Η Σουηδία επενδύει 100 δισεκατομμύρια δολάρια για να μετατρέψει τις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες της σε πιο πράσινες εναλλακτικές λύσεις, με στόχο να καταστεί κορυφαίος προμηθευτής βιώσιμου χάλυβα, μπαταριών και άλλων προϊόντων φιλικών προς το κλίμα. Ωστόσο, οι προκλήσεις αυξάνονται, ιδίως για τη Northvolt, έναν κατασκευαστή μπαταριών που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής της πρωτοβουλίας. Η Northvolt αντιμετωπίζει κρίση ρευστότητας καθώς επεκτείνεται, παλεύοντας με τη ζήτηση της αγοράς και τα κατασκευαστικά ζητήματα, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα των φιλόδοξων σχεδίων της Σουηδίας.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, στο Boden, μια μικρή πόλη στη βόρεια Σουηδία, οι κάτοικοι βιώνουν την αναστάτωση που προκαλεί η κατασκευή ενός μεγάλου εργοστασίου πράσινου χάλυβα από την Stegra AB, μέρος αυτής της εκτεταμένης προσπάθειας πράσινης εκβιομηχάνισης. Ενώ το έργο δημιούργησε ελπίδες για την ανάπτυξη της τοπικής απασχόλησης και την αναζωογόνηση, προκάλεσε επίσης την ανησυχία της κοινότητας για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις επιπτώσεις στις υποδομές.
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Northvolt είναι σημαντικές. Η εταιρεία δανείστηκε δισεκατομμύρια έναντι μελλοντικών συμβάσεων για να τροφοδοτήσει την επέκτασή της, αλλά τώρα βρίσκεται σε επισφαλή οικονομική κατάσταση. Η δυσχερής αυτή κατάσταση δημιουργεί ανησυχίες όχι μόνο για το μέλλον της Northvolt αλλά και για άλλα έργα που εξαρτώνται από την επιτυχία της. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stegra, Henrik Henriksson, υπογραμμίζει τη σημασία της εστίασης στην επιτυχία του εργοστασίου Boden πριν από την επέκταση των δραστηριοτήτων του, δηλώνοντας ότι η επιβίωσή του εξαρτάται από αυτό το έργο.
Ο δήμαρχος του Boden, Claes Nordmark, θεωρεί το εργοστάσιο ως μια σημαντική ευκαιρία για την οικονομική αναζωογόνηση, αλλά οι προκλήσεις του ενεργειακού εφοδιασμού είναι μεγάλες. Τα φιλόδοξα βιομηχανικά σχέδια της Σουηδίας κινδυνεύουν να ξεπεράσουν τις δυνατότητες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Το πλεόνασμα καθαρής ενέργειας της περιοχής θα μπορούσε να μετατραπεί σε έλλειμμα λόγω των υψηλών ενεργειακών απαιτήσεων αυτών των νέων εργοστασίων, δημιουργώντας ένα δίλημμα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Θα πρέπει οι επενδύσεις να προχωρήσουν με πλήρη ταχύτητα με την ελπίδα ότι οι ενεργειακοί πόροι θα ακολουθήσουν ή θα πρέπει να υιοθετηθεί μια πιο προσεκτική προσέγγιση για τον μετριασμό των πιθανών κινδύνων;
Η Svenska Kraftnat AB, ο διαχειριστής του δικτύου υψηλής τάσης της Σουηδίας, εργάζεται επί του παρόντος για την ενίσχυση της υποδομής ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής της Aurora Line, ενός ηλεκτρικού αυτοκινητόδρομου αξίας 390 εκατομμυρίων δολαρίων που προορίζεται για την ενίσχυση της χωρητικότητας. Ωστόσο, η δεύτερη φάση παραγωγής του εργοστασίου Stegra δεν έχει οριστικό χρονοδιάγραμμα σύνδεσης με το δίκτυο, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για το μέλλον του.
Εταιρείες κοινής ωφέλειας όπως η Vattenfall AB αναγνωρίζουν την αυξανόμενη ζήτηση για χωρητικότητα δικτύου, αναφέροντας ότι η επέκταση κατά την επόμενη πενταετία θα είναι εξίσου σημαντική με την τελευταία πεντηκονταετία. Ωστόσο, πολλά έργα για νέα χερσαία αιολικά πάρκα έχουν μπλοκαριστεί σε τοπικό επίπεδο, περιπλέκοντας τις προσπάθειες για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών. Ακόμη και τα σχέδια για την επέκταση της πυρηνικής ενέργειας αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις, καθώς δεν αναμένεται να λειτουργήσουν νέοι αντιδραστήρες μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Η στεγαστική κρίση στο Boden περιπλέκει περαιτέρω την κατάσταση. Οι τοπικοί ηγέτες προβλέπουν ότι θα χρειαστούν πάνω από 2.500 νέες κατοικίες μέχρι το 2030 για να φιλοξενήσουν την εισροή εργαζομένων που θα χρειαστούν για το εργοστάσιο Stegra. Ωστόσο, οι τρέχουσες κατασκευαστικές προσπάθειες είναι ανεπαρκείς, με μόνο ένα κλάσμα των απαραίτητων κατοικιών να έχει κατασκευαστεί. Αυτή η έλλειψη απειλεί την ικανότητα του εργοστασίου να προσελκύσει και να διατηρήσει το εργατικό δυναμικό που χρειάζεται.
Οι επικριτές των πράσινων πρωτοβουλιών της Σουηδίας εκφράζουν ανησυχία για τους οικονομικούς κινδύνους που ενέχουν τα έργα αυτά για τους φορολογούμενους, ιδίως εάν δεν υλοποιηθούν όπως αναμενόταν. Οικονομολόγοι όπως ο Magnus Henrekson υποστηρίζουν ότι οι τοπικοί δήμοι θα μπορούσαν να μείνουν με σημαντικά χρέη, επιβαρυμένοι με το κόστος των υποδομών που μπορεί να μην χρειάζονται αν τα εργοστάσια δεν πετύχουν. Οι υποστηρικτές αντιτείνουν ότι οι δυνατότητες για ένα βιώσιμο μέλλον και οικονομική αναζωογόνηση σε παραμελημένες περιοχές δικαιολογούν τον κίνδυνο.
Διαβάστε ακόμη