Σχέδιο μείωσης των τελών χρήσης των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας ετοιμάζει ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς, προκειμένου να βοηθήσει την οικονομία της χώρας και να ενισχύσει την ενεργειακή μετάβαση. Το θέμα είναι επίσης πιθανό να αποτελέσει σημαντικό σημείο στη σύνοδο κορυφής της βιομηχανίας που έχει προγραμματίσει ο Σολτς, στις 29 Οκτωβρίου.
Οι λεπτομέρειες δεν είναι ακόμη γνωστές, αλλά η ανακοίνωση του καγκελάριου έχει προκαλέσει συζήτηση σχετικά με τα τέλη χρήσης των δικτύων, τα οποία έχουν γίνει σημαντικός παράγοντας κόστους της ενεργειακής μετάβασης. Χωρίς μεταρρυθμίσεις, φορολογικές επιδοτήσεις ή εξοικονόμηση πόρων, τα τέλη δικτύου θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
Τι θέλει ο Όλαφ Σολτς;
Συζητείται η επιδότηση των τελών δικτύου μεταφοράς. Τα δίκτυα μεταφοράς είναι οι «αυτοκινητόδρομοι ηλεκτρικής ενέργειας» που μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη τη χώρα. Τα τέλη του δικτύου μεταφοράς ανέρχονται σήμερα σε 6,43 λεπτά ανά κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας.
Στα τέλη του περασμένου έτους, οι τέσσερις διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς – 50Hertz, Amprion, Tennet και Transnet BW – ανακοίνωσαν πολύ σύντομα ότι θα έπρεπε να διπλασιάσουν το τέλος από την 1η Ιανουαρίου 2024 από τα προηγούμενα 3,12 λεπτά.
Ο λόγος ήταν ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αναγκάστηκε από την απόφαση του Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου για τον προϋπολογισμό στα μέσα Νοεμβρίου 2023 να ακυρώσει την προβλεπόμενη ομοσπονδιακή επιχορήγηση ύψους 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα τέλη δικτύου μεταφοράς.
Ο Σολτς θέλει τώρα να κάνει μια νέα προσπάθεια. Τα κεφάλαια θα μπορούσαν να προέλθουν από τα αχρησιμοποίητα δισεκατομμύρια των επιδοτήσεων συνολικού ύψους 9,9 δισεκατομμυρίων για τον όμιλο Intel. Μένει να δει κανείς, αν ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ (Christian Lindner, FDP) θα συμπράξει.
Τι λέει η βιομηχανία και οι πολιτικοί
Οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς είναι υπέρ των σχεδίων. «Χαιρετίζουμε ρητά την πρωτοβουλία του καγκελάριου Όλαφ Σολτς να χρηματοδοτήσει μέρος των τελών του δικτύου μεταφοράς με ομοσπονδιακή επιδότηση», δήλωσε ο Kρίστοφ Μίλερ (Christoph Müller), διευθύνων σύμβουλος του διαχειριστή δικτύου μεταφοράς Amprion, στη Handelsblatt.
Ο Τομπίας Γκόλντσμιτ (Tobias Goldschmidt, Πράσινο Κόμμα), υπουργός Ενέργειας στο Σλέσβιχ-Χόλσταϊν, έκανε λόγο για μια «πολύ καλή ιδέα». «Αυτό θα μειώσει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τις επιχειρήσεις και τα ιδιωτικά νοικοκυριά σε εθνικό επίπεδο και θα καταστήσει την φιλική προς το κλίμα ηλεκτρική ενέργεια πιο ευνοϊκή σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η παραγωγή υδρογόνου και οι αντλίες θερμότητας θα επωφεληθούν από αυτό, το οποίο θα ήταν μια λογική επένδυση στην ενεργειακή μετάβαση και στον επιχειρηματικό μας χώρο», δήλωσε στη Handelsblatt. Ωστόσο, είναι ζωτικής σημασίας να μην πρόκειται για μια γρήγορη αναλαμπή. «Χρειαζόμαστε μακροπρόθεσμα χαμηλές χρεώσεις δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας. Χωρίς επιδοτήσεις, θα παραμείνουν υψηλά για το ορατό μέλλον». Οι επιδοτήσεις θα μπορούσαν να «αποτελέσουν μια μακρά γέφυρα».
Έχει νόημα η επιδότηση με ενιαίο ποσοστό;
Ωστόσο, η κατ’ αποκοπή επιδότηση των τελών του δικτύου μεταφοράς, όπως χορηγήθηκε από τη γερμανική κυβέρνηση το 2022, το έτος της κρίσης του ενεργειακού εφοδιασμού, έχει επίσης μειονεκτήματα.
