Tην πόρτα της Koμισιόν χτυπά η κρίση στον κολοσσό της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Volkswagen. Η κατάσταση στον κλάδο δεν είναι «ρόδινη» και δεν υπάρχει λόγος να την «ωραιοποιούμε», δήλωσε ο απερχόμενος Koινοτικός Επίτροπος Βιομηχανίας Τιερί Μπρετόν στη Handelsblatt.

«Υπάρχει μεγάλη νευρικότητα», η οποία φαίνεται στις «τρέχουσες εξελίξεις στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ή ακόμη και εδώ στις Βρυξέλλες με την Audi».

Ο Γάλλος επίτροπος αναφέρεται στα μαζικά σχέδια περικοπής κόστους που ανακοίνωσε ο όμιλος Volkswagen. Εδώ και μήνες, η εταιρεία ετοιμάζεται να κλείσει ένα βελγικό εργοστάσιο, όπου μέχρι σήμερα παράγεται το ηλεκτρικό SUV Audi Q8-Etron. Εν τω μεταξύ, εξετάζονται και εγκαταστάσεις στη Γερμανία – για πρώτη φορά στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας από το Βόλφσμπουργκ.

«Ανησυχώ πολύ για τις ανακοινώσεις περί κλεισίματος εργοστασίων», υπογράμμισε ο Μπρετόν. Στόχος πρέπει να είναι «η διατήρηση και η διατήρηση της τεχνογνωσίας μας, της καινοτομικής μας δύναμης και της ανταγωνιστικότητάς μας».

Ο Μπρετόν αποδίδει την κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία στο γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν καταφέρνουν επαρκώς να πείσουν τους πελάτες τους για τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης. «Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται σε στασιμότητα», προειδοποίησε. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν ελαφρώς φέτος κατά 1,3%. Ωστόσο, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτων θα μειωθεί από 14,6% το 2023 σε 12,5% φέτος.

Εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα

Ακόμη πιο ανησυχητικό από την άποψη της Επιτροπής είναι ότι η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώνεται, σύμφωνα με τον Μπρετόν. Πέφτει κάτω από το επίπεδο των 1,8 εκατομμυρίων οχημάτων που θα επιτευχθεί το 2023.

Αυτό αυξάνει το εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα: για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ανέρχεται σε 8,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Επομένως, η Ευρώπη εισάγει σημαντικά περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα από όσα παραδίδει εκεί.

Χθες (9.9.24), ο Μπρετόν προήδρευσε για τελευταία φορά σε στρογγυλό τραπέζι με εκπροσώπους της βιομηχανίας, συνδικαλιστές, μη κυβερνητικές οργανώσεις και δήμους, το οποίο συγκάλεσε στα τέλη του 2022 για να συνοδεύσει τον μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Από το 2035, η ΕΕ θέλει να εγκρίνει μόνο νέα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Σύμφωνα με τα τρέχοντα σχέδια, τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα απαγορευτούν ουσιαστικά στην Ευρώπη.

Ωστόσο, οι αποφάσεις αυτές θα μπορούσαν να χαλαρώσουν και πάλι από την επόμενη Επιτροπή. Στη Γερμανία, το FDP και τα κόμματα CDU/CSU ζητούν ιδιαίτερα κάτι τέτοιο.

Αυτή την εβδομάδα, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θέλει να παρουσιάσει το νέο της υπουργικό συμβούλιο. Στις Βρυξέλλες, ο Μπρετόν αναμένεται να παραμείνει μέλος της Επιτροπής, αν και με διαφορετικό χαρτοφυλάκιο.

Σύγχρονα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, κρίσιμες πρώτες ύλες

Ο Μπρετόν αναφέρει την έλλειψη ηλεκτρικών αυτοκινήτων μαζικής αγοράς ως βασικό έλλειμμα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μόνο έξι μοντέλα με κόστος κάτω των 30.000 ευρώ ήταν διαθέσιμα στις αρχές του έτους. Δεν υπήρχε κανένα με τιμή κάτω των 20.000 ευρώ.

Δύο μοντέλα είναι πλέον διαθέσιμα στην Ευρώπη με τιμή κάτω των 20.000 ευρώ. Ωστόσο, προήλθαν από κινεζικά εργοστάσια. Ο Μπρετόν δήλωσε ότι είναι σημαντικό «να καταφέρουμε να συμβιβάσουμε τους κλιματικούς μας στόχους με την ανταγωνιστικότητα».

Το αν θα πετύχει η στροφή στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξαρτάται αποφασιστικά από την επέκταση της υποδομής φόρτισης. Ο Μπρετόν βλέπει ακόμη σημαντικές ελλείψεις σε αυτό το σημείο. «Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης εξακολουθούν να συγκεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στη Γερμανία, τη Γαλλία και τις Κάτω Χώρες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα δύο τρίτα των δημόσιων σταθμών φόρτισης που έχουν εγκατασταθεί στην ΕΕ», εξήγησε.

Οι πολιτικοί πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για τον εκσυγχρονισμό των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και την εξασφάλιση σταθερών πηγών κρίσιμων πρώτων υλών. Μέχρι στιγμής, η Ευρώπη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα σε αυτόν τον τομέα. Ο Μπρετόν φοβάται «σοβαρούς κινδύνους για την αλυσίδα εφοδιασμού, ιδίως στον τομέα των εξαρτημάτων των μπαταριών».

Διαβάστε ακόμη