Μπορεί η ΕΕ να αποφάσισε πρόσφατα την αύξηση των δασμών τους στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, αλλά το Πεκίνο επενδύει μαζικά στην κατασκευή εργοστασίων παραγωγής μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Συγκεκριμένα, οι κινεζικές εταιρείες εξαγοράζουν δυτικούς ανταγωνιστές λιγότερο συχνά από ό,τι πριν από μερικά χρόνια. Αντ’ αυτού, όμως, κατασκευάζουν οι ίδιες όλο και περισσότερες παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Ευρώπη. Ειδικότερα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, εδραιώνουν τη θέση τους με αυτόν τον τρόπο.
Οι χώρες-στόχοι των κινεζικών άμεσων επενδύσεων είναι ανοιχτές σε κινεζικά εργοστάσια και ερευνητικές εγκαταστάσεις που εγκαθίστανται στην Ευρώπη. Στις Βρυξέλλες, ωστόσο, υπάρχουν αρχικές ανησυχίες.
Γιατί η Κίνα αλλάζει η στρατηγική
Ο λόγος για την αλλαγή της στρατηγικής από τις εξαγορές στις λεγόμενες επενδύσεις «πράσινου πεδίου» είναι τρεις:
- Η πολιτική αντίσταση που συχνά συναντούσαν οι προσφορές εξαγοράς από κινεζικές εταιρείες στην Ευρώπη.
- Το Πεκίνο έχει περιορίσει τις εξαγορές στο εξωτερικό προκειμένου να αποτρέψει την εκροή κεφαλαίων σε περιοχές που η κρατική ηγεσία έχει κατηγοριοποιήσει ως μη στρατηγικής σημασίας.
- Τα εργοστάσια μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από την άλλη πλευρά, είναι στρατηγικής σημασίας για το Πεκίνο.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Mercator για τις Μελέτες της Κίνας (Merics) και του ομίλου Rhodium Group, το 78% του συνόλου των κινεζικών Αμέσων Ξένων Επενδύσεων πέρυσι ήταν επενδύσεις σε νέα πεδία.
Αυτό αναφέρεται στην κατασκευή νέων εργοστασίων, ερευνητικών κέντρων ή καναλιών πωλήσεων.
Συνολικά, η αξία των νέων κινεζικών επενδύσεων στην Ευρώπη μειώνεται εδώ και αρκετά χρόνια και ανήλθε πέρυσι σε 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Ταυτόχρονα, όμως, ο όγκος και το μερίδιο των επενδύσεων σε νέες επενδύσεις αυξήθηκαν σημαντικά, επισημαίνει η Handelsblatt.
Περισσότερα από τα 2/3 του συνόλου των κινεζικών άμεσων επενδύσεων στην Ευρώπη θα διοχετευθούν στην ηλεκτρική κινητικότητα το 2023.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι τεχνολογικά μπροστά από τους δυτικούς ανταγωνιστές τους σε αυτόν τον τομέα. «Με τα δικά τους εργοστάσια στην Ευρώπη, οι κατασκευαστές της Κίνας θέλουν τώρα να διασφαλίσουν ότι αυτό θα παραμείνει έτσι», λέει στην Handelsblatt ο Γκρέγκορ Σεμπάστιαν (Gregor Sebastian), ειδικός στη βιομηχανική πολιτική της Κίνας στο think tank Rhodium.
Επιπλέον, οι Κινέζοι κατασκευαστές μπορούν να αποφύγουν τους τιμωρητικούς δασμούς της ΕΕ παράγοντας στην Ευρώπη. Από τον Οκτώβριο, οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων έπρεπε να πληρώσουν δασμούς έως και 35,3% για τις εισαγωγές στην ΕΕ.
Αποφυγή του καταστροφικού πολέμου τιμών
Οι Κινέζοι κυριαρχούν ήδη στον τομέα των μπαταριών, το σημαντικότερο εξάρτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων SNE Research, στοιχεία μπαταριών από προμηθευτές της Άπω Ανατολής, όπως οι CATL, BYD, Calb, Guoxuan, Eve, Svolt, Sunwoda και Farasis, εγκαθίστανται σήμερα σε περισσότερα από κάθε δεύτερο νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παγκοσμίως.
Οι κινεζικές εταιρείες προμηθεύουν επίσης την πλειονότητα των τεσσάρων πιο σημαντικών βασικών στοιχείων των μπαταριών ιόντων λιθίου. Συγκεκριμένα, περίπου το 89% των καθόδων, το 94% των ανόδων, το 85% των ηλεκτρολυτών και το 87% των διαχωριστών για μπαταρίες ιόντων λιθίου θα προέρχονται από Κινέζους κατασκευαστές το 2023, σύμφωνα με ανάλυση του ιαπωνικού ερευνητικού ινστιτούτου Yano.
Ακόμη και καθιερωμένες μάρκες όπως η VW, η BMW και η Mercedes-Benz δεν μπορούν να ξεφύγουν από αυτή τη δύναμη της αγοράς. Όλες συνεργάζονται με κινεζικούς προμηθευτές κυψελών μπαταριών. Και τώρα παράγουν όλο και περισσότερο στην Ευρώπη με τη βοήθειά τους. Ο μεγαλύτερος προμηθευτής, η CATL, παράγει ήδη εκατοντάδες χιλιάδες κυψέλες στην Ερφούρτη.
