Ένα σχέδιο Β το οποίο θα περιλαμβάνει τη διευκόλυνση της χρήσης μπλε υδρογόνου αντί του πράσινου – στα πλαίσια του ευρωπαϊκού στόχου της πράσινης μετάβασης – τίθεται στο τραπέζι από στελέχη της ενεργειακής αγοράς στη Γερμανία, μετά την ανακοίνωση του νορβηγικού ομίλου Equinor, σύμφωνα με την οποία γίνεται γνωστό ότι δεν θέλει τελικά να προμηθεύσει τη Γερμανία με μπλε υδρογόνο.

Παρόλα αυτά, ο νέος επικεφαλής του διαχειριστή δικτύου φυσικού αερίου Open Grid Europe (OGE), Tόμας Χίβενερ (Thomas Hüwener) είναι αισιόδοξος και πεπεισμένος ότι η ανάπτυξη ενός κεντρικού δικτύου για υδρογόνο στη Γερμανία θα προχωρήσει γρήγορα.

«Οι προπαρασκευαστικές εργασίες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη» και συγκεκριμένα «βρισκόμαστε στη διαδικασία ανάθεσης συγκεκριμένων συμβάσεων για σωλήνες και έργα πολιτικού μηχανικού», δήλωσε ο Χίβενερ στην Handelsblatt. Στο μέλλον, αυτοί οι αγωγοί μεγάλων αποστάσεων θα χρησιμοποιηθούν για να διανέμεται υδρογόνο από τερματικούς σταθμούς στις ακτές σε όλη τη χώρα ως υποκατάστατο του φυσικού αερίου.

Η Γερμανία αναλαμβάνει πρωτοποριακό ρόλο με το έργο, λέει ο Χίβενερ, καθώς «κερδίζουμε μεγάλη αναγνώριση από τους γείτονές μας για το έργο μας». Παρ’ όλα αυτά, ο Χίβενερ βλέπει προβλήματα.

Αυτά δεν αφορούν την κατασκευή του δικτύου, αλλά την αποδοχή και την προμήθεια του υδρογόνου. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εκτόξευση της οικονομίας του υδρογόνου δεν εξελίσσεται ομαλά προς το παρόν, υπάρχουν μερικά μαύρα σύννεφα που συγκεντρώνονται», λέει ο Χίβενερ. Πρώτα απ’ όλα, ο Χίβενερ αναφέρει τις δυσκολίες στην Thyssen-Krupp Steel Europe (TKSE).

«Η TKSE Europe είναι ένας από τους κορυφαίους πελάτες για το υδρογόνο. Μια απώλεια της ζήτησης από την TKSE θα είχε αξιοσημείωτο αντίκτυπο στο κεντρικό δίκτυο υδρογόνου», λέει ο επικεφαλής της OGE. «Οι μεγάλοι αγοραστές υδρογόνου αποτελούν βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία της υποδομής. Διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να επεκταθούμε και να προσφέρουμε ελκυστικές τιμές».

Οι κατασκευαστές χάλυβα θα γίνουν πελάτες «άγκυρες» του δικτύου που θα μεταφέρει υδρογόνο

Οι κατασκευαστές χάλυβα είναι σημαντικοί πελάτες – «άγκυρες» για τους φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου. Θα πρέπει να διαδραματίσουν αποφασιστικό ρόλο στην προώθηση της ανάπτυξης της οικονομίας του υδρογόνου. Για τον λόγο αυτό η γερμανική κυβέρνηση υποστηρίζει τη μετατροπή των χαλυβουργών TKSE, Salzgitter, Arcelor-Mittal και SHS σε διαδικασίες παραγωγής με βάση το υδρογόνο με συνολικά επτά δισεκατομμύρια ευρώ.

Ωστόσο, πρόσφατα αυξήθηκαν οι αμφιβολίες στην TKSE σχετικά με το κατά πόσον η μετάβαση μπορεί να επιτύχει. Στις αρχές Οκτωβρίου, έγινε γνωστό ότι η μητρική εταιρεία Thyssen-Krupp επανεξετάζει και ενδεχομένως σταματά την αναδιοργάνωση της θυγατρικής της χαλυβουργίας κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Από τις αρχές Ιουλίου, ο Χίβενερ είναι διευθύνων σύμβουλος της OGE, του μεγαλύτερου διαχειριστή αγωγών φυσικού αερίου της Γερμανίας. Το δίκτυο αγωγών της OGE καλύπτει μήκος 12.000 χιλιομέτρων. Οι αγωγοί αποτελούν τους «αυτοκινητόδρομους» του δικτύου φυσικού αερίου. Χρησιμοποιούνται για την εισαγωγή και τη μεταφορά φυσικού αερίου σε μεγάλες ποσότητες σε μεγάλες αποστάσεις σε όλη τη χώρα. Στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, από την άλλη πλευρά, το φυσικό αέριο μεταφέρεται στη σύνδεση του σπιτιού. Η ΟGE διαδραματίζει βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του κεντρικού δικτύου υδρογόνου. Το δίκτυο της εταιρείας επικεντρώνεται στην ευρύτερη περιοχή Ρήνου – Ρουρ, δηλαδή ακριβώς εκεί όπου βρίσκεται η έδρα της Thyssen-Krupp. Τμήματα του σημερινού δικτύου φυσικού αερίου θα αφιερωθούν στο μέλλον στη μεταφορά υδρογόνου.

