Η Σλοβενία ετοιμάζεται να διεξαγάγει δημοψήφισμα σε δύο μήνες για το έργο Krško 2. Ο Ντέγιαν Παραβάν (Dejan Paravan), διευθύνων σύμβουλος της GEN energija, που διαχειρίζεται τον υφιστάμενο πυρηνικό σταθμό, υποστήριξε την πρωτοβουλία μιας ομάδας εγχώριων επιχειρηματιών για συμμετοχή στην επένδυση. Η κυβέρνηση διοργάνωσε την πρώτη από δύο δημόσιες συζητήσεις. Η συνεπένδυση στο έργο για τη δεύτερη μονάδα του πυρηνικού σταθμού Krško έχει νόημα ως διαφοροποίηση του κινδύνου, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της GEN energija, Ντέγιαν Παραβάν, στο Διοικητικό Συμβούλιο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Σλοβενίας (GZS). Η πρόταση για την NEK 2, ή JEK 2 στα σλοβενικά, θα τεθεί σε δημοψήφισμα.
Ο Παραβάν ανέφερε ότι καλωσορίζει την πρωτοβουλία μιας ομάδας εγχώριων επιχειρηματιών για συμμετοχή στην επένδυση. Η Κροατία, που κατέχει το 50% της υφιστάμενης εγκατάστασης Krško μέσω της κρατικής Hrvatska elektroprivreda (HEP Group), ενδιαφέρεται επίσης, όπως και η ιταλική βιομηχανία, σημείωσε ο Παραβάν, σύμφωνα με την εφημερίδα Delo. Η πρωτοβουλία αναφέρθηκε σε σήματα από την κυβέρνηση ότι ο μοναδικός ανθρακικός σταθμός της χώρας, Termoelektrarna Šoštanj (TEŠ), οδεύει προς κλείσιμο. Η ομάδα υποστήριξε ότι ένας νέος πυρηνικός σταθμός είναι απαραίτητος για την ασφάλεια της ηλεκτρικής τροφοδοσίας, παράλληλα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ο Παραβάν εκτίμησε ότι η νέα εγκατάσταση θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2040, μετά από επτά χρόνια κατασκευής. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Σλοβενία δεν θα μπορούσε να καλύψει τις ενεργειακές της ανάγκες μόνο από εγχώριες ανανεώσιμες πηγές. Η GEN energija διαχειρίζεται τον πυρηνικό σταθμό Krško. Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας τόνισαν την τάση αποβιομηχάνισης στην Ευρώπη και στην εγχώρια αγορά, αποδίδοντάς την κυρίως στις υψηλές τιμές ενέργειας.
Στην πρώτη από τις δύο δημόσιες συζητήσεις που οργάνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Κλίματος και Ενέργειας πριν από το δημοψήφισμα, ο Παραβάν απέρριψε τις ανησυχίες ότι το Krško 2 θα μπορούσε να εξελιχθεί σε επένδυση-παγίδα, όπως το TEŠ 6. Πρόκειται για την τελευταία μονάδα που κατασκευάστηκε στο Šoštanj. Η τιμή του άνθρακα και οι εκπομπές άνθρακα μαζί αποτελούν πάνω από το 70% του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ σε έναν πυρηνικό σταθμό το καύσιμο έχει μόνο 10% μερίδιο στα έξοδα, εξήγησε.
Οι ψηφοφόροι θα μπορούν να απορρίψουν την πρόταση για την NEK 2, αλλά αν εγκριθεί, θα υπάρξει σοβαρή δουλειά μέχρι να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση, όχι πριν το 2028, πρόσθεσε ο Παραβάν στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα, Λιουμπλιάνα. Το δημοψήφισμα θα διεξαχθεί σε δύο μήνες, δήλωσε ο υπουργός Μπόγιαν Κούμερ (Bojan Kumer). Κατά την άποψή του, η κατασκευή ενός νέου αντιδραστήρα εγείρει πολλά ερωτήματα. Υπογράμμισε ζητήματα όπως το κόστος του έργου, την τιμή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, τη διαχείριση των πυρηνικών αποβλήτων και τον χωροταξικό σχεδιασμό.
Ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της NGEN, Roman Bernard, δήλωσε ότι το κλειδί είναι να προβλέψουμε την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας 15 έως 20 χρόνια από τώρα, όταν η NEK 2 θα τεθεί σε λειτουργία. Το ζήτημα δεν είναι αν θα κατασκευαστεί η NEK 2, αλλά πώς θα γίνει, επεσήμανε.
«Η τεχνολογία στον ενεργειακό τομέα αναπτύσσεται με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς. Οι τιμές των ηλιακών συστημάτων θα μειωθούν δραστικά τα επόμενα χρόνια. Η πράσινη μετάβαση, με την αποκέντρωση του ενεργειακού συστήματος και την εμφάνιση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, ανατρέπει τη βιομηχανία ενέργειας. Η φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια είναι αυτή που παράγεται εκεί όπου καταναλώνεται, επειδή δεν χρειάζεται να διανυθεί μέσω δικτύου», προειδοποίησε ο Bernard.
Η εγκατάσταση ηλιακών σταθμών παραγωγής ενέργειας με συστήματα αποθήκευσης μειώνει τις απαιτούμενες επενδύσεις σε δίκτυα, τόνισε. Είναι ρεαλιστικό να πιστεύουμε ότι θα αναπτυχθούν λύσεις για εποχική αποθήκευση, πρόσθεσε ο επικεφαλής της NGEN. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρατική ενεργειακή εταιρεία της Γαλλίας, EDF, και το Διεθνές Ινστιτούτο Πυρηνικής Ενέργειας I2EN υπέγραψαν την περασμένη εβδομάδα μνημόνια συνεργασίας με σλοβενικά επιστημονικά ιδρύματα για συνεργασία στη χρήση πολιτικής πυρηνικής ενέργειας.
Διαβάστε ακόμη