Η Ουγγαρία προσελκύει τις περισσότερες επενδύσεις
Η Ευρώπη είναι η σημαντικότερη αγορά στη Δύση για τους Κινέζους κατασκευαστές μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι χώρες της κεντρικής και νότιας Ευρώπης είναι δημοφιλείς τοποθεσίες παραγωγής. Η Leapmotor λειτουργεί εργοστάσιο στην Πολωνία, η BYD κατασκευάζει στην Ουγγαρία και η Chery κατασκευάζει εργοστάσιο στην Ισπανία.
Η Ουγγαρία επωφελείται ιδιαίτερα από τις κινεζικές Άμεσες Ξένες Επενδύσεις: σύμφωνα με τη μελέτη των Rhodium και Merics, το 44% όλων των κινεζικών επενδύσεων εισέρρευσε στη χώρα του Δούναβη – περισσότερο από ό,τι στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο μαζί. Εκτός από τους τομείς της υγειονομικής περίθαλψης και της πυρηνικής ενέργειας, η εστίαση εκεί είναι επίσης στην ηλεκτρική κινητικότητα.
Σε αντάλλαγμα για τα κεφάλαιά τους, οι κινεζικές εταιρείες στην Ουγγαρία λαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις, επιδοτήσεις και υποστήριξη στις συναλλαγές τους με τις αρχές.
Η CATL κατασκευάζει εργοστάσιο μπαταριών κοντά στο Ντέμπρετσεν για το ισοδύναμο περίπου 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η Huayou Cobalt κατασκευάζει εργοστάσιο στο Acs στα σύνορα με τη Σλοβακία για 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής της BYD στην Ευρώπη κατασκευάζεται επί του παρόντος στο Szeged της Ουγγαρίας, όπου τα πρώτα οχήματα αναμένεται να κατασκευαστούν το 2025.
Τα κινεζικά έργα έχουν δημιουργήσει περίπου 10.000 θέσεις εργασίας στην Ουγγαρία μόνο τον τελευταίο χρόνο. Παρ’ όλα αυτά, οι δραστηριότητες αυτές δέχονται και επικρίσεις: στο Ντέμπρετσεν, για παράδειγμα, περιβαλλοντικοί ακτιβιστές διαμαρτύρονται για την υψηλή κατανάλωση νερού του εργοστασίου μπαταριών σε μια ξηρή περιοχή. Επιπλέον, η Ουγγαρία εξαρτάται υπερβολικά από το καθεστώς στο Πεκίνο και γίνεται η πύλη της Κίνας προς την ΕΕ, λέει η Zsuzsanna Szelenyi, εμπειρογνώμονας εξωτερικής πολιτικής στο Ινστιτούτο Δημοκρατίας του Πανεπιστημίου Κεντρικής Ευρώπης.
Εξασφάλιση πολιτικής επιρροής
Στην πραγματικότητα, το υψηλό επίπεδο επενδύσεων εξασφαλίζει την πολιτική επιρροή του Πεκίνου. Η Βουδαπέστη μπλοκάρει τακτικά δηλώσεις της ΕΕ που επικρίνουν την Κίνα ή τις αποδυναμώνει. «Αν δημιουργείς θέσεις εργασίας στο εξωτερικό με τα δικά σου εργοστάσια, αποκτάς πολιτική επιρροή σε τοπικό επίπεδο», λέει ο Σεμπάστιαν. «Για την Κίνα, είναι ένα σημαντικό επιχείρημα για επενδύσεις σε πράσινα πεδία».
Τον Φεβρουάριο, η κυβέρνηση Όρμπαν σύναψε ακόμη και συμφωνία ασφαλείας με την Κίνα, η οποία θα επιτρέψει σε Κινέζους αστυνομικούς να περιπολούν στο μέλλον στην Ουγγαρία.
Η Γαλλία είναι επίσης ανοικτή σε εταιρείες από τη Λαϊκή Δημοκρατία. «Θα θέλαμε να δούμε περισσότερους Κινέζους επενδυτές στο γαλλικό έδαφος», δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στο Παρίσι.
Η αυτοκινητοβιομηχανία Renault κατασκευάζει ήδη ένα μεγάλο εργοστάσιο στο Douai της βόρειας Γαλλίας με την κινεζική εταιρεία Envision AESC, που ειδικεύεται στις μπαταρίες. Στη Δουνκέρκη στη Μάγχη, η κινεζική εταιρεία XTC και ο γαλλικός όμιλος Orano σχεδιάζουν ένα εργοστάσιο στο οποίο θα παράγονται και θα ανακυκλώνονται υλικά μπαταριών.
Εκπληκτική αλλαγή γνώμης
Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ θέλει να επαναβιομηχανοποιήσει τη χώρα του με τη βοήθεια της Κίνας και να τη μετατρέψει σε ευρωπαϊκό προμηθευτή πράσινου υδρογόνου. Έχει ταξιδέψει στην Κίνα τρεις φορές τα τελευταία τρία χρόνια.
