Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ζητά πολύ ταχύτερη εισαγωγή εναλλακτικών καυσίμων και καλεί τη βιομηχανία πετρελαίου να προσφέρει μόνο συνθετικά καύσιμα ή υδρογόνο από το 2045.

Τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να παραχθούν με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια από νερό και CO2, γεγονός που τα καθιστά καλύτερα για την κλιματική ισορροπία από τα συμβατικά καύσιμα. «Οι πολιτικοί καλούνται να θεσπίσουν κίνητρα για την αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και έτσι να εγγυηθούν και να προωθήσουν τις επενδύσεις», δήλωσε η πρόεδρος της Ένωσης της Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), Χίλντεργκαρντ Μίλερ (Hildegard Müller) στη Handelsblatt.

Η VDA διατύπωσε τις ιδέες της σε ένα έγγραφο θέσεων την Τετάρτη (21/8/24). Συγκεκριμένα, το λόμπι των κατασκευαστών αυτοκινήτων και των προμηθευτών τους θέλει να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού μεταξύ εναλλακτικών και ορυκτών καυσίμων:

Για παράδειγμα, η βιομηχανία πετρελαιοειδών θα υποχρεωθεί να προσφέρει σημαντικά περισσότερες εναλλακτικές λύσεις έναντι του κανονικού ντίζελ και της βενζίνης στο μέλλον, αυξάνοντας τις ποσοστώσεις. Θα καταστεί επίσης δυσκολότερο για τους κατασκευαστές ορυκτών καυσίμων να αναβάλουν τις επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα καταβάλλοντας πριμοδοτήσεις στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Επιπλέον, η VDA ζητά ελάχιστους στόχους για το υδρογόνο και τα συνθετικά καύσιμα που δεν ανταγωνίζονται την παραγωγή τροφίμων.

Ο μοχλός γι’ αυτές τις απαιτήσεις είναι η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που ορίζεται από την ΕΕ, την οποία η Γερμανία πρέπει επί του παρόντος να μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο. «Οι υψηλότερες ποσοστώσεις μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου που απαιτούνται θα ήταν ένα σημαντικό μήνυμα», λέει ο Κρίστιαν Κούχεν (Christian Küchen), Διευθύνων Σύμβουλος της Ένωσης Εμπορίου Καυσίμων και Ενέργειας.

Ωστόσο, οι φιλόδοξες ποσοστώσεις θα μπορούσαν να επιτευχθούν μόνο εάν συνοδεύονταν από περαιτέρω μέτρα. Η ένωση βλέπει μια φορολογική μεταρρύθμιση της ενέργειας που ανακουφίζει τη φορολογική επιβάρυνση των ανανεώσιμων καυσίμων ή τις επιδοτήσεις για την εισαγωγή νέων τεχνολογιών καυσίμων ως δυνατότητα για αυτό.

Η ΕΕ επιβάλλει αυστηρούς στόχους για το κλίμα

Η ΕΕ έχει θέσει ως στόχο να είναι κλιματικά ουδέτερη έως το 2050 και έχει θέσει αυστηρές απαιτήσεις για μεμονωμένους κλάδους. Η Γερμανία θέλει ακόμη και να είναι κλιματικά ουδέτερη από το 2045. Ως αποτέλεσμα, κανένα νέο αυτοκίνητο με κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν μπορεί να ταξινομηθεί στην ΕΕ από το 2035.

Η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (CDU) έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα γίνουν εξαιρέσεις στην αναθεώρηση του νόμου το 2026, εάν τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης κινούνται με συνθετικά καύσιμα. Κατ’ αρχήν, ωστόσο, η ΕΕ βασίζεται στην πλήρως ηλεκτροκίνηση.

Στη Γερμανία, ωστόσο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένουν στάσιμες -εν μέρει επειδή η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει μειώσει τις επιδοτήσεις και η επέκταση των σταθμών φόρτισης παραπαίει. Ωστόσο, έως το 2035, οι απαιτήσεις εκπομπών για τα νέα οχήματα θα καταστούν σταδιακά αυστηρότερες – μεταξύ άλλων για την προώθηση της πώλησης ηλεκτρικών οχημάτων.

Ωστόσο, θα εξακολουθούν να υπάρχουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στους γερμανικούς δρόμους μετά το 2035. Δεδομένου ότι πρέπει να συνεχίσουν να ανεφοδιάζονται, η ποσότητα των κλιματικά ουδέτερων καυσίμων πρέπει να αυξηθεί σημαντικά προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές. Δεδομένου, όμως, ότι τα συνθετικά καύσιμα δεν ήταν σχεδόν διαθέσιμα στην αγορά μέχρι στιγμής, το καύσιμο είναι πιθανό να είναι ακριβό. Επί του παρόντος, ωστόσο, αυτό ισχύει και για τα ορυκτά καύσιμα, τα οποία στη συνέχεια εμπίπτουν στην εμπορία εκπομπών.

«Το γεγονός είναι ότι η αύξηση της ηλεκτροκίνησης θα επιτρέψει σημαντική εξοικονόμηση CO2 τα επόμενα χρόνια», λέει η επικεφαλής της ένωσης, Μίλερ. Ταυτόχρονα, είπε, «αυτό δεν αρκεί, καθώς θα υπάρχουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στη Γερμανία για μεγάλο χρονικό διάστημα». Ακόμη και αν επιτευχθεί ο στόχος της γερμανικής κυβέρνησης για 15 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2030, τουλάχιστον 40 εκατομμύρια αυτοκίνητα και φορτηγά με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους, σύμφωνα με τη VDA.

Το αφεντικό της BMW απαιτεί εναλλακτικές λύσεις

Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Όλιβερ Ζίπσε (Oliver Zipse), πιέζει επίσης για περισσότερες εναλλακτικές λύσεις στην ηλεκτρική πορεία της ΕΕ εδώ και αρκετό καιρό. Ο Ζίπσε είχε ζητήσει μόλις στις αρχές Αυγούστου να προωθηθούν μαζικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών CO2, όπως τα συνθετικά καύσιμα, το E25 ή το νέο βιοντίζελ HVO 100, «το συντομότερο δυνατό και σε μεγάλη κλίμακα».

Η αύξηση των κλιματικά ουδέτερων καυσίμων διαδραματίζει επίσης ρόλο όσον αφορά τις εξαιρέσεις από τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Εάν οι πολιτικοί δεν κάνουν τίποτα για να επιταχύνουν την αύξηση των καυσίμων χαμηλών εκπομπών CO2 και να κάνουν τη χρήση τους πρακτική, θα ήταν μια «στοχευμένη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από την πίσω πόρτα», λέει το αφεντικό της BMW.

«Εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι η κατηγορηματική απαγόρευση της τεχνολογίας κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι λάθος», λέει ο Ζίπσε. Η BMW, για παράδειγμα, επενδύει μαζικά σε μια νέα γενιά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά εξακολουθεί να μην δίνει ημερομηνία για τη σταδιακή κατάργηση των βενζινοκινητήρων και των πετρελαιοκινητήρων – επίσης ενόψει της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου δεν έχει προγραμματιστεί σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Διαβάστε ακόμη