Το κεντρικό δίκτυο υδρογόνου θεωρείται σημαντικό δομικό στοιχείο για τον μετασχηματισμό της βιομηχανίας προς την κατεύθυνση της κλιματικής ουδετερότητας. Στόχος είναι να συνδεθούν τα μελλοντικά κέντρα παραλαβής στις βιομηχανικές περιοχές, τα σημεία τροφοδοσίας στην ακτή, οι μελλοντικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης και οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο υδρογόνο. Το κεντρικό δίκτυο περιλαμβάνει επίσης σημεία μεταφοράς στα σύνορα. Σκοπός τους είναι να επιτρέψουν τη διασυνοριακή ανταλλαγή υδρογόνου και την εισαγωγή υδρογόνου από άλλες περιοχές του κόσμου.

Οι διαχειριστές των αγωγών φυσικού αερίου υπέβαλαν την αίτησή τους για την κατασκευή του κεντρικού δικτύου στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων στα τέλη Ιουλίου. Του βήματος αυτού προηγήθηκαν εντατικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης του δικτύου, της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, του Ομοσπονδιακού Οργανισμού Δικτύων, των ομόσπονδων κρατιδίων και των δυνητικών πελατών. Το κύριο ζήτημα ήταν ποιες περιοχές της Γερμανίας θα συνδεθούν στο δίκτυο και πότε. Ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός Δικτύων προτίθεται να εγκρίνει την αίτηση των διαχειριστών δικτύου πριν από τα τέλη Οκτωβρίου.

Ο Χίβενερ βλέπει περαιτέρω συγκεκριμένα προβλήματα. Ο διευθύνων σύμβουλος της OGE αναφέρεται στην ανακοίνωση του νορβηγικού ομίλου Equinor ότι δεν θέλει τελικά να προμηθεύσει τη Γερμανία με μπλε υδρογόνο: «Το γεγονός ότι η Νορβηγία δεν θέλει να κατασκευάσει τον αγωγό υδρογόνου προς τη Γερμανία αποτελεί σοβαρό πλήγμα για τη γερμανο-νορβηγική ενεργειακή σύμπραξη», λέει. «Εδώ μιλάμε για σημαντικές ποσότητες υδρογόνου. Εάν οι ποσότητες αυτές ακυρωθούν, αυτό θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην εκτόξευση της οικονομίας του υδρογόνου στη Γερμανία». Η γερμανική κυβέρνηση πρέπει να μιλήσει με τη νορβηγική πλευρά και η ΕΕ πρέπει να υποστηρίξει το όλο θέμα. «Δεν πρέπει να επιτραπεί να συμβεί να καταρρεύσει ένας βασικός πυλώνας της στρατηγικής για το υδρογόνο», προειδοποίησε ο Χίβενερ.

Το δίκτυο φυσικού αερίου θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητο για μεγάλο χρονικό διάστημα

Ο Χίβενερ είναι πεπεισμένος ότι η πολιτική ευθύνεται εν μέρει για την απόσυρση: «Ερμηνεύω την ακύρωση των Νορβηγών ως άμεση συνέπεια των ρυθμιστικών εμποδίων που έχουν τεθεί από την ΕΕ. Εάν θέλετε να δεχτείτε το μπλε υδρογόνο μόνο για λίγα χρόνια, αυτό δυσχεραίνει σημαντικά τις επενδύσεις», δήλωσε.

Η ΕΕ πρέπει να γίνει «πολύ πιο ευέλικτη» από την άποψη αυτή. Πρέπει να παραμείνει «σχέδιο Α για να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050». Όλοι οι φορείς εργάζονται γι’ αυτό υπό υψηλή πίεση και η πίεση αυτή πρέπει να διατηρηθεί. «Αλλά θα πρέπει να εξακολουθήσουμε να έχουμε ένα σχέδιο Β στο συρτάρι. Αυτό περιλαμβάνει το να είμαστε πιο ανοιχτοί στη χρήση μπλε υδρογόνου μέχρι να είναι διαθέσιμο επαρκές πράσινο υδρογόνο», δήλωσε ο Χίβενερ.

Όσον αφορά το δίκτυο φυσικού αερίου, ο Χίβενερ προειδοποιεί κατά του βιαστικού παροπλισμού λόγω των πολλών αβεβαιοτήτων: «Θα το χρειαζόμαστε για πολύ καιρό ακόμη και γι’ αυτό θα πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να το διατηρήσουμε». Εάν η σταδιακή κατάργηση του άνθρακα ολοκληρωθεί όπως έχει προγραμματιστεί, το φυσικό αέριο θα είναι απαραίτητο για τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με φυσικό αέριο. «Από τη σημερινή οπτική γωνία, δεν είναι δυνατόν να πούμε με βεβαιότητα ότι το υδρογόνο θα είναι διαθέσιμο σε επαρκείς ποσότητες για τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο εγκαίρως».

Διαβάστε ακόμη