Η κυβέρνηση της Κύπρου προσπαθεί να πείσει την Ευρωπαϊκή Ένωση να μην πάρει πίσω τα 68,6 εκατ. ευρώ που εκταμιεύθηκαν (σε σύνολο επιδότησης 101 εκατ. ευρώ) για το αμφιλεγόμενο έργο του Τερματικού LNG στο Βασιλικό, αλλά φαίνεται ότι… βρίσκει τοίχο. Αυτό αναφέρουν οι πληροφορίες της εφημερίδας «Φιλελεύθερος», σύμφωνα με τις οποίες δεν έχουν καρποφορήσει οι προσπάθειες του Υπουργείου Ενέργειας τους τελευταίους μήνες να πείσει την CINEA (European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency) να μην επιμείνει σε επιστροφή από την Κυπριακή Δημοκρατία της επιδότησης. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, η CINEA απάντησε πρόσφατα ότι η αιτιολόγηση που της απέστειλαν πρόσφατα οι κυπριακές αρχές δεν προσέφερε τίποτε νέο ή ουσιαστικό ώστε να μεταπείσουν την Υπηρεσία και κατ’ επέκταση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μην επιμείνουν σε ανάκληση της χορηγίας. Συνεπώς, η αρχική απόφαση για επιστροφή των χρημάτων που έγινε γνωστή το καλοκαίρι και συνέπεσε με τις πληροφορίες ότι οι εισαγγελικές αρχές της ΕΕ ξεκίνησαν έρευνα για το έργο στο Βασιλικό δεν έχει ανακληθεί.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση θα καταβάλει νέα προσπάθεια να καταθέσει στον CINEA πιο ισχυρή επιχειρηματολογία, με την ελπίδα να την κάνει να αλλάξει γνώμη, όμως οι πιθανότητες είναι μικρές.
Όπως υπενθυμίζει ο «Φιλελεύθερος», τον Ιούλιο του 2024 έγινε γνωστό ότι η ΕΕ και ειδικότερα η CINEA είχαν ζητήσει από τις κυπριακές αρχές να επιστρέψουν το σύνολο του ποσού που είχε δοθεί ως χορηγία για την κατασκευή του τερματικού στο Βασιλικό από την ΕΤΥΦΑ. Η απόφαση οφειλόταν στις επιβεβαιωμένες πληροφορίες που τέθηκαν εις γνώση της CINEA και του Ελεγκτικού Συνεδρίου της ΕΕ για παρατυπίες και παρανομίες στη διαδικασία κατακύρωσης της προσφοράς για το τερματικό σε κοινοπραξία με την κινεζική CPP.
Ειδικότερα, οι ευρωπαϊκές Αρχές επιβεβαίωσαν με δική τους αξιολόγηση των πεπραγμένων την αρχική θέση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας της Κύπρου ότι η βαθμολογία που πήρε η κοινοπραξία υπό τη CPP ήταν κάτω από το ελάχιστο απαιτούμενο και θα έπρεπε να οδηγήσει σε αποκλεισμό της από τον διαγωνισμό. Εξετάστηκε επίσης και φαίνεται να επιβεβαιώθηκε ότι μία εταιρεία της κοινοπραξίας δεν είχε τα απαιτούμενα χρόνια εμπειρίας, ενώ παράτυπη θεωρήθηκε και η αύξηση κατά 25 εκατ. της αξίας του συμβολαίου, με επίκληση των ανατροπών που προκλήθηκαν στο διεθνές εμπόριο την περίοδο της πανδημίας.
Ως γνωστόν το έργο δεν ολοκληρώθηκε, η σύμβαση με την CPP λύθηκε και η Κυπριακή κυβέρνηση βρίσκεται σε διαιτησία με τους Κινέζους, ενώ αναζητά παράλληλα τρόπους να επανεκκινήσει το έργο -με άλλο εργολάβο- και να περατωθούν οι εργασίες για την κατασκευή της προβλήτας στο Βασιλικό. Παράλληλα, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις της Λευκωσίας με την κινεζική κοινοπραξία επήλθε συμφωνία για την παράδοση του FSRU «Προμηθέας», δηλαδή του ειδικού δεξαμενόπλοιου που θα αποτελέσει την «καρδιά» της υποδομής και βρισκόταν μέχρι τώρα υπό «ομηρία» στη Σαγκάη. Όπως δήλωσε προ ημερών ενώπιον της Βουλής ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου, η συμφωνία θα υλοποιηθεί σε διάστημα 60 ημερών. Για να γίνει η παραλαβή του πλοίου από τις κυπριακές αρχές, θα πρέπει να προηγηθούν κάποιες ενέργειες και από τις δυο πλευρές, όπως πιστοποιήσεις. Όσον αφορά στις χερσαίες υποδομές, η ΕΤΥΦΑ ζήτησε προσφορές για εξεύρεση συμβούλου που εξειδικεύεται σε ολοκλήρωση ημιτελών υποδομών, με τη διαδικασία να ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες. Ο Σύμβουλος θα συνδράμει την ΕΤΥΦΑ για την ετοιμασία των εγγράφων για την προκήρυξη προσφορών για την ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό.
Διαβάστε ακόμη