικές του γερμανικού κολοσσού. Aν και η μεγαλύτερη εταιρεία χημικών στον κόσμο κατάφερε να βελτιώσει τα προσαρμοσμένα κέρδη της κατά το προηγούμενο τρίμηνο, η διοίκηση δεν αναμένει πλέον περαιτέρω δυναμική για το 2024. Τελικά, μόνο το κατώτερο άκρο του εύρους των προβλέψεων για τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη είναι πιθανό να επιτευχθεί, ανακοίνωσε η εταιρεία την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου.

Η BASF είχε προβλέψει προσαρμοσμένο EBITDA 8,0 έως 8,6 δισ. ευρώ για το 2024. Οι αναλυτές θεωρούν ότι αυτό είναι φιλόδοξο και αμφιβάλλουν ότι η εταιρεία θα επιτύχει το χαμηλότερο άκρο. Προς το παρόν υποθέτουν κατά μέσο όρο 7,8 δισ. ευρώ.

Στο κόκκινο η τιμή της μετοχής της BASF

Η Baader Bank αναμένει περαιτέρω διόρθωση των εκτιμήσεων. Υπέρ αυτού συνηγορούν τα αδύναμα οικονομικά στοιχεία και οι κακές προοπτικές άλλων χημικών εταιρειών.

Ωστόσο, η BASF ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των αναλυτών κατά το τρίτο τρίμηνο, σημειώνει η Handelsblatt. Τα προσαρμοσμένα κέρδη αυξήθηκαν κατά 5% σε 1,62 δισ. ευρώ. Με 15,7 δισεκατομμύρια ευρώ, οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα καλά επίπεδα του προηγούμενου έτους. Η μετοχή υποχώρησε περισσότερο από 1% στα 44,75 ευρώ το απόγευμα στη Φρανκφούρτη.

Στις πρόσφατα καθορισμένες βασικές δραστηριότητες της BASF, συνεχίστηκε η «θετική δυναμική των κερδών», δήλωσε ο CEO, Markus Kamieth. Ωστόσο, ο αντίθετος άνεμος για τον όμιλο στο σύνολό του είναι ισχυρός. Υπήρξε πτώση των κερδών στον τομέα της γεωργίας.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η BASF είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές υλικών και χημικών ουσιών για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία σήμερα παλεύει με μεγάλα προβλήματα παγκοσμίως, ιδίως στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Σχεδόν το 20 % του κύκλου εργασιών του Ομίλου σχετίζεται με την αυτοκινητοβιομηχανία. Και «προς το παρόν, οι ενδείξεις για την αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της δεν είναι πολύ θετικές», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Markus Kamieth. «Δεν περιμένουμε να υπάρξει ανάκαμψη κατά το τέταρτο τρίμηνο». Σύμφωνα με τον όμιλο, πολλοί κατασκευαστές αναβάλλουν την παρουσίαση νέων μοντέλων και μειώνουν την παραγωγή.

Ο Kamieth εξήγησε ότι πρόκειται για ένα παγκόσμιο φαινόμενο, με τις πωλήσεις αυτοκινήτων να μειώνονται ακόμη και στην Κίνα. Ο όμιλος επηρεάζεται ιδιαίτερα από την κρίση στον τομέα των τεχνολογιών επιφανειών. Εκεί είναι συγκεντρωμένες οι δραστηριότητες με καταλυτικούς μετατροπείς οχημάτων, χρώματα και υλικά μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η BASF έχει ήδη εγκαταλείψει τις προηγούμενες φιλοδοξίες της στον ακόμη ανώριμου τομέα των καθόδων μπαταριών και έχει αναστείλει τις επενδύσεις σε νέες μονάδες στη Βόρεια Αμερική, για παράδειγμα. Η πτώση στους καταλύτες για κινητήρες εσωτερικής καύσης ήταν πιο δραματική, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά ένα τέταρτο το δεύτερο τρίμηνο.

Σε ολόκληρο τον Όμιλο, οι ευρωπαϊκές δραστηριότητες της BASF είχαν ακόμη καλές επιδόσεις κατά το τρίτο τρίμηνο. Εδώ, ο Όμιλος κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων κατά σχεδόν 5%. Η κατάσταση ήταν διαφορετική στην Κίνα, μία από τις κύριες αγορές της εταιρείας. Οι πωλήσεις στην ευρύτερη περιοχή της Κίνας μειώθηκαν κατά 10,5%.

Η BASF δέχεται πιέσεις από διάφορες πλευρές στην Κίνα: η οικονομία εκεί δεν ανεβάζει ταχύτητα και η βιομηχανική ζήτηση είναι αντίστοιχα αδύναμη. Ο Όμιλος κατέγραψε πάντως αύξηση των όγκων πωλήσεων στη χώρα. Ωστόσο, αυτό δεν είχε θετικό αντίκτυπο στα κέρδη.

Ο CEO Kamieth σχεδιάζει αναδιοργάνωση του Ομίλου

Οι εταιρείες χημικών προϊόντων βρίσκονται σε έναν σκληρό πόλεμο τιμών στην Κίνα, ο οποίος οδηγείται κυρίως από τους τοπικούς κατασκευαστές λόγω των υψηλών πλεονασμάτων. Η BASF αναφέρει μειώσεις τιμών σε όλους σχεδόν τους τομείς. Εκτός Κίνας, η πίεση των τιμών είναι υψηλή σε μεμονωμένους τομείς, αλλά έχει μειωθεί κάπως συνολικά.

