Σε χαλάρωση οδηγεί τα σχέδιά της για αποθήκευση του, επιβλαβούς για το κλίμα, διοξειδίου του άνθρακα (CO2) η γερμανική κυβέρνηση, καθώς θέλει να επιτρέψει κάτι τέτοιο στις εγχώριες βιομηχανίας, αλλά και να επιτρέψει, επίσης, εξαγωγές του, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt. Στην τρέχουσα έκδοση της στρατηγικής αναφέρονται ρητά οι βιομηχανίες τσιμέντου, ασβέστη, χημικών προϊόντων και χάλυβα, αλλά και η διαχείριση αποβλήτων, σαν εκείνες οι βιομηχανίες που μπορούν να αποθηκεύσουν CO2. Σύμφωνα με τη στρατηγική, στις βιομηχανίες αυτές πρέπει να δοθεί «η ευκαιρία να απαλλαγούν από τον άνθρακα ή να καταργήσουν σταδιακά τη χρήση ορυκτών πρώτων υλών στο εγγύς μέλλον», επιτρέποντας τη δέσμευση του CO2.

Το θέμα είναι ευαίσθητο, δεδομένου ότι υπάρχουν εξέχουσες φωνές, ιδίως στις τάξεις των Πρασίνων, που θέλουν να καθορίσουν το πεδίο εφαρμογής της τεχνολογίας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) όσο το δυνατόν στενότερα. Κατά την άποψή τους, θα πρέπει να περιοριστεί στον ασβέστη, το τσιμέντο και τη διαχείριση αποβλήτων. Το θέμα έχει μεγάλη σημασία για πολλές εταιρείες. Και αυτό διότι πρέπει να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές CO2, προκειμένου να πλησιάσουν περισσότερο τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2045. Το CCS μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο εδώ.

Ωστόσο, ενώ οι εκπομπές CO2 στις βιομηχανίες τσιμέντου και ασβέστη και στη διαχείριση αποβλήτων θεωρούνται «αναπόφευκτες», είναι «δύσκολο να αποφευχθούν» μόνο στις βιομηχανίες χάλυβα και χημικών προϊόντων, όπου μπορούν να αποφευχθούν, τουλάχιστον μακροπρόθεσμα, με τη μετάβαση σε νέες διεργασίες που δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, η στρατηγική αναφέρει ότι οι εναλλακτικές λύσεις δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο ορατό μέλλον «λόγω έλλειψης διαθεσιμότητας». Συνεπώς, η τεχνολογία CCS θα πρέπει επίσης να καταστεί διαθέσιμη στις βιομηχανίες χάλυβα και χημικών προϊόντων.

Ενεργοποίηση της αποθήκευσης στο εξωτερικό

Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομίας επιθυμεί η στρατηγική να επιτρέψει στις εταιρείες από τη Γερμανία να αποθηκεύουν στο μέλλον CO2 σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τονίζεται ότι στόχος είναι η επικύρωση της απαραίτητης τροποποίησης του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου. Το Πρωτόκολλο του Λονδίνου από το 2009 χρησιμεύει για την προστασία των ωκεανών. Θεωρεί το CO2 ως απόβλητο, το οποίο τα κράτη που το έχουν υπογράψει δεν επιτρέπεται να μεταφέρουν πέρα από τα εθνικά τους σύνορα, προκειμένου να το αποθηκεύσουν κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.

Το θέμα αυτό είναι επίσης αμφιλεγόμενο εντός της γερμανικής κυβέρνησης. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος είναι αρμόδιο για την επικύρωση της τροποποίησης του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου και δεν βιάζεται να το πράξει. Πριν από λίγες εβδομάδες, ωστόσο, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος δήλωσε ότι στόχος είναι να «υλοποιηθεί η επικύρωση κατά τη διάρκεια αυτής της νομοθετικής περιόδου». Η δυνατότητα μεταφοράς διοξειδίου του άνθρακα στο εξωτερικό είναι σημαντική για τις ενδιαφερόμενες βιομηχανίες, διότι μπορεί να συμβάλει πολύ γρήγορα στη βελτίωση του αποτυπώματος άνθρακα.

Ο δρόμος προς τη Δανία εξακολουθεί να είναι αποκλεισμένος

Υπάρχουν ήδη ευκαιρίες αποθήκευσης CO2 στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, το έργο CCS «Greensand» στη Βόρεια Θάλασσα της Δανίας έχει αρχίσει να λειτουργεί εμπορικά. Εκεί αποθηκεύεται CO2 από μια χημική εταιρεία στο Βέλγιο. Το CO2 παραδίδεται με πλοίο. Οι γερμανικές εταιρείες δεν είναι ακόμη σε θέση να αξιοποιήσουν αυτή τη δυνατότητα λόγω νομικών εμποδίων. Χώρες όπως η Νορβηγία και οι Κάτω Χώρες είναι επίσης έτοιμες να αποθηκεύσουν CO2 από τη Γερμανία. Η στρατηγική αναφέρει ότι η ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς CO2 «πρέπει να καταστεί νομικά ασφαλής». Για τον σκοπό αυτό, ο νόμος για την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (KSpG) θα τροποποιηθεί αναλόγως.

Ο νόμος για την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (KSpG) συμπληρώνει και συγκεκριμενοποιεί τη στρατηγική. Το ομοσπονδιακό υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε το σχέδιο KSpG στα τέλη Μαΐου και η πρώτη ανάγνωση στην Ομοσπονδιακή Βουλή αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε λίγες εβδομάδες. Ο Υπουργός Οικονομίας και Κλιματικής Αλλαγής, Robert Habeck, παρουσίασε τα πρώτα σχέδια του KSpG και της στρατηγικής διαχείρισης άνθρακα στα τέλη Φεβρουαρίου.

Διαδικαστικές απλουστεύσεις για την ανάπτυξη υποδομών

Με τη στρατηγική, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεσμεύεται επίσης για την ταχεία ανάπτυξη μιας υποδομής αγωγών για τη μεταφορά CO2 εντός της Γερμανίας. Πρόκειται να έχει μήκος 4500 χιλιομέτρων. Η στρατηγική παραπέμπει έτσι σε αντίστοιχες αντιλήψεις των ενδιαφερόμενων βιομηχανιών. Σύμφωνα με τη στρατηγική, λόγω του μεγάλου χρόνου παράδοσης, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί «άμεση ασφάλεια δικαίου για την κατασκευή αγωγών CO2». Η κατασκευή της υποδομής θα πρέπει να επιταχυνθεί με την απλούστευση των διαδικασιών. Αυτό αποτυπώνεται και στο σχέδιο του KspG. Ωστόσο, οι τομείς που επηρεάζονται εξακολουθούν να βλέπουν εδώ περιθώρια βελτίωσης. Πραγματικά αποτελέσματα επιτάχυνσης μπορούν να επιτευχθούν μόνο εάν οριστεί νομικά ένα «υπέρτερο δημόσιο συμφέρον» για τα έργα – όπως συμβαίνει τώρα για την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Διαβάστε επίσης