Η Ευρωπαϊκή Ένωση, βιαζόμενη να αναπτύξει έναν μηχανισμό κοινών αγορών ύψους 9 εκατομμυρίων ευρώ για κρίσιμα ορυκτά και ενέργεια, επιλέγει μεταξύ οκτώ υποψηφίων που διεκδικούν την ανάπτυξη της πλατφόρμας, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.Η λογική της ΕΕ για τη συγκέντρωση παραγγελιών αγοράς είναι ότι αυτό θα δώσει στους συμμετέχοντες μεγαλύτερη ισχύ για την επίτευξη πιο ευνοϊκών συμφωνιών και τιμών για κρίσιμα ορυκτά, απαραίτητα για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, σε αγορές που είναι λεπτές και αδιαφανείς, συχνά κυριαρχούμενες από την Κίνα.

Η ΕΕ σκοπεύει να υπογράψει σύμβαση μέχρι το τέλος του έτους και να ξεκινήσει την ανάπτυξη τμημάτων της πλατφόρμας για μεμονωμένα προϊόντα στις αρχές του επόμενου έτους, ανέφερε πηγή της ΕΕ που δεν επιθυμεί να κατονομαστεί. Ο νικητής του διαγωνισμού θα λάβει περίπου 9 εκατομμύρια ευρώ για την εγκατάσταση και παράδοση της πλατφόρμας στην ΕΕ, σύμφωνα με έγγραφα που είδε το Reuters. Οι οκτώ υποψήφιοι περιλαμβάνουν μεγάλες συμβουλευτικές εταιρείες, όπως η Deloitte και η PricewaterhouseCoopers (PwC), οι οποίες αρνήθηκαν να σχολιάσουν. Η γερμανική Metalshub και η Enmacc υπέβαλαν κοινή προσφορά, λέγοντας στο Reuters ότι προτείνουν τη χρήση των υπαρχουσών εμπορικών πλατφορμών τους για μέταλλα και ενέργεια για το έργο της ΕΕ.

Η βιομηχανία υποστηρίζει το εγχείρημα της ΕΕ

Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Johanna Bernsel, δήλωσε ότι μια ηλεκτρονική διαβούλευση με 66 απαντήσεις έδειξε την υποστήριξη της βιομηχανίας για την πρωτοβουλία. «Συνολικά, η έρευνα αποκάλυψε ευρεία υποστήριξη για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συγκέντρωσης ζήτησης και αντιστοίχισης για στρατηγικές πρώτες ύλες.» Οι αξιωματούχοι της ΕΕ βιάζονται να αναπτύξουν την πρωτοβουλία, ένα βασικό στοιχείο του νόμου της ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA), υπό την εντολή της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανέφερε μια άλλη πηγή. Ο νόμος CRMA, που τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο, στοχεύει στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και επεξεργασίας κρίσιμων ορυκτών, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτηση από την Κίνα.

Ορισμένοι δυνητικοί χρήστες, ωστόσο, λένε ότι έχουν ήδη έτοιμες εφοδιαστικές αλυσίδες για βασικές εισροές όπως το λίθιο και το κοβάλτιο για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων. «Οι μεγαλύτερες εταιρείες που έχουν ήδη δημιουργήσει τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους για κρίσιμες πρώτες ύλες, όπως οι πρώτες ύλες για μπαταρίες, είναι απίθανο να χρησιμοποιήσουν αυτή την πλατφόρμα», δήλωσε ο Karol Bednarek, σύμβουλος πρώτων υλών του γερμανικού συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανίας VDA. Ωστόσο, η πλατφόρμα μπορεί να είναι χρήσιμη για την προμήθεια υλικών πιστοποιημένων ως βιώσιμα ή για εξειδικευμένα υλικά, όπως το γερμάνιο και το γάλλιο, πρόσθεσε.

Η ισπανική ένωση προμηθευτών αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε ότι η πρωτοβουλία της ΕΕ είναι θετική, αλλά έχει και πιθανούς κινδύνους. «Οι προμηθευτές αυτοκινήτων συνήθως προμηθεύονται επεξεργασμένες πρώτες ύλες συγκεκριμένων προδιαγραφών που απαιτούν πιστοποίηση, κάτι που καθιστά πιο δύσκολη τη συγκέντρωση της ζήτησης», δήλωσε η Carolina López, επικεφαλής βιωσιμότητας της ομάδας στο Reuters. Ο Vincent Yang, διευθύνων σύμβουλος της ταϊβανέζικης εταιρείας κατασκευής μπαταριών ProLogium Technology Co, δήλωσε ότι οι προμηθευτές υλικών καθόδων της εταιρείας έχουν ήδη υπογράψει συμφωνίες προμήθειας με παραγωγούς ορυκτών.

Η ProLogium, στην οποία η Mercedes-Benz είναι επενδυτής, σχεδιάζει να εγκαινιάσει ένα γιγαεργοστάσιο ύψους 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Γαλλία το 2027 για να παράγει μπαταρίες επόμενης γενιάς για ηλεκτρικά οχήματα. Οποιαδήποτε πλατφόρμα πρέπει να προστατεύει δεδομένα σχετικά με τις λεπτομέρειες των αιτημάτων κάθε αγοραστή, καθώς θα μπορούσε να αποκαλύψει εμπορικά μυστικά, δήλωσαν ο Yang και άλλες πηγές της βιομηχανίας.

Οι κρίσιμες πρώτες ύλες είναι βασικός «κρίκος» για την πράσινη μετάβαση

Η ΕΕ έχει στοχεύσει τα κρίσιμα ορυκτά – απαραίτητα για τη μετάβαση στην ενέργεια, για ηλεκτρικά οχήματα και ανεμογεννήτριες – ως έναν βασικό τομέα προς ενίσχυση, καθώς το μπλοκ επιδιώκει να επιτύχει μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Ωστόσο, ο συνδυασμός 17 κρίσιμων ορυκτών, συν το φυσικό αέριο και το υδρογόνο στην ίδια πλατφόρμα, δεν θα λειτουργήσει, επειδή οι αγορές είναι πολύ διαφορετικές, ανέφεραν αρκετές πηγές της βιομηχανίας. Το νέο σύστημα σχεδιάζεται κατά τα πρότυπα μιας υπάρχουσας πλατφόρμας για την κοινή αγορά αερίου, AggregateEU, η οποία ξεκίνησε κατά την ενεργειακή κρίση το 2022. Η ΕΕ λέει ότι ήταν επιτυχία, αλλά μια έκθεση από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα της πλατφόρμας.

Διαβάστε ακόμη