Η BASF έχει μεγάλες φιλοδοξίες στην Κίνα και επί του παρόντος κατασκευάζει μια νέα μονάδα Verbund στα νότια της χώρας με κόστος περίπου 10 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι πρώτες εγκαταστάσεις έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία και το τεράστιο εργοστάσιο θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό το αργότερο μέχρι το 2028.

Ο Kamieth, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας από τον Απρίλιο, ανακοίνωσε μια συνολική αναδιοργάνωση του ομίλου πριν από λίγο περισσότερο από ένα μήνα, προκειμένου να επαναφέρει τον χημικό κολοσσό σε τροχιά. Ορισμένες επιχειρηματικές μονάδες πρόκειται να πωληθούν ή να εισαχθούν στο χρηματιστήριο. Οι μέτοχοι πρέπει επίσης να είναι προετοιμασμένοι για μια σημαντική μείωση του μερίσματος.

Η νέα βασική επιχειρηματική δραστηριότητα του CEO Kamieth περιλαμβάνει όλα τα τμήματα που ανήκουν στην έννοια Verbund, δηλαδή εγκαταστάσεις παραγωγής που είναι στενά δικτυωμένες μεταξύ τους. Αυτό δεν περιλαμβάνει προϊόντα φυτοπροστασίας και σπόρους, χρώματα και βερνίκια ή υλικά μπαταρίας.

Η Kamieth θέλει να εισαγάγει τη γεωργική δραστηριότητα στο χρηματιστήριο, αλλά θέλει να κρατήσει την πλειοψηφία της. Το μέλλον των άλλων δύο αυτόνομων επιχειρήσεων είναι ακόμη ανοιχτό- θα μπορούσαν επίσης να πωληθούν.

Υπάρχουν επίσης διάφορα προγράμματα αποταμίευσης. Τον περασμένο Φεβρουάριο, η BASF ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μειώσει το κόστος κατά 1,1 δισ. ευρώ ετησίως έως το 2026. Μέχρι το τέλος του 2024, η εταιρεία αναμένει συνεχή εξοικονόμηση κόστους άνω των 800 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως και σχετικές εφάπαξ δαπάνες ύψους περίπου 550 εκατομμυρίων ευρώ.

Η BASF εξετάζει το κλείσιμο και άλλων μονάδων στην κύρια εγκατάστασή της στο Ludwigshafen και θέλει να μειώσει περαιτέρω το κόστος. Η εγκατάσταση βρίσκεται στο κόκκινο εδώ και αρκετά χρόνια λόγω της αδύναμης ζήτησης και του υψηλού κόστους προσωπικού και ενέργειας.

Ωστόσο, το μεγάλο σοκ για τους εργαζόμενους εκεί δεν επήλθε προς το παρόν όταν ο Kamieth παρουσίασε την ανάλυση της μελλοντικής βιωσιμότητας του εργοστασίου Ludwigshafen στα τέλη Σεπτεμβρίου. Περίπου το 80 % των εγκαταστάσεων εκεί χαρακτηρίζονται ως κατάλληλες για το μέλλον. Το αφεντικό της BASF περιέγραψε την τοποθεσία ως «θεμελιωδώς υγιή».

Παρ’ όλα αυτά, εκτός από την κατάργηση μικρότερων μονάδων, θα υπάρξουν και περαιτέρω περικοπές στο προσωπικό. Εκτός από το παγκόσμιο πρόγραμμα εξοικονόμησης, το κόστος στο Ludwigshafen πρόκειται να μειωθεί κατά ένα επιπλέον δισεκατομμύριο. Τις τελευταίες ημέρες, οι μονάδες του εργοταξίου ενημερώθηκαν για τη συνεισφορά που θα πρέπει να καταβάλουν σε αυτό μέχρι το τέλος του 2026.

Αν και η BASF δεν παρείχε λεπτομέρειες, έγινε γνωστό πως η διοίκηση θα τις διαπραγματευτεί με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.

Ο Kamieth δήλωσε την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου ότι ο προγραμματισμένος όγκος εξοικονόμησης περιλαμβάνει μια «σημαντική συνεισφορά από το κόστος προσωπικού». Στη συνάντηση στρατηγικής στα τέλη Σεπτεμβρίου, η διοίκηση είχε εκφράσει τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσει να εφαρμόσει το πρόγραμμα εξοικονόμησης στο Ludwigshafen χωρίς σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας.

Ο Kamieth σχεδιάζει άλλη μια καινοτομία: το επόμενο έτος, η BASF θα πραγματοποιήσει την ετήσια γενική συνέλευσή της εικονικά. Αυτό είναι πιθανό να επικριθεί από επενδυτικές εταιρείες και μετόχους. Είχαν επαινέσει την εταιρεία για τη συνέχιση της διενέργειας προσωπικών συνεδριάσεων – σε αντίθεση με πολλές εταιρείες του DAX.

Ωστόσο, ο Kamieth υποσχέθηκε μια διαδραστική μορφή στην οποία οι μέτοχοι θα μπορούν να υποβάλλουν ερωτήσεις και σχόλια στην εικονική αίθουσα και η διοίκηση θα είναι επίσης διαθέσιμη για να απαντήσει σε ερωτήσεις. Εάν η εμπειρία είναι κακή, η εταιρεία θα μπορούσε επίσης να επιστρέψει στη μορφή πρόσωπο με πρόσωπο μετά το 2025.

Διαβάστε ακόμη