Η κινεζική εταιρεία Hygreen κατασκευάζει τώρα ένα εργοστάσιο για την κατασκευή ηλεκτρολυτών στη Μάλαγα, ένα εργοστάσιο παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Ουέλβα στη νότια ακτή της Ισπανίας και ένα ερευνητικό κέντρο για την τεχνολογία της ηλεκτρόλυσης στην Ισπανία έναντι δύο δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι ηλεκτρολύτες είναι απαραίτητοι για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.
Ο κατασκευαστής μπαταριών Envision συμφώνησε στις αρχές του έτους με την ισπανική κυβέρνηση τέσσερα μεγάλα έργα αξίας 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτά περιλαμβάνουν την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών στο Navalmoral de la Mata στην περιοχή Extremadura για 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ενός ηλεκτρολύτη στο Alcázar de San Juan στην Καστίλη και Λεόν για 900 εκατομμύρια ευρώ, ενός εργοστασίου ανεμογεννητριών και ενός εργοστασίου συναρμολόγησης ανεμογεννητριών για 100 εκατομμύρια ευρώ κοντά στην Ávila και ενός κέντρου ανάπτυξης ψηφιακών έργων αξίας 300 εκατομμυρίων ευρώ.
Μια κοινοπραξία μεταξύ της κινεζικής εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Chery και της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας EV Motors κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο πρώην εργοστάσιο της Nissan κοντά στη Βαρκελώνη. Στο μέλλον, εκεί θα παράγονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της ισπανικής μάρκας Ebro, θυγατρικής της EV Motors. Η Chery παράγει επίσης εκεί μοντέλα της νέας της μάρκας Omoda.
Όταν ο Sánchez βρισκόταν στην Κίνα τον Σεπτέμβριο, η Envision υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή ενός ακόμη ηλεκτρολύτη στην Ισπανία έναντι ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Πιθανώς ήταν ένα επιχείρημα που οδήγησε τον Sánchez να μιλήσει αιφνιδιαστικά εναντίον των τιμωρητικών δασμών της ΕΕ στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Πεκίνο.
Οι Βρυξέλλες αντιμετωπίζουν με κριτική διάθεση τα κινεζικά εργοστάσια
«Μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει καμία αντίθεση στα κινεζικά εργοστάσια ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε καμία χώρα της ΕΕ», λέει ο εμπειρογνώμονας της Rhodium Σεμπάστιαν. Μόνο στις Βρυξέλλες ακούγονται οι πρώτες ανησυχίες για τις κινεζικές επενδύσεις σε πράσινα πεδία. «Το επιχείρημα είναι ότι τα εργοστάσια δεν φέρνουν τόσο μεγάλη προστιθέμενη αξία στην Ευρώπη και δεν δημιουργούν τόσες πολλές θέσεις εργασίας, επειδή οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και μπαταριών εισάγουν τα περισσότερα εξαρτήματα από την Κίνα», λέει ο Σεμπάστιαν. Επιπλέον, ολόκληρη η διαδικασία ανάπτυξης πραγματοποιείται στην Κίνα.
Επειδή λαμβάνουν υψηλές επιδοτήσεις στην πατρίδα τους, οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν ενδεχομένως να μείνουν εκτός ζημιών για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και έτσι να έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, είναι το επιχείρημα των Βρυξελλών.
Στην πραγματικότητα, η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι επί του παρόντος υποτονική. Αυτό φέρνει τους Ευρωπαίους κατασκευαστές μπαταριών σε δύσκολη θέση. Για παράδειγμα, η γαλλική Automotive Cells Company (ACC), η οποία χρηματοδοτείται από τη μητρική εταιρεία της Opel Stellantis και τη Mercedes, έχει σταματήσει προς το παρόν την κατασκευή δύο εργοστασίων στο Καϊζερσλάουτερν και στο Τέρμολι λόγω της αδύναμης ζήτησης. Η σουηδική εταιρεία μπαταριών Northvolt πρέπει να κάνει οικονομίες μετά την ακύρωση μιας μεγάλης παραγγελίας από την BMW και θέλει να περικόψει μία στις πέντε θέσεις εργασίας.
Ορισμένοι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν επίσης σταματήσει ή ακυρώσει τα σχέδιά τους για την κατασκευή εργοστασίων μπαταριών. Ο Κινέζος κατασκευαστής Svolt, για παράδειγμα, σταμάτησε τη σχεδιαζόμενη κατασκευή του δικού του εργοστασίου στο Βρανδεμβούργο, ενώ ένα σχεδιαζόμενο εργοστάσιο της Svolt στο Saarland ενδέχεται επίσης να μην υλοποιηθεί.
«Το ερώτημα κατά πόσον η ΕΕ θέλει να παραμείνει τόσο ανοιχτή στις κινεζικές επενδύσεις πράσινου πεδίου θα είναι η επόμενη μεγάλη συζήτηση στις Βρυξέλλες», είναι βέβαιος ο Σεμπάστιαν.
Διαβάστε ακόμη