Ο Γενς Μπούρχαρντ (Jens Burchardt), ειδικός σε θέματα ενέργειας στην Boston Consulting Group (BCG), το επισημαίνει αυτό: «Πιο αποτελεσματική από μια κατ’ αποκοπή επιδότηση με βάση την αρχή της διασποράς θα ήταν μια πιο στοχευμένη ελάφρυνση για βιομηχανικούς τομείς που πλήττονται σε μεγάλο βαθμό και εφαρμογές όπου η χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας συμβάλλει στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές», λέει ο Μπούρχαρντ.
Αυτό ισχύει πάνω απ’ όλα για τη μετατροπή των διεργασιών που βασίζονται στη θερμότητα στη βιομηχανία από το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο στην ηλεκτροδότηση.
Πώς μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματική η επέκταση του δικτύου
Ο Μπούρχαρντ είναι πεπεισμένος ότι η απλή επιδότηση του συστήματος με περισσότερα δημόσια κονδύλια δεν αποτελεί βιώσιμη μακροπρόθεσμη λύση: «Αντ’ αυτού, οι πολιτικοί θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι το συνολικό σύστημα θα γίνει πιο αποτελεσματικό, για παράδειγμα καθιστώντας την επέκταση του δικτύου όσο το δυνατόν πιο αποδοτική από πλευράς κόστους και εναρμονίζοντας καλύτερα την κατανάλωση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε περιφερειακό επίπεδο».
Ο Κλάους Μίλερ (Klaus Müller), πρόεδρος του Ομοσπονδιακού Οργανισμού Δικτύων, συμφωνεί: «Για παράδειγμα, έχει σημασία για το κόστος του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας το πού βρίσκονται οι νέοι σταθμοί παραγωγής ενέργειας ή οι ηλεκτρολύτες», δήλωσε ο Μίλερ στη Handelsblatt. Υπάρχουν ήδη επιδοτήσεις κόστους κατασκευής κατά τη σύνδεση στο δίκτυο, οι οποίες αντικατοπτρίζουν μέρος του κόστους του δικτύου. «Αυτή η επιδότηση θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί γεωγραφικά, ανάλογα με το πόσο κατάλληλη είναι μια τοποθεσία για το δίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσαμε να δώσουμε κίνητρα για οικισμούς που είναι επωφελείς για το συνολικό σύστημα», λέει ο Μίλερ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της 50Hertz, Στέφαν Καπφέρερ (Stefan Kapferer), τάσσεται υπέρ της αύξησης της υπευθυνότητας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας: «Ευτυχώς, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν σήμερα το 56% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, αυτό αυξάνει επίσης την ευθύνη για το συνολικό σύστημα», δήλωσε στη Handelsblatt.
Το φορτίο του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. «Επομένως, πρέπει να διεξαγάγουμε μια συζήτηση σχετικά με το μελλοντικό επενδυτικό πλαίσιο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», δήλωσε. Ο Καπφέρερ ζητά να αλλάξει η επιδότηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. «Η τρέχουσα προσέγγιση επιδότησης επιβραβεύει την υψηλότερη δυνατή τροφοδότηση ηλεκτρικής ενέργειας. Στο μέλλον θα πρέπει να δημιουργηθούν στοχευμένα κίνητρα για επέκταση φιλική προς το δίκτυο και λειτουργία φιλική προς το δίκτυο», υπογραμμίζει ο CEO της 50Hertz.
Πρέπει να υπολογιστούν διαφορετικά τα τέλη δικτύου;
Τα τέλη δικτύου υπολογίζονται ανά κιλοβατώρα μεταδιδόμενης ηλεκτρικής ενέργειας. Όσοι καταναλώνουν λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια πληρώνουν και λιγότερα για τη χρήση των δικτύων. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος της Amprion, Kρίστοφ Μίλερ, πιστεύει ότι αυτό δεν ταιριάζει πλέον με την εποχή: «Το σύστημα τελών δικτύου είναι κοινωνικά μη αντανακλαστικό», λέει. «Ο ιδιοκτήτης μιας μονοκατοικίας που εγκαθιστά ένα φωτοβολταϊκό σύστημα με μπαταρία θα αντλεί στο μέλλον μόνο ένα σημαντικά μικρότερο ποσοστό των τρεχουσών αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο.
Η συνεισφορά του στο κόστος του δικτύου θα είναι αντίστοιχα χαμηλή, ακόμη και αν συνεχίσει να χρησιμοποιεί το δίκτυο τις ημέρες με λίγη ηλιοφάνεια», λέει. Αντίθετα, οι ένοικοι σε πολυκατοικίες μπορούν «στην καλύτερη περίπτωση να καλύψουν ένα κλάσμα των δικών τους αναγκών μέσω ενός σταθμού ηλεκτροπαραγωγής στο μπαλκόνι, αν έχουν καθόλου μπαλκόνι». Ο Μίλερ το χαρακτηρίζει αυτό «παράδειγμα έλλειψης αλληλεγγύης». Μια διέξοδος θα μπορούσε να είναι να μην χρησιμοποιούνται πλέον οι διακινούμενες κιλοβατώρες ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό του τέλους δικτύου.
Διαβάστε ακόμη