Η Northvolt, μια σουηδική κατασκευάστρια μπαταριών που υποσχόταν να ανταγωνιστεί την Tesla και τις εταιρείες από την Κίνα αντιμετωπίζει σοβαρή κρίση ρευστότητας, σβήνοντας τις ελπίδες για επικράτηση της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά των μπαταριών. Οι πιστωτές της εταιρείας πρόκειται να συνεδριάσουν για να συζητήσουν την αποδέσμευση κρίσιμων κεφαλαίων για την επιβίωσή της.
Παρά την υπόσχεση του ιδρυτή Harald Mix να παράσχει νέα κεφάλαια, οι οικονομικοί αγώνες της Northvolt ρίχνουν σκιά στις φιλοδοξίες της Ευρώπης για μια αυτοδύναμη πράσινη οικονομία, σε μια παγκόσμια αγορά στην οποία κυριαρχούν οι κινεζικές CATL και BYD, οι οποίες πωλούν μπαταρίες και ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ασυναγώνιστες τιμές.
Η ταχεία επέκταση της εταιρείας και οι προκλήσεις στην παραγωγή οδήγησαν σε οικονομικές δυσκολίες, σύμφωνα με δημοσίευμα στο Bloomberg. Η Northvolt αναγκάστηκε να απολύσει το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της, να αναστείλει την επέκταση του εργοστασίου της στη Βόρεια Σουηδία και να ζητήσει συμβουλές αναδιάρθρωσης. Παρά τη σημαντική χρηματοδότηση από διάφορες πηγές αξίας άνω των 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένης της Volkswagen και της Goldman Sachs, η εταιρεία δυσκολεύτηκε να δημιουργήσει επαρκή έσοδα για να ανταποκριθεί στις οικονομικές της υποχρεώσεις.
Πρόκειται για μια εντυπωσιακή ανατροπή για μια εταιρεία που πριν από λιγότερο από ένα χρόνο προσέλκυε τους επενδυτές για μια προγραμματισμένη αρχική δημόσια προσφορά που θα αποτιμούσε την εταιρεία σε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Ήταν ο πρώτος αποδέκτης της βοήθειας που προσέφερε η Ευρωπαϊκή Ένωση για να μην παρασυρθούν οι επιχειρήσεις από τα κίνητρα που προσφέρονται μέσω του νόμου του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού και υποσχόταν εργοστάσια μεγάλης κλίμακας σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Αλλά όπως και κάποιοι άλλοι στον κλάδο – η Rivian, για παράδειγμα – η Northvolt προσπάθησε να κάνει πάρα πολλά πολύ γρήγορα και, σύμφωνα με τον δικό της υπολογισμό, είχε ομάδες που δεν είχαν πάντα τα προσόντα να λειτουργήσουν σε κλίμακα. Συνακόλουθα, δυσκολεύτηκε να παράσχει εγκαίρως στοιχεία μπαταριών σε πελάτες όπως η BMW και η εταιρεία κατασκευής φορτηγών Scania.
Η εταιρεία βρίσκεται σε έλλειψη μετρητών λιγότερο από ένα χρόνο μετά την εξασφάλιση ενός πράσινου δανείου ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο αύξησε τις συνολικές υποχρεώσεις της σε χρέος και μετοχές σε περισσότερα από 13 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Northvolt προσέλαβε την εταιρεία συμβούλων Teneo για συμβουλές αναδιάρθρωσης, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση που δεν καταφέρει να κερδίσει αναθεωρημένους όρους από τους δανειστές. Τούτου λεχθέντος, η εταιρεία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στις συνομιλίες χρηματοδότησης τις τελευταίες δύο εβδομάδες, δήλωσε εκπρόσωπος σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, αρνούμενος να παράσχει λεπτομέρειες, σύμφωνα με το Bloomberg.
Τα προβλήματα έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό. Αφού ανέβαλε τα σχέδια για δημόσια εγγραφή τον Μάιο, η Northvolt ανέφερε ότι οι λειτουργικές της ζημίες υπερτριπλασιάστηκαν σε 1,03 δισ. δολάρια πέρυσι, με έσοδα 128 εκατ. δολάρια. Η εταιρεία δήλωσε επίσης ότι καθυστερεί τα χρονοδιαγράμματα εκκίνησης των τεσσάρων μεγάλων εργοστασίων της.
Τον Αύγουστο, η Northvolt ανακοίνωσε ότι κλείνει έναν ερευνητικό βραχίονα στην Καλιφόρνια. Αυτόν τον μήνα, η εταιρεία έθεσε εκτός λειτουργίας μια μονάδα παραγωγής καθοδικών ενεργών υλικών και τερμάτισε μια άλλη, και οι δύο στη Σουηδία.
Πώς ξεκίνησε η Northvolt
Η Northvolt σχεδιάστηκε από δύο πρώην στελέχη της Tesla το 2016 -όταν τα χρήματα ήταν πρακτικά δωρεάν- και κινήθηκε γρήγορα στα πρώτα της χρόνια. Η εταιρεία είχε τρία εργοστάσια υπό ανάπτυξη μέχρι το 2019 και συναρμολόγησε το πρώτο κύτταρο μπαταρίας ιόντων λιθίου τον Δεκέμβριο του 2021.
Ο δηλωμένος στόχος της Northvolt ήταν να φτάσει την παγκόσμια χωρητικότητα των 230 γιγαβατώρων μέχρι το 2030 σε όλα τα εργοστάσιά της, ήτοι αρκετές μπαταρίες για την τροφοδοσία περίπου 3,8 εκατομμυρίων οχημάτων. Επί του παρόντος, η μόνη λειτουργούσα μονάδα της Ett, κοντά στη σουηδική πόλη Skelleftea, έχει χωρητικότητα 16 γιγαβατώρες, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Εκτός από αυτή την τοποθεσία, η Northvolt δήλωσε αυτό το μήνα ότι παραμένει δεσμευμένη στην κοινοπραξία NOVO με τη Volvo Car στη Σουηδία, τη Northvolt Drei στη Γερμανία και τη Northvolt Six στον Καναδά. Σχεδιάζει να ανακοινώσει χρονοδιαγράμματα και πιθανή εξοικονόμηση κόστους σε αυτές τις τοποθεσίες αυτό το φθινόπωρο.
Η Volkswagen δήλωσε αυτό το μήνα ότι παραμένει υποστηρικτής της ανάπτυξης της Northvolt. Η BMW κρατά επίσης ανοιχτή την πόρτα για την αξιοποίηση της Northvolt ως προμηθευτή κυψελών επόμενης γενιάς, αν και αυτό εξαρτάται από το αν η εταιρεία δείξει ότι μπορεί να παράγει κυψέλες σύμφωνα με τις προδιαγραφές της αυτοκινητοβιομηχανίας και σε κλίμακα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις αυτές.
Καθώς η Northvolt επεξεργάζεται τα προβλήματά της, η σουηδική κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι δεν θα διασώσει την εταιρεία και η Γερμανία δηλώνει ότι βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τον κατασκευαστή μπαταριών. Ορισμένοι παρατηρητές φοβούνται ότι η Northvolt και οι υποστηρικτές της δίνουν μια χαμένη μάχη.
Διαβάστε ακόμη